Bussing biltransprt

Här kan vi diskutera ovanliga bilar vi sett eller hört talas om och som varit i trafik på våra breddgrader. De vanligste bilarna SCANA och VOLVO blir ju naturligt berörda inom forumets övriga områden.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Bussing biltransprt

Inläggav han1964 » 15 jun 2011, 09:52

Hej
I det senaste nummret av klassiska lastbilar kan man på sidan 67 se en biltransport från saab , jag undra om någon har fler bilder eller kan berätta något om detta fordon?

MVH Hasse,s
han1964

Re: Bussing biltransprt

Inläggav Bo Norvinge » 17 jun 2011, 15:53

I Klassiska Lastbilar nummer 6 - 2010 på sidan 48 hade jag med en sådan som är skrotad och finns i Ed.
Någon berättade vem som var ägare till dessa (det fanns två skrotade där) men jag har glömt åkeriets namn. De var E-registrerade och körde det sista för Saab-Ana.
Med vänlig hälsning
Bo Norvinge

Hemsida: www.norvinge.se * Mail: bosse@norvinge.se * Tel: 070-587 38 67
Användarvisningsbild
Bo Norvinge

Inläggav gunnilse » 17 jun 2011, 16:39

Jag e i biltransporternas mecka å kom i kontakt med en som kört ett sådant bygge även busschassi varianten dock han vi inte prata färdigt men jag skall ta kontakt igen när tid finnes..
gunnilse

Inläggav Fredrik Klint » 19 nov 2011, 17:18

Nu har jag inte tidningen framför mig, men detta var alltså tandembilar(?), det framgår inte lika lätt på skrotbilden som Bosse har tagit och som finns på hans hemsida.
Den bilen borde försöka sparas eller rättare sagt räddas/renoveras. Känns som att ju nyare årgång desto "ovanligare med ovanliga märken/modeller", på 50-talet och tidigare fanns det fler märken i Sverige jämfört med 60-talet och framåt då Scania och Volvo tog över mer och mer. Så upplever jag det i alla fall.
Någon som vet hur länge Büssingen rullade? Fanns det bara ett exemplar eller fler?
Mest intresserad av bärgningsbilar - Har Du nya/gamla bilder på svenska bärgare? Ta gärna kontakt.
Fredrik Klint

Återgå till Ovanliga lastbilar som varit i trafik i norden.