Expressens International på 70-talet

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Expressens International på 70-talet

Inläggav Saltbyxan » 31 jul 2011, 22:42

Kan inte för mitt liv hitta bilder på Expressens tidnings(last)bilar från 70-talet. Röda International med flak och sittbrunn längst bak, där man som tidningsbud spenderade mesta tiden ute på "varvet", både i ur som skur - för att inte tala om vintrarna, när man kom tillbaka till Expressens distribution för ny upplaga inför andra varvet, och man inte kunde tala för att fejan var igenfruset. Då var det skönt att tina upp lite, innan tryckarna fått ordning på blarran och man kunde organisera nästa utkörning.

Någon som har eller vet om lite bilder och eventuellt vilka årsmodeller det var? Jag åkte med dom varje dag i två års tid, men kommer inte ihåg några specs.
Saltbyxan
 
Inlägg: 171
Blev medlem: 06 aug 2010, 15:36
Ort: Stockholm

Re: Expressens International på 70-talet

Inläggav Anders Ason » 01 aug 2011, 06:55

Bodde i Stlm då och minns tydligt bilarna med "holk" där bak. Även de bilar som hade polisens frisedel (obegränsad hastighet!) att köra kvällstidningarna ut i landet, stora USA p-upper som alltid hade bråttom. Tänk att ett gratisexemplar av tidningen kunde betyda så mycket?
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5608
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Expressens International på 70-talet

Inläggav Thomas Almen » 01 aug 2011, 16:49

I publikationen "Riksettan" fanns för nåt år sen en artikel om tidningsbilarna/åkerierna, ihop med ett utdrag ur boken "Flera hundra knutar", som handlade just om tidningskörarna. Det var en hel del bilder med, men minns inte om nån International var med.
Thomas Almen
 

Re: Expressens International på 70-talet

Inläggav Reid Hulting » 01 aug 2011, 18:22

Hej.
International-bilarna gick mest lokalt i Stockholm till kiosker, tobaksaffärer och andra tidningsställen. Dom körde även ut landsortsupplagan, som då fortfarande trycktes i Stockholm, till Bromma flygplats. De som låg längs vägarna var oftast Dodge-pickuper ägda av Torsten Pamp åkeri bl.a. Men det kördes tidningar i många andra bilar också, bl.a. taxi och hyrverksbilar. Jag sommarjobbade på 60-talet på Aftonbladet i Klara-kvarteren och var med om att lasta Chrysler New Yorker, Dodge Phoenix och olika Chrysler- och Cadillaclimousiner från Freys hyrverk. Då hade ju först baksäten m.m. rivits ur för att ge så mycket utrymme som möjligt åt tidningarna, nåt tal om lastförskjutningsskydd fanns inte :shock: på den tiden. Dom åkte för det mesta två bilar efter varandra, och kunde på så sätt hjälpa varandra med blinkerssignaler för att visa om det var fritt fram för omkörning bakom kurvor och backkrön. Till många medtraffikanter´s fasa.
Reid.
Reid Hulting
 
Inlägg: 2410
Blev medlem: 08 aug 2010, 14:47
Ort: Gotland, Farsta, Nynäshamn och Västerhaninge.

Re: Expressens International på 70-talet

Inläggav Saltbyxan » 07 aug 2011, 22:01

Tack Thomas, kollade som hastigast igenom Riksettan på nätet men hittade inget, får ringa och höra vilket nummer det var.

Även om det kanske inte direkt framgick, så var det mest tidningskörningen på centrala Sthlm jag är mest intresserad av. Om jag inte minns fel var det bara någon enstaka International som körde utanför själva Sthlm och då typ Arlanda eller liknande. Landsortsupplagan kördes av diverse skåpbilar, i alla fall under den tid jag var tidningsbud, med undantag av en variant av gråfärgad Ford-lastbil (tror jag) med flak och som hade samma typ av sittbrunn i bak som International-kärrorna. Dom kördes av en åkare på Lundagatan på Söder...

Lite kuriosa: chefen på dispen var Hans Lejdborg (satt länge i AIK:s styrelse och var farsa till Gunnar Lejdborg, målis i AIK och som gjorde 16 A-landskamper) och som hade hand om utdelningen av turerna inom tullarna. Han söp som fan och var smått illvillig, men låg man bra till fick man köra TC (Centralstation, T-Centralen, Åhléns och några få kiosker i området. Åhléns var en bitch, för där skulle man ner med pirra i rulltrappan med dubbla rader med Expressen- och Aftonbladet-buntar upp till hakan och det gällde att inte fastna där nere för se, då blev det korvstoppning av människor. Hände mig en gång som novis). TC kördes alltid av en International.

Om man låg sämre till hos Lejdborg fick man någon av de absolut tyngsta rundorna, typ 7:an eller 5:an. 7:an kördes alltid av en International, medans 5:an oftast hade Ford-lastbilen där föraren antingen var Tony eller Boxaren (en avdankad Nisse som körde rätt över rondeller och med fullgas-koppling)...

Skulle vara kul om det fanns lite film som visar när tidningsbuden kom i full rulle och hoppades av kärran i bra fart och med en duktig trave tidningar på axeln. Det gällde att ha tungan rätt i mun annars låg man utspridd på gatan med tidningar flygandes överallt...
Saltbyxan
 
Inlägg: 171
Blev medlem: 06 aug 2010, 15:36
Ort: Stockholm

Re: Expressens International på 70-talet

Inläggav Saltbyxan » 12 jan 2022, 02:30

Hittade slutligen en av kärrorna, ser dock inte om sittbrunnen finns kvar. Ett sök på regnumret så existerar det inte längre.
Bilagor
AW 1984 42B010.jpg
AW 1984 42B010.jpg (292.18 KiB) Visad 5635 gånger
Saltbyxan
 
Inlägg: 171
Blev medlem: 06 aug 2010, 15:36
Ort: Stockholm

Re: Expressens International på 70-talet

Inläggav Noxcania » 12 jan 2022, 22:56

De har la skrivits nå'n annanstans + bilder om tidningsbilarna? (har haft 2 IH; en -62'a & en -75'a, de va helvete va 70-talarn va rostig!)
Noxcania
 
Inlägg: 1299
Blev medlem: 08 dec 2014, 01:16
Ort: Skåne


Återgå till Allmänt Veteransnack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster