Flakbilar som kör olja

Här ges möjlighet att behandla järnväg, flyg- och sjöfart samt diverse truckar och lastmaskiner. Områden som ändå har viss anknytning till lastbilar och landsvägstransporter.

Moderator: Anders Ason

Re: Lösa lastbärare

Inläggav Per Thomson » 21 okt 2010, 23:40

Någon gång i mitten på 70-talet arbetade jag med ett projekt där en vanlig cisterntank skulle förses med ett invändigt membran som skulle medföra att tanken kunde användas för olika produkter utan rengöring. Trelleborg ville inte medverka men däremot ett "gummi"-företag i Tyskland. Idén fungerade men lite olyckliga omständigheter medförde att projektet lades ned.

Projektet har beskrivits tidigare http://www.veteranlastbilar.se/phpBB3/viewtopic.php?f=13&t=2365&p=15811&hilit=betbad#p15811
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7428
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Lösa lastbärare

Inläggav anders s » 27 okt 2010, 22:14

vi kör i dag vanliga 20 fotare med plastblåsor inuti med mycket olika flytande produkter mycket billigare än att skicka en tankcontainers
anders s
 
Inlägg: 12
Blev medlem: 27 aug 2010, 17:46

Re: Lösa lastbärare

Inläggav Stellan » 28 okt 2010, 18:11

Jag är lite nydiken på hur det kan vara billigare. En tankcontainer har ju samma fästen och i vissa fall även farligt gods som ju behandlas på samma sätt oavsett hur containern ser ut. (Det kanske märks att man inte sysslar så mycket med de praktiska transporterna längre) :P

Unifos i Stenungsund hade något liknande för många år sedan för transport av plastkular i containers. Kanske inte riktigt samma som du menar Anders, men de hade också någon slags "plastpåsar" de använde inuti containern.

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Lösa lastbärare

Inläggav Stellan » 21 jan 2011, 16:40

Jag hittade en annons på de gummitankar som Vågert nämnde i sin tråd om F88:an, och lägger den här istället så att man inte blandar trådar och ämnen för mycket. Det var tydligen ett ASG-företag som hette "Transport Invention AB" som utvecklade och marknadsförde denna transportlösning genom ett företag som hette Seasafe AB.

Bild

Bild

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Lösa lastbärare

Inläggav JohanW » 21 jan 2011, 19:39

På den här sidan under rubriken 80-talet finns en bild av en bil med två påsar i.
http://www.aholatransport.com/sv/om-oss/bildgalleri
Aholas och K-J Kronqvist körde flytande slaktavfall från Sverige bl.a. Skara i liknande ekipagen.
Man lastade papper, plåt, zink eller annat styckegods ut. Påsarna var då tomma och tog väldigt lite plats.
En påse sprack i Kaskö nästan strax efter ilandkörning från färjan. Efter det så tror jag man slutade med experimentet.

Här kör man lim enligt samma metod.
http://www.rekkanetti.com/albumi/retro2/658318
JohanW
 
Inlägg: 114
Blev medlem: 09 apr 2010, 22:44

Re: Lösa lastbärare

Inläggav Stellan » 21 jan 2011, 19:49

Tack för de länkarna Johan, det var högst intressant att se Aholas bil med gummitankar. Det var ju tydligen ända in på -80 talet de höll på med de transporterna, så någon fördel måste det systmet ändå haft...

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Lösa lastbärare

Inläggav JohanW » 21 jan 2011, 19:57

Stellan skrev:Tack för de länkarna Johan, det var högst intressant att se Aholas bil med gummitankar. Det var ju tydligen ända in på -80 talet de höll på med de transporterna, så någon fördel måste det systmet ändå haft...

/Stellan

Fördelen var att man kunde köra "vanligt gods" ena vägen och flytande varor andra vägen. Det var nog bara några år, ca 1987-1990, man körde med påsarna.
JohanW
 
Inlägg: 114
Blev medlem: 09 apr 2010, 22:44

Re: Lösa lastbärare

Inläggav Stellan » 21 jan 2011, 20:34

Mmm...fördelen med att kunna köra olika sorters gods på samma bil köper jag, men efter vad som står i annonsen så kom ju systemet 1971. Det innebär att gummitankarna fanns med till och från under trettio års tid, så det kanske inte var så dumt ändå :D

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Lösa lastbärare

Inläggav Per Thomson » 21 jan 2011, 23:17

Så sent som för något år sedan fick jag till min kännedom se projektförslag (EU-bekostade) som visar att det fortfarande görs försök i syfte att kombinera vanligt gods med flytande gods i tur/retur flöden. Efter lång egen erfarenhet från sådana projekt kan jag bara säga att om man kan finna perfekta flödeskombinationer som kan försäkras vara varaktiga så år inget omöjligt, det finns alltid tekniska lösningar och den totala transportkostnaden för involverade transporter blir nära halverade. Problemet är bara definitionen "perfekta flödeskombinationer". :wink:
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7428
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Me-Pa

