Uppge bildkälla

Läs inläggen här innan du registrerar dig.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Uppge bildkälla

Inläggav Bo Norvinge » 24 feb 2011, 21:40

Skandinaven skrev:En annan svensker från VEBE-TRANS i Varberg

in color.jpg
in color.jpg (102.46 KiB) Visad 22007 gånger

Nej men se!
Upphovsman till detta fotografi är ingen annan än Jan "Janne J" Johansson från Hamburgsund. Ägare till en inte helt okänd Scania LBS141 som än idag drar trailers för ETAB.
Hur hamnade bilden här och hur blev den svartvit?
(orginalet till höger)
Med vänlig hälsning
Bo Norvinge

Hemsida: www.norvinge.se * Mail: bosse@norvinge.se * Tel: 070-587 38 67
Användarvisningsbild
Bo Norvinge
 
Inlägg: 2825
Blev medlem: 23 mar 2007, 13:03
Ort: Brålanda, Hedekas

Re: Mellanöstkörning på 60 & 70 tallet.

Inläggav Skandinaven » 25 feb 2011, 10:52

Hej Bo,- jag vet inte hur bildet blev svart / vit, men jag har mottaget bildet av en kille från mellanösten körningen.
Hälsn. Skandinaven
Skandinaven
 
Inlägg: 1648
Blev medlem: 05 okt 2010, 12:16
Ort: Danmark

Re: Mellanöstkörning på 60 & 70 tallet.

Inläggav Bo Norvinge » 25 feb 2011, 11:18

Skandinaven skrev:Hej Bo,- jag vet inte hur bildet blev svart / vit, men jag har mottaget bildet av en kille från mellanösten körningen.
Hälsn. Skandinaven


Han har nog "fått" bilden här:http://www.baumaschinenbilder.de/forum/thread.php?postid=380260
Med vänlig hälsning
Bo Norvinge

Hemsida: www.norvinge.se * Mail: bosse@norvinge.se * Tel: 070-587 38 67
Användarvisningsbild
Bo Norvinge
 
Inlägg: 2825
Blev medlem: 23 mar 2007, 13:03
Ort: Brålanda, Hedekas

Re: Mellanöstkörning på 60 & 70 tallet.

Inläggav S-V L44 » 25 feb 2011, 12:53

Lite OT i denna tråd, men jag måste bara tycka till lite grand.
Ja, man måste vara väldigt försiktig med att lägga ut bilder på nätet som man inte själv har tagit.
Å andra sidan är det på sätt och vis tråkigt att så relativt få bilder verkligen publiceras för då missar man lite av "poängen" med att ha en bild och det kommer framförallt inte andra till godo. Man kan därmed kanske också missa att tillföra ytterligare information som bilden kan generera.
Man kan naturligtvis förstå att vissa bilder kan vara värdefulla (och t.o.m. mycket värdefulla), men jag tror inte att man tjänar några stora summor på en bild som visar "en gammal lastbil".
Jag har själv sett flera av mina egna bilder komma ut på nätet av andra än mig själv. Det får det gärna göra, men det som kan reta en till viss del är att man sätter sitt eget Copyright på bilden som bevisligen inte är tagen av den andra eller tredje parten som lagt ut bilden på nätet.
Om man "snor" bilder (vilket i princip "alla" gör) så blir dessa ju enbart för eget bruk. Man kan ju tycka att informationen finns där "för evigt" på nätet, men mycket är ju ändå färskvara, så om man har fått en minnesbild i sitt huvud av en speciell bild och den sedan plötsligt inte går att återfinna på en viss webadress, så blir man riktigt ledsen/besviken. (Det är kanske mycket därför man laddar ned bilder.)
Men det är ändå bäst att försöka hålla ordning på var man "snott" bilden, speciellt om man sedan inte kan "hålla sig" och lägga ut den "snodda" bilden på nätet.
Om man lägger ut en "snodd" bild så gör man därmed bäst i att hänvisa till den som har upphovsrätten till bilden.
Oftast har de då inga synpunkter på detta.
Men ibland vet man inte vem som egentligen har upphovsrätten till en bild, då blir det naturligtvis en lite besvärligare sits, och man gör kanske allra bäst i att låta bli att publicera den helt och hållet.

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2347
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Mellanöstkörning på 60 & 70 tallet.

