Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer
Lars-Gunnar skrev:Min äkta hälft kom idag hem med 2 reaböcker, "Lastbilar från hela världen" som ser ut att vara mycket läsvärd. Den innehåller bilder och artiklar i mängd. Ingen blädderbok. Den andra var "Järnvägen 150 år" med massor av läsning och så bilder förståss.
Lars-Gunnar
Anders Ason skrev:Lars-Gunnar skrev:Min äkta hälft kom idag hem med 2 reaböcker, "Lastbilar från hela världen" som ser ut att vara mycket läsvärd. Den innehåller bilder och artiklar i mängd. Ingen blädderbok. Den andra var "Järnvägen 150 år" med massor av läsning och så bilder förståss.
Lars-GunnarJaha, då har din mycket bättre hälft mera tur eller skicklighet än jag, har kollat tre bokreor nu och inte en enda bok med en gnutta lastbil i. I ren protest plöjer jag nu igenom den spännande och sanna boken "Vi kapade en ubåt", d vs går under bokytan ett tag! Det närmaste man kommer lastbilar i den är väl dieseloljan. Men det är mycket imponerande hur tekniken där ligger så långt före lastbilarna (jag menar inte förmågan att dyka!
)
/Anders
peter fra danmark skrev:Hej Lars Gunnar
Har forfatteren opgivet kilder på sin bog. Måske kunne man kikke ham i kortene.
Vedrørende det at lave en bog, kunne man måske få den forfatter som også kør lastbil med på iden. Om jeg husker ret kørte kan for Coop.
Anders Ason skrev:I de olika trådarna och inläggen framgår det att det finns en hel del skrivet om våra bilar och det som är runtomkring. Själv är jag ju relativt ny innom området och har inte så mycket material ännu, men gör vad jag kan för att förbättra det, d v s köper det jag kommer åt.
En mycket intressant bok som jag nu sträckläser heter "Bilarnas bok - en bok om lastbilen". Det är ett förlag som heter (hette?) Lindfors Bokförlag AB som gett ut den och boken är tryckt 1953. Det är en redaktionskommitté som ligger bakom, d v s ingen egen författare. Ett kapitel handlar om framtiden, men dit har jag inte kommit ännu (i boken!)
Mycket läsvärd bok som rekommenderas./Anders
Lars-Gunnar skrev:Anders Ason skrev:I de olika trådarna och inläggen .....
Tack Anders för tipset. Jag lät fjärrlåna boken från Umeå Depå Bibliotek och den kom idag. En diger bok. Troligen måste jag förnya lånet då det verkar vara hur mycket som helst att läsa igenom.
Döm om min förvåning då jag på näst sista sidan fann en reklambild med Forslundsaggregatet som jag har försökt beskriva. På bilden ser man exakt hur det såg ut på min fars Viking Turbo.
Lars-Gunnar![]()
Lars-Gunnar skrev:Döm om min förvåning då jag på näst sista sidan fann en reklambild med Forslundsaggregatet som jag har försökt beskriva. På bilden ser man exakt hur det såg ut på min fars Viking Turbo.
Lars-Gunnar![]()
Anders Ason skrev:På en annan reklambild finns det en spritvärmare -till vad? Var det något att värma upp motorn med i den bistra vinterkylan?
/Anders
Stellan skrev:Anders Ason skrev:På en annan reklambild finns det en spritvärmare -till vad? Var det något att värma upp motorn med i den bistra vinterkylan?
/Anders
Den var till att värma punchen...den ska ju drickas varm
/Stellan
Anders Ason skrev:Lars-Gunnar skrev:Anders Ason skrev:I de olika trådarna och inläggen .....
Tack Anders för tipset. Jag lät fjärrlåna boken från Umeå Depå Bibliotek och den kom idag. En diger bok. Troligen måste jag förnya lånet då det verkar vara hur mycket som helst att läsa igenom.
Döm om min förvåning då jag på näst sista sidan fann en reklambild med Forslundsaggregatet som jag har försökt beskriva. På bilden ser man exakt hur det såg ut på min fars Viking Turbo.
Lars-Gunnar![]()
På en annan reklambild finns det en spritvärmare -till vad? Var det något att värma upp motorn med i den bistra vinterkylan?/Anders
Återgå till Allmänt Veteransnack
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster