Förberedelser inför Åkarsvängen 2011

Här kan du visa bilder på dina pågående eller färdiga projekt.
OBS bildernas max storlek horisontellt är 640 pixel. Du tillför bilderna genom "Bilagor", en funktion som kan väljas nedanför platsen där du skriver text.
Du ändrar en bilds pixel bredd med ett bildbehandlingsprogram.

Moderator: Anders Ason

Förberedelser inför Åkarsvängen 2011

Inläggav Kjell T » 11 sep 2011, 17:11

Lördagen den 13 augusti träffar jag Björn Nilsson i Alahärmä på Power Truck Show och berättar att jag lite funderat på att anmäla mig till Åkarsvängen i år. Björn säger:"gör det, men dom är noga med anmälningstiden". Följande dag anmäler jag mig. Jag har tidigare vid några tillfällen åkt med som passagerare. Nu var det så att bilen som jag tänkte delta med hade stått oanvänd sedan 2003 och förra hösten när jag försökte fylla luft i däcken som såg lite platta ut nertill så var det två av däcken som det inte hölls någon luft i trots att de bara var något över ett kvarts sekel gamla och knappt något märkbart slitage på slitbanan. Att komma igång med förberedelserna med bilen drog ut på tiden och en dag när jag besökte förrådet där bilen stod så var det vatten golvet, takplåtarna satt fast på taket, så den vägen hade inte vattnet kommit. Nytt besök följande kväll. Det rinner ut vatten vid dörröppningen! Det är tydligen stadens vattenledning som läcker någonstans. Jag ringer vattenverket och det kommer två män till platsen, lite senare kommer grävmaskin och börjar gräva framför dörren. Vid midnatt lämnar jag platsen och stadens arbetare fortsätter söka läckan. Följande dag är det ett ca 2m djupt dike framför förrådet och vid ena gaveln och på baksidan ser man att det mesta varit uppgrävt. Vattenledningen fixades och det var möjligt att komma åt dörren till förrådet efter ett par dar.
Hjulen skruvades lös från bilen och den fick stå på pallbockar. Efter löstagning av däcken från fälgarna visade det sig att ventilerna på innerslangarna var skadade och däcksidorna var fulla med sprickor. Nya 6.40-15 6PR finns inte i alla butiker, men det gick att få tag på.
Bilen hade rullat endast 24701km fram till 2003 och eftersom jag antog att det varit mycket kallstarter och tomgångskörning vågade jag inte åka utan att göra en kontroll av motorn skick.

Tisdag kväll den 30 aug frågar jag min son om han skall komma med och ta bort motorn. Han frågar hur lång tid det tar, jag svarar: "är man optimist så säger man en halvtimme och är man pessimist så säger man en timme". Klockan 21 påbörjas arbetet och det är vissa bekymmer att få lös värmereglagevajrarna. Motorn har jag haft utlyft tidigare när bilen köptes hösten 1984, då för att kunna reparera växellådan, som backväxeln inte fungerade på. Efter 50 min var motorn löstagen och lyft på släpvagnen för transport till lämpligare mek plats. Pannlampan inhandlad på Clas Ohlsson i Tammerfors i vintras var till stor hjälp vid arbetet.
Onsdag kväll den 31aug tvättas motorn, troligen för första gången sedan 1956, skruvas fast i motorbock och diverse yttre detaljer skruvas löst sedan oljan tappats ur.
Torsdag kväll den 1sept tas cylinderlocken bort efter att främre avgasrören, som rostat fast i den för övrigt friska ljuddämparen, sågats av med bågfil.
Ventilerna plockas ut och ventilspindlarna kontrollmäts med mikrometer. Som befarat var de slitna. Diametern var den som tillverkaren anger som förslitningsgräns. Märkligt nog var alla fyra ventiler slitna till samma mått. Det vanliga är att treans avgasventil är mera sliten och brukar pga slitaget och sliten styrning brista så att tallriken trillar ner i cylindern pga den försämrade värmeavledningen. Insugventiler med styrningar var i fullgott skick. Även övriga delar är i mycket gott skick, cylindrarna har inget märkbart slitage och de speciella ventillyftarna är också i mycket bra skick.

