Kjell T skrev:Jag har flera gånger tänkt när jag sett dessa rostiga ramar att det skulle varit relativt enkelt att förhindra denna rost. De inre rambalkarna kunde ha försetts med smörjnipplar med lämpliga avstånd. Då hade man i samband med smörjning kunnat pressa in lite fett då och då.
En sån åtgärd skulle tyvärr ha inskränkt på den heliga konsumtionen genom att förlänga en lastbils livslängd. Det skulle inte gagna aktieägarnas intressen.
I USA där man har olika klimatzoner där bilarna kan rosta av saltvatten som finns i luften har man gjort så att man klätt in ramen med en plastliknande hinna direkt på fabriken.
Det skulle ju vara en lösning här i sverige. Tänk er en ram som är konserverad med tunn stark plast runt om. Sedan målar man på denna och har ett extremt bra skydd. Det enda som skulle bli rostangripet är fjädrarna och hytten om den inte sköts.
Tänk hur plastfolie fungerar. Lägg på, omslut och du har en lufttät och genomskinlig hinna runt din macka.
Det skulle nog inte vara svårt för lastbilstillverkarna att ta ramen lägga på plast och värma upp den så den omsluter både in och utsida.
lars-Gunnar
