av Per Thomson » 30 dec 2010, 00:31
Bosse och Scandinavien!
Jag tror inte att vi tog körningen från irakier, iranier, turkar och saudi-araber på den tiden. De hade inte samma förutsättningar att ta till sig dessa uppdrag inte minst på grund av deras kultur, språkliga och tekniska förutsättningar. Kom ihåg att det var gods från Norden som fraktades till dessa länder, gods som var en följd av att länderna utvecklades, en utveckling som finansierades med oljevinster. Hade de länderna själva haft en tillförlitlig och konkurrenskraftig logistik-bransch så hade de nordiska åkerierna inte valts av företag som Skanska, ABB och Ericsson. Dessa företag hade valt det mest kostnadseffektiva utan hänsyn till åkeriernas nationalitet.
Att vi satt på samma sätt och lagade mat på kampingvis berodde inte på pengar, det handlade nog mer om att få mat som magen tålde eller att överhuvud taget få mat. Även om jag inte han uppleva körning utanför Europa så minns jag att i forna DDR gick det inte att få tag i tjänlig mat. Stannade man vid någon järnvägsövergång för att bommarna var nere kunde det hända att husmödrar frågade om man hade apelsiner eller bananer som de kunde få.
När det handlar om internationell trafik i Europa så är en förklaring att svenskarna kom igång tidigt att mycket behövdes för att återuppbygga ett krigsskadat Europa efter andra världskriget och att Sveriges industri var intakt. När sedan de livsmedels-producerande länderna Danmark och Holland väl hade repat sig något blev det ett omfattande varuutbyte med Västtyskland för dessa länder då de låg naturligt nära. Framme vid 60-talet ansågs nog Holländarna vara störst och främst när det gällde internationella transporter.
Nutid:
Vissa av de bilar som är registrerade i något av balt-länderna som vi ser idag ägs av skandinaviska "åkare?" som registrerat företag i dessa länder. Jag vet inte om de förtjänar att kallas åkare då det förmodligen är mindre seriösa speditionsföretag som ligger bakom denna utveckling. Det är säkert också anledning till att det inte är så noga med chaufförernas kompetens länge utan enbart att deras kostnad är låg.
Hälsningar
Per Thomson