Ny tråd med anledning av att det kommer upp ganska många IT-frågor.
Här kommer det att komma lite tips.
Ämne 1. Skanna in bilder, del 1
Några grunder för den som inte vet:
Numera har billiga skannrar en upplösning som vida överstiger den som var minimikravet för bara några år sedan vid tryckning (300 dpi=dot per inch= piúnkter per tum).
Skannrar läser alltid in en bild, även en sida med enbart text blir en bild. Till skannern finns en medföljande progarmvara som medger att man kan styra den, d v s upplösning m m. Det är därför viktigt att man bestämmer sig för vad bilden ska användas till innan den skannas och då väljer en lämplig upplösning. Om du är osäker, ta då gärna 300 dpi då det alltid går att "försämra" bilden med färre punkter senare. Ju högre upplösning ju större plats på disken och svårare att skicka o läsa in.
Vid inläsning av text finns det två varianter där den enda är att spara det inlästa som en bild. Det finns både för- och nackdelar med detta, mest det senare anser jag. Råkar skannern stå på 72 dpi (gammal MAC-standad för nätet) blir i regel texten svår eller omöjlig att läsa. Den andra varianten är när man vill åt texten och kanske även redigera den. Då skannar man sidan med en hyfasd upplösning (300) och när det är klart kör man bilden genom ett OCR-program som nästan alltid följer skannern även om kvaliteten på detta varierar. OCR är ett texttolkningsprogram som läser av de enskilda tecknen. De flesta program är mycket bra på det och gör sällan fel, om texten är datorproducerad. Är texten handskriven får man acceptera flera fel. En bokstav som inte kan tolkas skrivs med ett upponervänt frågetecken ( ¿ ). I de allra flesta fall ser man vad ordet bör vara om det enbart saknas något, eller några stycken tecken och då fyller man i det själv. För att göra detta sparar du den generade textfilen i WORD och då är det som vilken text som helst.
/Anders