Hur står det till med ZIL-beståndet?

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Hur står det till med ZIL-beståndet?

Inläggav Norrhyttan » 21 jan 2011, 11:12

Har gått och torskat på ryska lastbilar eftersom jag råkat köpa en ZIL 157 1959. Men det finns inte mycket att hitta på nätet.
Hur är det med beståndet i Sverige? Finns det någon här som har, eller känner till, någon ZIL? Eller annan rysstruck, för den delen?
Har det möjligen funnits någon som använts yrkesmässigt?
Norrhyttan

Re: Hur står det till med ZIL-beståndet?

Inläggav joherl » 24 jan 2011, 17:29

Jag tror att det står någon ZIL hos Thomas Terräng, men risken är att jag blandar ihop ryssarna.
Johan i Hok
joherl

Inläggav Norrhyttan » 31 jan 2011, 10:57

Det var inte så mycket som kom fram i den här tråden. Beror det på ointresse för ryska bilar, eller finns det helt enkelt inga i Sverige?
Den här släpade jag hem i lördags, i alla fall.
Bild
Norrhyttan

Inläggav gunnilse » 31 jan 2011, 13:53

Klart läcker verkar skapligt i skick likså jag kan svänga föbi Thomas terräng om det är något du söker dock tror jag han är i Tailand denna årstiden..
Lite mer bilder vill jag se på skapelsen.
gunnilse

Inläggav Norrhyttan » 31 jan 2011, 15:29

Tack. Jag är bekant med Terräng så jag kan kolla med honom om delar när det blir dags. Just nu är det faktiskt inget som är trasigt på bilen. :D

Bilder och film kommer säkert framöver.
Norrhyttan

Inläggav Ante » 31 jan 2011, 22:33

Är det vändskiva på den? Väldigt USA inspirerad design på hytten.
Ante

Inläggav Stellan » 31 jan 2011, 22:42

Intresset för ryska bilar finns nog, det är bara att någon pionjär drar igång en rörelse för ryssbilarnas bevarande :D Jag är lite nyfiken på hur det är att registrera en Zil i Sverige, är det möjligt? Det har ju varit problem med det tidigare, och det kanske har avskräckt många från att satsa på sådana här märken.

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Inläggav Norrhyttan » 31 jan 2011, 23:09

En film från hämtningen: http://www.youtube.com/watch?v=hyffneU3uGs

Nej, det är ingen vändskiva monterad, men det är en trailerdragare ursprungligen.
Registrering vet jag inte om det är möjligt. Den är förregistrerad, men jag antar att tidigare ägare tröttnat på att processa. Killen jag köpte den av hade inte ens försökt, och det lär nog inte jag heller göra.
Norrhyttan

Inläggav Stellan » 31 jan 2011, 23:19

Jag kan ingenting om importbilar, så jag är lite nyfiken på vad förreggad innebär. Är inte det någon slags "intyg" på att bilen går att registrera i Sverige, går det inte att ha den som "egenbyggt" fordon? Är det inte vad personbilar kallas när de är ombyggda?

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Inläggav Norrhyttan » 31 jan 2011, 23:24

Förregistrering innebär väl kort och gott att man får papper och registreringsskyltar på bilen, men att man måste krångla den igenom registreringsbesiktning innan allt är grönt.
Ett amatörbyggt fordon (som nog är termen du söker) är just amatörbyggt. Den här är ju fabriksbyggd.
Finns även ombyggt fordon, men det är ju inte heller aktuellt för då måste man utgå från ett redan registreringsbesiktigat fordon som sedan byggs om.
Norrhyttan

Inläggav Anders Ason » 01 feb 2011, 09:20

Helt klart är ryssarnas (USSR) design influerad av USA då "land lease" konsekvenserna under WW2 innebar att en mängd amerikanska lastbilar (GMC, Studebaker m fl.) drog in i Ryssland.

018.jpg
Stalinorglar på amerikanska chassier.
018.jpg (28.33 KiB) Visad 12720 gånger

Six x six.jpg
Six x six.jpg (109.03 KiB) Visad 12720 gånger

us6_4.gif
us6_4.gif (49 KiB) Visad 12720 gånger

Länk:
http://www.oldrussiancars.com/archives/1611

När det gäller din bil så borde det nog inte vara några problem med att få dispenser för en registrering. Det kinkigaste är nog att belysning och reflexer ska stämma med dagens krav.
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav Hot Rod Nisse » 05 sep 2011, 17:52

Norrhyttan skrev:Det var inte så mycket som kom fram i den här tråden. Beror det på ointresse för ryska bilar, eller finns det helt enkelt inga i Sverige?
Den här släpade jag hem i lördags, i alla fall.
Bild

Det fanns en ZIL vid ÖverskottBolaget i Edsvalla Värmland på 90-talet, men den är inte kvar utanför butiken då folk inte kunde låta den vara, tror Ö-B använde den som reklampelare.. den kanske finns kvar i gömmorna i Edsvalla !
Användarvisningsbild
Hot Rod Nisse

Återgå till Allmänt Veteransnack