Berglis forum

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Berglis forum

Inläggav Lars-Gunnar » 12 aug 2011, 22:50

Hej!

Jag har varit på upptäcksfärd i forumet som heter Bergli med adress http://berglitruckstop.no/viewtopic.php?t=4083

Den tråd jag varit inne i heter ”Transporthistorie Nord-Norge. Jag har gått igenom sidorna 1-67 då det inte finns mer trots att sidoantalet är 83.

Vad har jag fått se: jo, flera bilder med Argentinahytter, d.v.s. den förlängda Nyströmshytten. Man har använt denna hytt då man har använt lastbilen i busstrafik. Sedan finns där närapå alla Scanias tunga modeller av alla typer samt Scania-Vabis 75,76, 80, 85, 110, 140 o.s.v. i torpedutförande. Även alla typer av tunga Volvolastbilar från Viking till och F12 Intercooler finns med. Sedan gamla historiska bilder på märken från USA, England och Tyskland.

Man måste ha gott om tid givetvis men det är mest bilder men bra kommentarer till dessa. På sidan 16 finns en bild från omslaget till 1957-års MIL och bilder inifrån tidningen.

Jag ser att S-V liknar mycket Opel både vad gäller kylare och huv. Månne har Scania-Vabis sneglat på detta när de framställde sina första moderna lastbilar i slutet på 40-talet och början på 50-talet?

Sedan har jag sett så många lastbilar som tippat, kört av vägen, lagt sig till ro eller hamnat i havet. Det verkar frapperande. Vet att vägarna i Norge inte är som våra så jag vet inte om det är en orsak. Man har t.o.m. kört av vägen i Finland på bra väg. Har chauffören somnat eller har det blivit fel på styrningen?

Ser att Norrmännen importerat lastbilar från Sverige. Gäller flera av Volvos modeller samt Scania.

Ni kanske måste se det mesta för att kunna svara? Ni kan ta 10 sidor per dag så blir det lagom.

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar

Re: Berglis forum

Inläggav Thomas Almen » 12 aug 2011, 23:13

Bergli är tveklöst ett av de bästa lastbilsforumen. Bra stämning, och ärligt engagemang. Sverige, och framför allt gränstrakterna, försåg Norge med många begagnade bilar i flera år.Minns man kunde se bilar hemifrån, som bara delvis var omlackade. Ekonomin, i kombination md krångliga importskatter gjorde att mycket fick gå på begagnat material. Och efter att själv kört Nordnorge, så är respekten stor för deras prestation. Lite annat än att jaga mellan fiken på E4 t.ex. Norrmännen har byggt upp ett bra land, med tanke på förutsättningarna.
Thomas Almen

Återgå till Allmänt Veteransnack