"Lastbilskatalog"

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

"Lastbilskatalog"

Inläggav S-V L44 » 21 okt 2011, 23:07

I nummer 11, 1954 av tidskriften Lastbilen fanns en "Lastbilskatalog", eller man skulle snarare vilja kalla det en sammanställning, över de lastbilar som marknadsfördes på den svenska marknaden under 1954.
Tyvärr saknas en hel del vanligt förekommande bilmärken, bl.a. GM (t.ex. Bedford och Chevrolet), Ford, International, m.fl..
Men det är ändå rätt intressant att studera och jämföra i tabellen i alla fall.
Jag har valt att behålla tabellen vertikal så som den var införd i tidskriften. Eftersom forumets pixelbredd på införda bilder är begränsad till 800 pixlar så skulle det bli lite svårare att tyda den lilla texten i tabellerna.
Var och en kan kanske antingen sätta huvudet på sned eller ladda hem bilderna och vända dem horisontellt i ett lämpligt bildbehandlingsprogram.
Lastbilen - Katalog - 01 - 800 pixlar.JPG
Lastbilen - Katalog - 01 - 800 pixlar.JPG (232.59 KiB) Visad 4640 gånger

Lastbilen - Katalog - 02 - 800 pixlar.JPG
Lastbilen - Katalog - 02 - 800 pixlar.JPG (194.13 KiB) Visad 4640 gånger

Lastbilen - Katalog - 03 - 800 pixlar.JPG
Lastbilen - Katalog - 03 - 800 pixlar.JPG (228.24 KiB) Visad 4640 gånger

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44

Re: "Lastbilskatalog"

Inläggav Stellan » 22 okt 2011, 16:08

Mycket trevligt dokument, och lärorikt för oss lite yngre :P Kanske det är dags att föra upp frågan om ett samlat
"bibliotek" med liknande skrifter och tabeller i en egen länk?

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Inläggav S-V L44 » 23 okt 2011, 02:27

Några intressanta observationer är bl.a. följande:
- De svenska tillverkarna verkade vara sena med att erbjuda tryckluftsbromsar som standardutrustning.
- Jag har alltid trott att Scania (Scania-Vabis) generellt sett varit dyrare än Volvo, men så var tydligen inte helt fallet 1954.
- Fortfarande 1954 var det en hel del bensinmotorer som var aktuella.

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44

Inläggav Lars-Gunnar » 23 okt 2011, 15:51

Hej S-V L44

Tack för din omtänksamhet att dela med dig från tidningen Lastbilen. Att döma av den lastbilstyp som min far fick att köra så var det inte en L395 utan en L398 Long Frame, alltså med boggie då jag minns att den var typad för 10,750 kg och lastvikten var 11,000 kg. Men det var konstigt att totalvikten är utelämnad. Priset var 48,700 kr men vad var pristilläget på 3,700 kr för? Norrlandsväxeln?

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar

Inläggav Lars-Gunnar » 23 okt 2011, 16:07

S-V L44 skrev:Några intressanta observationer är bl.a. följande:
- De svenska tillverkarna verkade vara sena med att erbjuda tryckluftsbromsar som standardutrustning.
- Jag har alltid trott att Scania (Scania-Vabis) generellt sett varit dyrare än Volvo, men så var tydligen inte helt fallet 1954.
- Fortfarande 1954 var det en hel del bensinmotorer som var aktuella.

// Kjell N

Har du noterat att Volvo L398 generellt fick lasta mer än Scania-Vabis men ändå kunde Södertäljebilen lasta lika mycket. Måste ha varit överlass många gånger av båda märkena förr då jag minns att de tog rejäla timmerlass ända upp dit stöttingen nådde och lite mer ibland. Timmer kunde vara f.....t tungt.

Ja AEC var väl föregångare med sina tryckluftsbromsa och Mandator fanns i både enkel och boggiutförande och lastade som Volvo. Att köpa en Mandator kostade 54,000 men då fanns nog hytten med. Vi har väl sett vilka hundkojor de hade då.

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar

Återgå till Allmänt Veteransnack