Varning för nätskojare

Läs inläggen här innan du registrerar dig.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Varning för nätskojare

Inläggav Per Thomson » 12 okt 2011, 16:00

Om någon ringer upp dig och påstår att de är från Microsoft och vill hjälpa dig med din dators problem, lägg omedelbart på luren!
En bekant till mig följde uppringarens råd att gå till en viss sida hos Microsoft (falsk) för att verifiera att han verkligen var från Microsoft. Väl på sidan uppgavs min bekant att knappa in en kod och vips var uppringaren inne i min bekants dator och "konstaterade" att det var så mycket fel i datorn att den snart skulle sluta fungera. Uppringaren påstod att han kunde lösa problemen mot 1500 SEK. Som tur var avbröt min bekant samtalet och stängde av datorn som nu har undersökts.

Kom ihåg: Microsoft ringer aldrig upp någon, läs även http://www.microsoft.com/sv-se/security/bedrageri.aspx
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Varning för nätskojare

Inläggav Bo Norvinge » 12 okt 2011, 20:36

Rent generellt ska man inte över huvud taget ha ett telefonsamtal med säljare på telefon. Det förekommer att de spelar in samtalet och om man under detta samtal säger ordet "ja" kan detta klippas in på annan plats och vid tvist påstå att man godkänt ett avtal.
Så fort man förstår att det handlar om telefonförsäljare ska man lägga på. man behöver inte redogöra för säljaren att man inte är intresserad. Ej heller varför.

En grundregel är: Det finns inget företag som ger bort någonting.
Som företag handlar det om att gå i vinst. Jag vet för jag har firma.
Det finns alltid en hake, baktanke eller något finstilt.

Min egna grundregel är: Vill jag ha något så letar jag reda på det.
Spelar ingen roll om det handlar om rakhyvlar, kalsonger, telefonabonnemang, arbetshandskar, tvättmedel eller tidningsprenumerationer.

Tyvärr har telefonförsäljare många gånger förstört möjligheterna att föra ett telefonsamtal som "okänd". Om man ringer upp någon angående exempelvis någon gamal lastbil, ett gamalt åkeri eller dyligt blir man genast misstänkt för att försöka sälja något. Visserligen brukar en stunds förklarande reda ut situationen.
Med vänlig hälsning
Bo Norvinge

Hemsida: www.norvinge.se * Mail: bosse@norvinge.se * Tel: 070-587 38 67
Användarvisningsbild
Bo Norvinge
 
Inlägg: 2825
Blev medlem: 23 mar 2007, 13:03
Ort: Brålanda, Hedekas

Re: Varning för nätskojare

Inläggav Thomas Almen » 12 okt 2011, 20:49

När jag var åkare hade jag vid ett tillfälle en ovanligt enveten säljare på trån. Hur mycket jag än sa nej, så skulle han sälja tvättmedel, eller nåt liknande, givetvis till ett kanonpris. Till slut tröttnade jag, å fråga hur mycket han fick i provision på affärn. Efter många eh, hmm och njaa, så sa han summan. Då erbjöd jag mig att sätta in det, i sammanhanget mycket mindre beloppet, på hans konto, bara han la på lurn å höll käft. Faktiskt, efter en dryg timmes tjatande, gav han sig plötsligt. Vid ett annat tillfälle fick jag hota med rättsåtgärder, när säljföretaget undertecknat min order, för att påskynda affärn. Enklast är att inte svara om man är osäker på numret.
Thomas Almen
 

Re: Varning för nätskojare

Inläggav Lars-Gunnar » 12 okt 2011, 22:36

Vem skall man skylla på?

Ryssar som bor i Sverige, Nigerianer, Kineser m.fl. Ja, jag vet att jag generaliserar men det måste väl vara utlandsbaserat.

Jag kan berätta för er att vi har en bildtelefon som man kan se varandra i när man använder handalfabetet. Den går också att skriva på och ringa till hörande via förmedling. Dessa försäljare och ev. bedragare ringer vårt direktnummer som är meningen att den skall gå till vår vanliga telefon. Om man ringer bildtelefon mot bildtelefon krävs en cip-kod och det klarar inte de automatiska ringrobotarna av och inte heller vanliga människor. Orsaken är att kommunikationen sker trådlöst via internet.

Men tror ni att vi får vara ifred för det? Nej, det rings och det enda vi ser är två ?? där namnet på den upp uppringde saknas. Det hela slutar alltså med ett fiasko. Då vi kollar missade samtal kan vi ha upptill tre ??-påringningar. Och vi har blinkers som talar om att det ringer som blinkar ett visst antal gånger varje gång och vi måste gå till telefonen ifall det är ett riktigt bidtelefonsamtal eller texttelefonsamtal. Så risken är obefintlig att vi skall drabbas.

Vad som däremot förekommer är att Telia eller PayPal skickar e-mail och varje gång är det garanterat en bluff. Vare sig banker eller Paypal sänder privata mail. Det är vi brukare som får göra det istället. Håller med om att det låter lurt med samtal där samtalen kan manipuleras. Enda sättet är väl att den som blir uppringd har en bandspelare i beredskap om det blir stämning.

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar
 


Återgå till Allmän information

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron