En till tankbil...

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

En till tankbil...

Inläggav Fredrik Klint » 05 jul 2011, 16:48

Bild
Detta skall vara en Volvo från -53 med ASJ-kaross. Lite engelska vibbar, tycker jag. Byggd på en Titan?
Mest intresserad av bärgningsbilar - Har Du nya/gamla bilder på svenska bärgare? Ta gärna kontakt.
Fredrik Klint

Re: En till tankbil...

Inläggav S-V L44 » 06 jul 2011, 00:15

Om det skulle vara en Volvo sa ar det nog snarare en Viking an en Titan. Bilen har 10 hjulmuttrar sa det ju begransat till det tyngre gardet hos Volvo, inklusive L240-serien.
Men samtidigt liknar det inte Volvos axlar. Volvo brukade ju anvanda kupolmuttrar vid den tiden eller det tillkom senare?
Tittar man pa framhjulsnavet liknar det snarare Bedford, men jag tror inte att de hade mer an 8 hjulbultar nagonsin.

Du kan kanske zooma in framhjulet, Fredrik?
Det skulle varit intressant att fa veta vad det verkligen ar for en bil eftersom den under alla omstandigheter ar unik. Synd att den ar interrimregistrerad, men det kanske skulle kunna ga att grava i ett sadant register ocksa.

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44

Inläggav Anders Ason » 06 jul 2011, 10:08

asjtankbil.jpg
asjtankbil.jpg (36.86 KiB) Visad 20799 gånger
asjcondornos.jpg
asjcondornos.jpg (81.74 KiB) Visad 20799 gånger

ASJ började bygga tankbilar i Falun och för det mesta på Volvo och Mercedeschassier. 1952 flyttades tillverkningen till bussavdelningen i Linköping och den första tankbilen som tillverkades där levererades till Shell 1952. På bilderna framgår det att tankbilen ärvt det mesta i hyttväg från Condorbussarna som började tillverkas 1950 och 1952 hade inte mindre än 70 sådan bussar levererats.

(och om jag nu minns rätt så finns det en sådan buss i forummedlemmen Stellans närhet.)

Några ytterligare tankvärda! bilar från ASJ:

asjtankbil2.jpg
asjtankbil2.jpg (50.08 KiB) Visad 20799 gånger
asjtankbil3.jpg
asjtankbil3.jpg (39 KiB) Visad 20799 gånger
asjtankbil4.jpg
asjtankbil4.jpg (57.7 KiB) Visad 20799 gånger
asjtankbil5.jpg
asjtankbil5.jpg (57.32 KiB) Visad 20799 gånger

Bilder och uppgifter ur boken om ASJ.
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav Fredrik Klint » 06 jul 2011, 19:25

Mycket trevliga bilder, Anders! Och i färg dessutom, sånt är mums... Var hittade du dessa?

Den översta som förvisso är svartvit är ju en liten Volvo, ser ut att vara den kraftigare varianten, mao en Trygge eller möjligen efterföljaren F83.
Koppartransbilen var mysko, aldrig sett någon sån skapelse. Antar att ASJ byggt den hytten också.
Kan Shellbilen vara en frambyggd Viking? Snygg kaross, tycker jag.
Mest intresserad av bärgningsbilar - Har Du nya/gamla bilder på svenska bärgare? Ta gärna kontakt.
Fredrik Klint

Inläggav Fredrik Klint » 06 jul 2011, 19:32

Bild
Närbild till Kjell... :wink:
Fredrik Klint

Inläggav Stellan » 06 jul 2011, 21:01

Shellbilen har varit uppe tidigare på forumet, fast i skepnad av mjölkbil. Vi trodde då att hytten var en Be-Ge, och det tror jag nog är riktigt. Förmdligen så byggde ASJ inga hytter, utan bara påbyggnader till lastbilarna. viewtopic.php?f=12&t=1024&hilit=mj%C3%B6lkbil

Anders tänker förmodligen på den här, en B638 från 1955 med ASJ-kaross, som för övrigt lackeras nu i sommar...och som jag är med och skruvar på ibland :D
Bild

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Inläggav Fredrik Klint » 06 jul 2011, 21:19

Visst byggde ASJ hytter, titta på släktskapet mellan tankbilen och bussen som Anders visar. Det står dessutom ASJ i grillen :wink:
Fast beträffande Shellbilen i färg kan det säkert vara BeGe.
Fredrik Klint

