Det var bättre förr?

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Det var bättre förr?

Inläggav Anders Ason » 23 apr 2011, 09:19

- Har precis köpt Neréns bok "Körkortsprovet" tryckt 1927.

Lite ur boken:

Redan då var det krav på att större (över 3 600 kg) lastautomobiler skulle vara försedda med backspeglar.

Det ska finnas två lyktor framåt och en bakåt (kravet på två kom f o m 1955)

Om fordonet ska byta hemadress till ett annat län krävs:
    "§ 48 Bevittnad ansökan skall inlämnas till länsstyrelsen i det nya länet, åtföljd av besiktningsinstrument i två exemplar, skattekvitt samt inregistreringsavgift av 15 kr jämte stämpelavgiften, som är 2 kr."

Intressant är också att utlandsregistrerade lastbilar hade att erlägga en skatt efter en lista på hur lång tid de var här.

"§114 Vid färd i stad eller tättbebyggt samhälle får spjället (anm. före ljuddämparen) icke vara öppet. På landsvägen har man däremot rätt att köra med öppet spjäll, då förargelse icke därigenom kan åstadkommas. Vid möte med hästar eller andra dragdjur bör det sålunda vara stängt."

"§115 I stad eller tättbebyggt samhälle är det icke tillåtet att röka under färd med automobil. På landsvägen står det emellertid föraren fritt att göra som han(!) vill."

Högsta tillåtna hastighet för större lastautomobil är 15 km tim.

Vid färd med obesiktad lastautomobil till besiktningsman, högst 10 km tim.

Det finns mycket mer ...

vagmarken1927.jpg
vagmarken1927.jpg (111.72 KiB) Visad 6015 gånger
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Re: Det var bättre förr?

Inläggav S-V L44 » 23 apr 2011, 20:38

Böcker och dokument från den tiden tycker jag är jättetrevliga och intressanta.

Tänk vilken revolution i utveckling, händelser, uppfinningar, etc. som den aktiva generationen fick uppleva under en 50-årig period mellan förra sekelskiftet fram till tiden strax efter andra världskriget.
Sedan verkar det liksom att ha stannat av lite grand. Jag tänker nu närmast på utvecklingen på transportsidan (transport av både folk och gods). Inte är det väl en likadan enorm skillnad mellan våra fordon, flyg, tåg, etc. eller infrastruktur idag som för 30-40 år sedan.
Det är bara lite finslipning som skett de senaste 50 åren verkar det som vid en direkt jämförelse.

De som t.ex. läste Teknikens Värld och andra tekniska tidskrifter på 1960-talet minns kanske att man ofta förevisade visioner på vägfria samhällen var fordonen svävade fram runt det sekelskifte vi passerade för drygt 10 år sedan.
Och om vägarna skulle finnas kvar så var de fullkomligt snö- och isfria eftersom den ju skulle vara uppvärmda inom en snar framtid.
Nu tycker jag snarare att vi börjar sträva tillbaks till tiden då vägarna var inte just mer än kostigar.
Tänk på dagens eftersatta väg- och järnvägsunderhåll och alla de vägbulor, chikaner, medvetet avsmalnade vägar och gator som växer fram, etc. etc..
Det är egentligen en utveckling åt helt fel håll.

// Kjell N

,
Användarvisningsbild
S-V L44

Inläggav Stellan » 23 apr 2011, 22:17

Sju år tidigare än Anders bok så kom den här boken, kanske den man köpte efter att ha klarat körkortet :D Den beskriver vad man ska tänka på när man köper en bil, hur den ska skötas, framföras och hur den är konstruerad.
Bild

1920 så var det armtecken som gällde när man körde bil, och dirigerade trafik. Belysningen kunde vara antingen acetylengas "eller ock" [sic] elektrisk belysning kombinerad med automatisk igångsättning.
Bild

Anders nämnde öppet spjäll i sitt inlägg, och jag hittade faktist en redogörelse för det i Bratts bok tillsammans med en ritning över ljuddämparen. Egentligen så har det väl inte ändrat sig speciellt mycket på de nittioett åren som gått sedan den här boken trycktes vad gäller öppna spjäll...att dra avgaserna utanför ljuddämparen görs ju idag också :mrgreen:
Bild

Bild

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Inläggav Anders Ason » 24 apr 2011, 08:01

Har den boken också, d v s ChaufförsBoken tryckt 1914 och visst är det mycket intressant läsning.

Apropå Kjells inlägg så såg jag en S.F.-film i början av -70-talet som var inspelad på -30 talet och skulle föreställa framtidsåret 1965 (vill minnas jag nämnt det tidigare på forumet). Mycket intressant att se en film ca 40 år gammal som handlade om en framtid man själv varit med om. Men ... så blev inte 1965, d v s med en riktigt futuriserad(!) stadsbild och kommunikationer luftledes (drivkraft okänt) o s v. Har letat efter denna film men inte hittat den än.

Minns när jag var riktigt liten och hade mycket långt kvar till det redan då efterlängtade körkortet att jag pratade med farsan om detta och han då kommenterade, att när du blir arton så ser det inte alls ut som idag då är det enbart luftfarkoster som gäller.

Så fel han hade. Det pekar ju på ett mycket vanligt fel som görs i spekulationer om framtiden, d v s man extrapolerar dagens kunskaper och "utvecklar" den -och de funkar bara inte. Transistorn och ekarna på Visingsö (ett nära exempel) m m är ju tydliga bevis på detta.

Hur är det med dagens unga inom åkerinäringen, har de i allmänhet några funderingar om hur denna har kommit till och utvecklats, eller är det enbart utrymme för en ekonomisk kamp ?

(Några unga med historiskt perspektiv har vi ju här på forumet, kul.)
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav Rickard » 25 apr 2011, 00:01

Anders Ason skrev:

Hur är det med dagens unga inom åkerinäringen, har de i allmänhet några funderingar om hur denna har kommit till och utvecklats, eller är det enbart utrymme för en ekonomisk kamp ?

(Några unga med historiskt perspektiv har vi ju här på forumet, kul.)

Jodå några finns det allt :lol: Väldigt intressant att läsa alla erfarna "gubbars" erfarenheter o berättelser här på forumet! Tyvärr har man själv inte så mycket att tillföra i många av dessa diskussioner...
Rickard

Inläggav Stellan » 25 apr 2011, 10:44

Du och de andra ungdommarna på forumet har ju massor att tillföra genom att ställa frågor, så att "di gamle" kanske kan triggas igång att berätta ändå mer :P Många gånger så är det väl så att den äldre generationen har mycket att berätta, men kanske inte har så lätt för sig att komma igång med en berättelse. Dessutom så är ju ungdomen av idag morgondagens veteraner, så kläm ut så mycket ni kan av dagens veteraner... :D

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Återgå till Allmänt Veteransnack