Vi hade en granne under min uppväxt som körde tankbil. Det var en Commer tankbil med stora BP-loggor. Bilen var annorlunda byggd och avvek i utseendet från andra bilar i trafiken. Påminde om hunden bulldogg, hytten var ovanligt hög och det gjorde att bilen såg större ut än den var. Bilen gick i många år och var ett välkänt inslag i staden. Minns knappt att jag sett någon annan likadan.
Min omvärld var ganska begränsad vid den tiden och jag vet då inte hur vanligt det märke var, hur de användes och vad som sedan hände med Commer(sen). Det närmaste jag Commer! med en bild är den här, men... mitt minne protesterar något mot bilden av BP bilen (men det ar ju sä länge sedan).
(En konsekvens av tankbilskörandet var att det för några år sedan konstaterades i en seriös utredning att kvinnor gifta med tankbilsförare hade en avsevärt större benägenhet för underlivscancer. Gubben ut o kissade, bensin eller andra petroliumprodukter på fingrarna, rajtantajan på lörda´n och de aggressiva kolväteföreningarna hamnar på fel ställe. Förhoppningsvis är de hygieniska förutsättningarna bättre för denna yrkaeskategori i dag.)
/Anders