Inläggav Stellan » 06 jul 2011, 21:28

Ähh...detaljer, fast de kan ju vara bra att titta på ibland :mrgreen: :wink:

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Inläggav Anders Ason » 06 jul 2011, 21:43

Bilderna kommer från den här stora boken som är större än skannern. Den är på 348 sidor med hela ASJ historia och massor av bilder. Det är en s k "sträckläsningsbok" för att sedan bli ett uppslagsverk. Mycket bra kilopris då den såldes hos stans bokhandlare för ett tag sedan för det facila priset av 99 kronor. Den rekommenderas och kanske finns den hos er bokhandlare, annars finns den hos Trafik-Nostalgiska: http://www.tnf.se

asjbok.jpg
asjbok.jpg (86.38 KiB) Visad 20736 gånger

När jag skriver detta är dörrarna öppna på huset och ASJ:s gengångarna gör sig starkt påminda hela tiden då SAAB fältets plané går över vårt hus. Flygtrafiken är intensiv.

Litet kuriosum: ASJ byggde de första tunnelbanevagnarna till Stlms tunnelbana som exakta kopior av de som gick i New York. Många av er har kanske som jag åkte i båda och det är en märklig känsla. Hämta en vagn från det ena stället och sätt den på det andra och det funkar. Eller får väl säga funkade, då signalsystemen högst sannolikt är olika numera.

Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav Fredrik Klint » 06 jul 2011, 22:08

Den boken ska nog inhandlas! Men först en följdfråga eller två...
Hur mycket bilder på ett ungefär finns på just lastbilar?
Är det bra bilder rent kvalitetsmässigt? Hyfsat stora eller tämligen små?
---------------------------------------
Vem sitter egentligen på ASJ:s arkiv på bilder? Kan man beställa bilder för hyfsat humana priser månntro? Torde finnas en hel del kul för oss lastbilsentusiaster... *filosoferar* (Jag har ett par till som jag tänkte visa så småningom) :)
Fredrik Klint

Inläggav Stellan » 06 jul 2011, 22:28

Lastbils- och bussbilder tillsammans med entrepenadmaskiner och andra produkter vävs in i de olika epokerna av företaget, men lastbilsinnehållet är väl runt tolv till femton sidor kan jag tänka mig...och bilderna är av kanonkvalitet. Boken kan verkligen rekomenderas, både som sträckläsningsbok och uppslagsverk som Anders säger. ASJ´s arkiv har väl gått till länsarkivet/Riksarkivet eller till kommunen, det brukar företagsarkiv göra.

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Inläggav S-V L44 » 09 jul 2011, 23:03

Det sägs ju att skomakare skall hålla sig till sin läst.
Alla kan givetvis få göra vissa antaganden emellanåt, men min personliga uppfattning är att man inte skall lägga sig i om man inte har underlaget väl underbyggt.
Jag vill kunna leverera fakta, därför känns det lite skamset att jag stack ut hakan.
Jag var i Holland när jag såg tråden och svarade tyvärr lite väl snabbt, och jag hade inte alla mina lastbilsdatafiler med mig, så .......
Det är nog så att bilen är en Volvo i alla fall.
Mitt bildmaterial på samt kunnande om Volvo är tyvärr lite begränsat.
Jag har faktiskt inte lagt märke till det tidigare, men om man begränsar Volvo-chassin till att omfatta 10 hjulmuttrar, så har chassierna från serierna L245, och "Synvillan" samt även senare L385 och L395 från tiden fotot blivit taget uppenbarligen dessa fem flänsar i framhjulsnavet.

Sedan tyckte jag mig kunna se en detalj strax framför bakaxelklumpen som jag inte vet vad det är. Jag har öppnat en ny tråd för detta. (viewtopic.php?f=1&t=3786)

Koppartranstankbilen verkar intressant. Det skulle varit skojigt att få veta lite mer om den bilen.

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44

Inläggav Anders Ason » 10 jul 2011, 08:17

I boken om ASJ är informationen om verksamheten ganska översiktlig och enskilda fordon som visas på bild kommentras sparsamt. Om Koppartransbilen står det exempelvis att den levererades till AB Bränsleenergi i Borås (ett företag som ser ut att finnas fortfarande)
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav jonas a » 10 jul 2011, 13:50

Mer ASJ.
asj1.jpg
asj1.jpg (184.12 KiB) Visad 20583 gånger

asj2.jpg
asj2.jpg (194.27 KiB) Visad 20583 gånger
Jonas A
jonas a

Återgå till Allmänt Veteransnack