Jodå, det låter kul med en sådan tråd, ombyggda dragare. Den får då husera i kategorin Påbyggare och Hyttfabrikörer föreslår jag. Sedan lär det väl knappast komma med så många som verkligen är äldre än 30 år men låt gå för det. Jag tror de kom i slutet på 70-talet och under 80-talet. Det var intressanta skapelser så kom igen om någon nu har någon bild eller rent av som ägare finns med på forumet
Håller med om att bilden hämtad ur boken "Alla våra lastbilar" fått en något olycklig textplacering. Jag blev själv överraskad den gång jag veta att bilden fanns med i boken. Det var bror Ove som skickat in den till bokens författare och skrivit något om "verktygsluckan" på sidan. Om jag minns rätt satt där ett ventilationsgaller från början så när hytten förlängdes med 33 cm blev det ett stort hål och idén med en lucka föddes. På långresor till Italien och Österrike följde ofta någon "hemmachaufför" med och då blev det liksom lite trångt med standardhytten. Med förlängningen kom den nedre bädden betydligt lägre då motortunneln kunde sänkas bakom motorn och därmed blev det också lite bättre utrymme för överslafen. Bäddarna fyllde inte upp hela hyttförlängningen utan där blev dessutom plats för bl a en garderob bakom passagerarstolen. Orginalstolarna kasserades och bättre USA-stolar monterades in i stället.
Vägarna speciellt på öst var rätt krävande så jag experimenterade också en del med fjädringen. Vändskivan flyttades bakåt och framfjädrarna mjukades upp varefter bilen fick en någorlunda uthärdlig gång. Observera "pråmhornet" på taket, det inhandlades i Hamburgs hamn hos en firma som sålde utrustning för pråmar och hördes garanterat
När vi ändå nämner den boken så på sid 109 syns Oves LBS 76:a med en skorstenstransport. Det var lite problem att klara den lyktstolpen som syns på bilden. Den backande LS76:an bar också en liknande Thomson-logga som syns på 88.dörren.
När vi ändå kommit in på specialbyggen så kika gärna på denna sida:
http://www.veteranlastbilar.se/Gallery.asp?pageid=708