Inläggav Skandinaven » 25 feb 2011, 14:15

Det forstås Kjell, men om man skal vente på bare at lägga inn dom få bilder man bare själv har fotograferad på 60 & 70 talet, då tror jag inte vi kann se specielt många bilder här på sitet. Dom flesta bilden är ju fotograferad av andre menniskor, än en själv.
Når jag bruker mine egne bilder, då går mycket tid med innscanning och många av mina bilder, brukes tilmed ochså på andra sites,- ellers kommer alla dom nostalgiska bildskatten ju aldrig runnt til andra menniskor,- då får dom blive liggande hemma i kommode skuffen, eller dom private bildarkiver.
Arbejdet med denna site är ju på frivillig basis och inte något man tjener pengor på, det er bara ene alene för interessens skuld och bringa liv i en bra hemsida.
Hälsn. Skandinaven
Skandinaven
 
Inlägg: 1648
Blev medlem: 05 okt 2010, 12:16
Ort: Danmark

Re: Mellanöstkörning på 60 & 70 tallet.

Inläggav Stellan » 25 feb 2011, 16:57

Att ladda ner bilder från nätet gör även jag, men jag har dem i en separat mapp så att de inte kommer ut igen av misstag. I de fall där man hittar en bra bild man vill visa så är det nästan lättare till och med att helt enklare att visa en länk till den bilden än att spara den i datorn. Upphovsrätten ska man alltid respektera, det är som Kjell säger inte roligt att se sina egna alster med någon annans namn på.

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Mellanöstkörning på 60 & 70 tallet.

Inläggav Bo Norvinge » 25 feb 2011, 18:08

VARNING FÖR LÅNGT UTLÄGG!
Att ”högerklicka-spara som” eller ”skärmdumpa” gör nog nästa alla för eget bruk. I vissa fall kanske man skickar vidare till en god vän för att visa något intressant men risken finns att en bild efter flera sådana turer hamnar i offentlighetens ljus.
Den som har fotograferat kan ju lätt ta illa upp. Ett ytterst fåtal lever på sitt fotograferande men i detta specifika fall med Janne vet jag att han under stora delar av sitt liv lagt en stor del av sin fritid på att dokumentera lastbilar i sina rätta miljöer. En ”credit” är man värd när man förevigar ett motiv, speciellt före digitalfotograferingens tid. Ett högerklick är ingen större insats.

En hemsida eller forum med många bilder gör ju sidan levande men det är viktigt att nämna var bilden kommer ifrån.
Exempelvis: Foto Janne J, från veteranlastbilar.se, Ur Per Perssons samling eller från Scania.
Det handlar inte om att man tar brödfödan från någon annan utan att rätt person ska kunna få lite uppskattning för sitt engagemang.
I vissa fall kanske inte själva upphovsmannen känns till men man talar ändå om att bilden kommer från annan plats. På så sätt håller man sin egen rygg lite fri.
Att nämna i en text att materialet kommer från exempelvis en broschyr skadar inte heller om det inte är uppenbart.
Visst, att glömma kan alla, även jag.

Jag kan också notera att fotografierna sedan PC- och digitalkamerans tid på något sätt förlorat sitt värde.
Jag själv hängde med i svängen då alla skulle ha egen hemsida och gödsla med bilder. Vecka efter vecka ladadde jag in bilder som visserligen uppskattades stort. En baksida var att så fort jag tog ”ledigt” började folk undra när man skulle uppdatera och när det kommer mer bilder. Tiggarbrev kom varje vecka. Förfrågningar om enskilda foto där det fanns en anknytning till motivet, exempelvis då ens far kört bilen eller om man själv kört eller ägt en säger jag inget om, men när det kom listor på kanske 20-30 önskningar åt gången gick proppen ur.
Idag när man söker gammalt bildmaterial är det mycket svårt att finna. Digitalfotoserier som tagits på varje fordon på en godsterminal finns det gott om men var finns bildtexterna om vad det är, vem som ägde och körde?

Bilderna tenderar att bara hastigt svepa förbi obemärkt. Kanske man behöver släppa gasen och slå på retarden för att få tid att beskåda varje bild lite bättre. Det finns mycket en enskild bild kan berätta eller locka till samtalsämne på ett forum. Vad har bilen för utrustning, var står den och vad syns i bakgrunden?
Vi har nog de flesta här på forumet en strävan att vår nostalgi och hobby med veteranlastbilar och transporthistoria värderas högre av omgivningen. Om de få bildskatterna som finns tappar sitt värde vore ju olyckligt för alla.
Med vänlig hälsning
Bo Norvinge

Hemsida: www.norvinge.se * Mail: bosse@norvinge.se * Tel: 070-587 38 67
Användarvisningsbild
Bo Norvinge
 
Inlägg: 2825
Blev medlem: 23 mar 2007, 13:03
Ort: Brålanda, Hedekas


Återgå till Allmän information

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster

cron