Inläggav Knut Näfwe » 23 jan 2011, 20:05

Lite offtopic, sorry, dessa är ju inte lösa lastbärare. Antagligen håller ni på med dessa bilar i Sverige också. I Finland kallas dessa kombinations fordon (med fast tank) för Me-Pa. Namnet kommer från finskans tur-retur (=meno-paluu). Företaget Saalasti har utvecklat detta konsept. Jag har t.o.m sett virkesbilar med tank undertill. Om man fraktar tung brännolja i tanken så blir flakhöjden närmare 2m. På många pappersbruk har man en egen "lastningsficka" dit man backar in Mepa fordonet för lastning från sidan.
http://www.saalasti.fi/p-mepa.html
http://www.saalasti.fi/kuvagalleria3.html
Knut Näfwe
 
Inlägg: 35
Blev medlem: 18 dec 2010, 12:48

Re: Lösa lastbärare

Inläggav Stellan » 23 jan 2011, 21:31

Jag ändrar på rubriken, så stämmer ditt inlägg också Knut :D

Det var mycket intressant att se den här typen av kombinerade transporter. Vet du något mer om ME-PA så får du väldigt gärna berätta mer om det. Jag har för mig att en åkare i Skövde körde olja till Gullhögens cementfabrik på -60 talet med samma system, så det var en liten överrsakning att det forfarande användes.

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Me-Pa

Inläggav Knut Näfwe » 24 jan 2011, 20:38

Enligt bildtexten lossar virkes-mepan på bifogade länk på MoDo. Står det kanske Tofte på byggnaden i bakgrunden. Jag misstänker att virket inte hämtades med detta ekipage från skogen utan lastades om.
http://gallery.kuukuna.net/gallery/v/Ra ... a.jpg.html

Norske Skog Scania 143 Mepa
http://www.mimet.fi/page3.html

Här får ni en broshyr på Mepa. Tryck på "Mepa1002.fi" för att öppna den. Saalasti skriver att man byggt hundratals ekipage, sedan 60-talet. Förutom Europa har man sålt bl.a till Sydafrika och Australien. Meporna som jag kommer i håg från 70-talet hade fasta väggar fram och bak sammanfogade med taket. Släpet hade ju självbärande tank, så gavlarna och taket hade en bärande och styvande funktion.
http://www.saalasti.fi/esitteet2/catego ... autot.html

En Sisu med Cumminsmotor från tidigt 80-tal. Förutom egentliga Me-pa överbyggnader fanns det gott om hembyggen.
http://gallery.kuukuna.net/gallery/v/Ra ... m.jpg.html

Bifogar ännu en annons på en litet udda "tur-retur" bil. Hittils har det handlat om styckegods+tank. Här har vi tank+bulk. Länken kommer väl att försvinna när dom får sålt bilen.
http://www.nettikone.com/volvo/fh-500/868776



Inga veteraner, ännu :roll:
Knut Näfwe
 
Inlägg: 35
Blev medlem: 18 dec 2010, 12:48

Re: Flakbilar som kör olja

Inläggav Stellan » 24 jan 2011, 20:59

Man får vända det blinda ögat åt bilarna...det är ju påbyggnaderna som är intressanta :P :wink:

De norska bilarna kör för det mesta spånplattor, förutom ekipaget i Tofte (som ligger på Hurumlandet mellan Dröback och Drammen i Norge). Det är ju tunga transporter de kör på flaket, så spånskivor passar ju alldeles utmärkt. Men går det att få så pass vikt med timmer så att man kan lasta "fullt" utan att bli för hög? Det är ett mycket intressant transportsystem som har använts i drygt femtio år (tror jag), så det måste ju ha sina fördelar. Kul att få veta lite mer om det i alla fall, många tack Knut :D

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Flakbilar som kör olja

Inläggav Knut Näfwe » 24 jan 2011, 21:01

Ingen veteran här heller vad det gäller åldern på fordonet :oops: . Men konseptet är äldre :wink: . En Norsk Mepa som kör lim
http://www.tungt.no/transport/article4375.ece
Knut Näfwe
 
Inlägg: 35
Blev medlem: 18 dec 2010, 12:48

Re: Flakbilar som kör olja

Inläggav Thomas Almen » 26 jan 2011, 16:20

En åkare från Arvika har kört lim och spånskivor för Byggelit sedan 1990 med olika Mepatrailrar. Nu har desvärre Byggelit otroligt nog gått i konkurs, men det verkar som om verksamheten ska räddas
Thomas Almen
 

FöregåendeNästa

Återgå till Övrig logistik- och transporthistoria

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster

cron