Finskt åkeri

Sisu och Vanaja, vi hoppas här få mer kunskap om dessa intressanta lastbilar i den tunga klassen.

Finskt åkeri

Inläggav Stellan » 01 feb 2011, 22:28

Nu när vi har finsk sakkunskap med på forumet, så tänkte jag passa på att hör om det är någon som vet något om åkeriet och bilen på bilden...och gärna lite information om påbyggaren om det finns :D Det var väl ett lite udda bygge även i Finland på den tiden? Man funderar ju lite på vilken sorts trafik den gick i med contanerbyggnation och fyra axlar, och om den hade släp. Det är lite svårt att se om den har släpvagnskoppling eller inte, men i så fall sitter kopplingen väldigt långt in...

Bild

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Finskt åkeri

Inläggav kent häggdahl » 02 feb 2011, 12:32

Hej !

Känner mig lite manad att ta mig an detta, Stellan.
Håller med om att det är ett udda bygge, Pynnönens åkeri finns ju faktiskt kvar än idag med trafik på Öst-staterna mest med inlejda dragare.
Jag har faktiskt lite kontakt med Kari Pynnönen, så jag skickade bilden till honom...
Hoppas bara han inte är för ung för att ha någon aning om detta fordon !
Container-redet är ju av finsk tillverkning V.Tunturi, idag VTA-tekniikka (som ju är nr.1 på tridem-axlar i Finland idag)
Likaså korgen SP-Korit, antar att denna bild är ur någon broschyr för sandwich-element med al-yta/polyuretanisolering från tysk AL-leverantör :?:
(ser inte varumärket nere i v.hörn)
Vet du någon årgång på broschyren, kan ju vara tidigt 80-tal (kom inte sandwich-konstruktionen in bland skåpbyggarna ung. då ??)

Kennex
kent häggdahl
 
Inlägg: 47
Blev medlem: 13 jan 2011, 21:23

Re: Finskt åkeri

Inläggav Stellan » 02 feb 2011, 15:08

Jag delade upp informationsbladet i två delar, så att det går lite lättare att se vad det är. Det skulle verkligen vara kul om du kunde få reda på lite mer om den här bilen, hoppas att Kari Pynnönen kommer ihåg något om bilens historia :D Bladet är utgivet 1979 av Alusuisse Schweiz som levererade aluminium till olika påbyggare runt om i Europa, däribland då Finland och Sverige.

Bild

Bild

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Finskt åkeri

Inläggav kent häggdahl » 02 feb 2011, 15:57

Hej igen, Kari var på hugget idag :D
han berättade att han själv började sin chaufförskarriär med just denna bil :o (sitter som VD idag)
Enligt honom var nog detta ett experimentbygge från SP-Korit i Forssa, troligen det första skåp dom gjorde i sandw.-konstruktion
Denna bil gick med Fazers bröd till Sth.-området och Scania reservdelar i retur.
Släpet var 2-axlig :? med en likadan container.Torde bli nära 22m totallängd, krånlig att backa med (enl. Kari) :roll: Kan han ha varit lite grön... :wink:
Förresten ser jag ju nu att broschyren e från 1979. Fick ingen årsm på Scanian, men ska vi gissa på en 78-79 :?:

Kennex
kent häggdahl
 
Inlägg: 47
Blev medlem: 13 jan 2011, 21:23

Re: Finskt åkeri

Inläggav Pickos » 02 feb 2011, 18:46

kent häggdahl skrev:
Förresten ser jag ju nu att broschyren e från 1979. Fick ingen årsm på Scanian, men ska vi gissa på en 78-79 :?:

Kennex


Det är en ganska god gissning, vill jag påstå. LBFS 111 tillverkades 1978-80 i blott 39 exemplar.
1:a Korinthierbrevet 10:15
Pickos
 
Inlägg: 64
Blev medlem: 16 jan 2008, 00:58
Ort: Kalmar/Sverige

Re: Finskt åkeri

Inläggav Stellan » 02 feb 2011, 19:49

Odab körde olja med samma axelkonfiguration på den tiden, och det gick väl några ekipage med sjöcontainers också har jag för mig. Ser man på Pynnönens bil, så verkar som sagt kopplingen sitta väldigt långt in...så jag kan förstå att det var knepigt att backa med ekipaget :P

Tack för hjälpen Kennex, det var trevligt att få reda på lite mer om ett nordiskt fordon från en broschyr :D

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Finskt åkeri

Inläggav JohanW » 15 feb 2011, 23:23

Lite mer om Pynnönen finns här; http://www.pynnonen.fi/company/
Det finns även en bok om åkeriet om jag inte tar fel.
JohanW
 
Inlägg: 114
Blev medlem: 09 apr 2010, 22:44

Re: Finskt åkeri

Inläggav Knut Näfwe » 16 feb 2011, 19:01

Pynnönen koncentrerade sig på inrikestransport fr. mitten av 80-talet. Lågkonjunkturen i Finland i 90-talets början fick bolaget att blicka österut. Man transporterade byggnadsmaterial, livsmedel och elektronik till Ryssland. Passande returlass var svåra att få tag på. Detta fick sin lösning i att ryska Vaz i Togliatti och Valmet i Nystad började samarbeta med tillverkningen zavEuroSamara bilarna. Delarna tillverkades i Togliatti och bilarna sattes ihop i Nystad. Pynnönen fick ensamrätt på transport av Samara delar. Man satsade hårt. Köpte ett 30-tal nya dragare med den tidens modernaste navigations och mobilteknik. Ett hundratal trailers införskaffades också. Man körde 65 laster i veckan när det var som livligast. Efterfrågan på Eurosamara bilarna var en besvikelse. Den ryska parten sade upp avtalet med Valmet och Pynnönen. Vid det läget hade pynnönen fordruigar på 25 miljoner mark. Man fick VAZ aktier till ett värde an 3,5 miljoner USD som pant. Efter långa rättegångar i Ryssland vann Pynnönen till sist tvisten om kontraktsbrott.
Knut Näfwe
 