Fredag kväll den 2 sept repareas avgasventilstyrningarna med K-line verktyg och fosforbronsholkar för ändamålet. Tätheten för ventilerna kollas med MIRA täthetsprovare. Resultatet var inte sådant att jag kunde acceptera det. Jag gjorde ett litet försök med slippasta, men det blev inte mycket bättre.

Lördag kväll den 3 sept bearbetar jag ventilsätena med MIRA Centronic fräs och insugventilerna slipas i Kwickway ventilslipmaskin. Nya avgasventiler fanns i gömmorna från tidigare. Nu blev det acceptabelt resultat med täthetsprovaren. Ventilerna monterades, men ve och fasa, ett ventilknaster var borta! Ventilknaster till 30hk motor hade jag inte till hands då . Avslutade arbetet.

Söndag den 4 sept söker jag efter ett löst cylinderlock med ventiler där jag kan ta ett knaster. Nu monteras den sista ventilen på plats och vissa andra delar fixas i ordning.

Måndag kväll den 5 september monteras cylindrarna med nya tätningar mellan block och cylindrar, som henats lätt i Sunnen heningsmaskin för bättre fäste för oljefilmen. Cylinderlocken monteras också på plats. Nya rör svetsas i avgaskrökarna som kommer till de främre cylindrarna.

Tisdag kväll den 6 sept monteras vipparmsaxlar, ventilerna justeras till spel som är 0,05 större än vad tillverkaren rekomenderade för motorn. Alla övriga detaljer, såsom de blästrade och nymålade plåtarna på motorn monterades. Även vevaxeltätningen i svänghjulsändan byttes, eftersom den gamla var som befarades mycket hård. Motorn fylldes med olja och lyftes på släpvagn för transport till bilens förvaringsplats. Arbetet avslutades ca kl 24. Hem och sova.

Onsdag den 7 sept kl 05.00 väckning. Ut med hunden och hämta tidningen, snabb frukost och iväg med motorn till bilens förvaringsplats. Klockan 05.45 var jag på plats och kunde ta ihop med arbetet. Bensinslangen original?, var ungefär lika elastisk som torkad lera och byttes ut innan motorn monterades. Monteringen förlöpte enligt planerna, enda svårigheten var chokevajern som var lite svår att få på plats eftersom batterierna i pannlampan hade tappat en del av sin effekt och det var lite svårt att se. Kofångaren lyftes på plats och skruvades fast med de flesta skruvarna. Klockan var nu 07.30 och det var dags att åka hem, ta en snabb dusch, byta kläder och åka till jobbet som börjar 08.15. Innan jag åkte iväg frågade jag min son som nu också vaknat om han kunde tänka sig att komma med på lunchpausen och montera bakhjulen på plats samt dra skruvarna till framhjulen, som inte var ordentligt dragna ännu. Vi kom överens om att träffas efter snabb intagning av lunchen. Framme vid bilen började han dra fast framhjulen skruvar och skruvade fast ett par-tre skruvar vid kofångaren som lämnats lösa. Jag svänger mig om för att söka ett verktyg och hör ett krasch ljud! Frågar sonen: "vad var det? " Han svarar:"bilen!" Jag svänger mig om och ser till min bedrövelse att pallbockarna som bakändan stod på, troligtvis tillverkade i en östligare världsdel, hade gett vika pga rörelserna när han drog åt skruvarna som höll framhjulen. Avgassystemets slutrör hade fått ta emot smällen och förorsakat en skada på kofångaren, bilen hade rullat fram och stött mot grejer som var framför. Nu såg det riktigt illa ut. Efter lite ansträngningar med halldomkraften fick vi bakhjulen på plats. Jag böjde ner avgasröret efter att konstaterat att ljuddämparen hade blivit lite deformerad. Nu var det dags att starta motorn och backa ut bilen, inga startsvårigheter. Bilen backades ut i dagsljuset och den var rejält dammig efter 8 års dvalan. Jag åkte iväg med den dammiga bilen och kom lite försenade till arbetsplatsen.
Vi har här en speciell besiktning för sk museifordon och min bils förra papper över godkännandet var från januari 1985 och duger inte mera pga att fotografi på bilen saknades på intyget, vilket numera krävs. Jag hade kommit överens med museifordonsgranskarna att de skulle komma och göra en inspektion av bilen efter kl 15. Båda kom på överenskommen tid och utförde arbetet. På kvällen kontrollerade jag bromsarna som hade fått en genomgång 1992 med nya tätningar och slangar, beläggen är original. Bromsarna var i acceptabelt skick och belysningen fungerade. Efter klockan 22 åkte jag till en av granskarna för att hämta det nya dokumentet som han färdigställt under kvällen.

Torsdag 8 sept åker jag på lunchrasten till normala besiktningen för att få den besiktigad, det drog ut på tiden lite och jag sade att jag återkommer efter pappren efter klockan 16. Nästa årsbesiktning är efter fyra år. Senare på kvällen hade jag planerat att rätta till vissa saker som inte var åtgärdade, samt justera ventilspelen. Av erfarenhet vet jag att ventilspelen har en benägenhet att ändras (oftast bli mindre) de första 20...30 driftsminuterna efter ingrepp.
Pga frustration av en annan händelse under eftermiddagen var jag rejält upprörd och hade stora koncentrationssvårigheter med att få bilen åtgärdad. Det drog ut på tiden och klockan var över 24 innan jag var klar. Iväg till macken för tankning, senaste tankning var troligen gjord förra årtusendet. Sedan hem för att sova.
Fredag 9 sept, väckning kl 02.30 efter knappt 1 1/2timmes sömn. Packa bilen med grejer jag skulle ha med och väckte sedan sonen som skulle med. Klockan 03.20 startade vi avfärden mot Åbo. Paus i Björneborg, tankning för säkerhets skull, kollade oljan i motorn och drack det medhavda kaffet med macka innan vi fortsatte färden. När klockan var 07.54 var vi framme vid hamnen i Åbo efter ca 33mils körning. När vi kom ombord på båten fick jag äntligen sova några timmar. Vid 19 tiden var vi framme vid Tegelvikshamnen och efter att först lämnat godset vi hade med i Södra Roslagen styrde vi kosan mot Södertälje. Vi var framme vid Scandic i Södertälje vid 22 tiden.

Jobbet med motorn skulle klarats av på kortare tid om jag inte samtidigt parrallellt hållit på med andra aktiviteter.

Detta var nu en berättelse om varför vaxburken aldrig hann öppnas!
Kjell T

Re: Förberedelser inför Åkarsvängen 2011

Inläggav Peter Ohlsson » 12 sep 2011, 20:58

Många människor som spelar golf på fredageftemiddagarna tycker sig vara helt galna i sitt intresse och ser sig själv som mycket engagerade........
Jag vet inte hur man skall beskriva denna typen av engagemang men golfspelaren bleknar i jämförelse :mrgreen:
Peter Ohlsson

Inläggav Reid Hulting » 12 sep 2011, 21:30

Puh!!!!!!!!!!!!! :shock:
Beundransvärt.
Reid.
Reid Hulting

Inläggav Anders Ason » 12 sep 2011, 21:53

kjellt2.jpg
          kjellt2.jpg (32.8 KiB) Visad 9020 gånger

Mycket trevlig berättelse vi fick ta del av om verklighetens vedermödor, men också om kreativitet och problemlösning. Roligt att ni hann bli färdiga.

Du såg förvånansvärt pigg och glad ut på Åkarsvängen Kjell! Inte kunde man ana denna historia och nu förstår jag varför inte bilen var helt nyvaxad. :mrgreen:
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav Per Thomson » 13 sep 2011, 23:15

Helt otroligt jobbat, jag minns att du visade att händerna fortfarande bar spår från arbetet.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Återgå till Garaget