Inlägg: 35
Blev medlem: 18 dec 2010, 12:48

Re: Finskt åkeri

Inläggav Knut Näfwe » 16 feb 2011, 19:39

Jag var säker på att grupp-porträttet på Pynnönens hemsida som Johan W bifogade är den samma som jag sett på Bergli http://www.berglitruckstop.no/viewtopic ... &start=105 Men icke sa nicke, det var inte samma gäng.
Tack vare digikameran skulle man kunna tro att nuförtidens förare fotograferar mera än vad "seniorena" fotade i gången tid. Är nog illa rädd att kommande generationer inte kommer att få se lika fina bilder från dagens värld. Nu är det så jäktigt att man inte hinner ställa upp på dylika bilder.
Knut Näfwe
 
Inlägg: 35
Blev medlem: 18 dec 2010, 12:48

Re: Finskt åkeri

Inläggav Knut Näfwe » 16 feb 2011, 19:58

SP-Korit som tillverkat påbyggnaden till bilen på bilden grundades 1966 i Forssa som ligger mellan Åbo och Tammerfors.
Numera heter företaget Fokor och ingår i Jyki-gruppen. http://www.fokor.fi/DowebEasyCMS/?Page=hem
Knut Näfwe
 
Inlägg: 35
Blev medlem: 18 dec 2010, 12:48

Re: Finskt åkeri

Inläggav Stellan » 16 feb 2011, 22:21

Tack för att du lagt ner tid på att ta fram den här informationen Knut, det är väldigt trevligt att få reda på lite mer om våra nordiska kollegar och deras historia. Man blir lätt lite hemmablind med vad man än håller på med, men det är på väg att ändras nu på äldre dar...och med hjälp av internet :D

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Finskt åkeri

Inläggav JohanW » 17 feb 2011, 00:04

Gruppbilden på Bergli är tagen i Oslo vid ungefär samma tid som bilden på Pynnönens hemsida.
På bilden från Fredrikshamn i Finland finns ett gäng med Norrgårds och Pynnönens chaufförer på väg till Sovjet, även Albert Norrgård och Raine Pynnönen finns med på bilden. I utrikestrafikboken finns alla utom en namngivna om jag inte minns fel.

På gruppbilden från Oslo har åtminstone fyra finska chaufförer och fyra finska bilar hittats. Frentzell nr 4 från vänster och Appe Lindholm nr 9 från vänster båda hemma från Pargas nära Åbo. Nr 3 och 4 från höger räknat körde enligt uppgift för Nyholm men ingen kom ihåg namnen, båda hemma från Österbotten.
Vanajan i bakgrunden ägdes av Vaano från Huittinen (de som senare även hade verksamhet i Jeddah) så eventuellt finns ännu en finländare med på bilden. Övriga finska bilar är Appes Volvo samt en Volvo och en Scania från Nyholm.
JohanW
 
Inlägg: 114
Blev medlem: 09 apr 2010, 22:44

Re: Finskt åkeri

Inläggav Knut Näfwe » 17 feb 2011, 22:26

LBFS står väl för att boggibulldoglastbilen år fyraxlig. Alltså fabriksbyggd. Min fråga är: Vad har VTA gjort åt denna bil? Om jag är rätt upplysst så utrustar VTA bilar med extra axlar. På skvättlapparna syns texten VTA.
Årsmodellen kan ju vara en annan om den faktiskt har VTA axel och inte är en riktig LBFS.
Knut Näfwe
 
Inlägg: 35
Blev medlem: 18 dec 2010, 12:48

Re: Finskt åkeri

Inläggav Knut Näfwe » 17 feb 2011, 22:57

Knut Näfwe skrev:LBFS står väl för att boggibulldoglastbilen år fyraxlig. Alltså fabriksbyggd. Min fråga är: Vad har VTA gjort åt denna bil? Om jag är rätt upplysst så utrustar VTA bilar med extra axlar. På skvättlapparna syns texten VTA.
Årsmodellen kan ju vara en annan om den faktiskt har VTA axel och inte är en riktig LBFS.

Jag besökte VTA:s hemsida. Dom har börjat redan för 50 år sedan med försäljnng av diverse utrustning till tunga fordon. Första tilläggsaxeln monterades 1980 på en Volvo F12. Fram till idag har VTA nonterat 3000 tillägsaxlar.
Svar: Scanian på bilden är en äkta LBFS.
Knut Näfwe
 
Inlägg: 35
Blev medlem: 18 dec 2010, 12:48

Re: Finskt åkeri

Inläggav Stellan » 17 feb 2011, 23:02

Nu hittade jag varför det står VTA på stänklapparna...de har gjort containerredet som skåpet står på, och då stämmer det ju med att de tillverkade utrustning för tunga fordon :D

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Nästa

Återgå till Finska lastbilar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster