Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.
Med tanke på ett par inlägg i den här tråden: viewtopic.php?f=1&t=1588 så tycker jag att Fixlight är väl värd en egen tråd, de har ju "alltid" funnits och synts på både lätta och tunga fordon.
Intressant Stellan! Fastigheten finns kvar och jag tror att området tillhör Kungsten. Idag är det Assa som håller till där. Stadsmuseet frågade mig för länge sedan om någon lämplig industribyggnad i just området kring Kungsten som lämplig byggnadsminneskandidat. Nu har jag äntligen fått ett uppslag!
Fixlight nämner både Svensk författningssamling 1951 och Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen 1952 i sin reklam. Det verkar även ha dragits upp riktlinjer för broms- och bakljus vid den här tiden.
Denna Volkswagen Pick-up från slutet av 1952 hade kanske bromsljusen i samma armaturer som de båda bakljusen, men jag minns t.ex. att de allra tidigaste Volkswagen skåpbilarna endast hade ett enda bromsljus som var centralt placerat strax över nummerskylten.
Volkswagen Pick-up - Annons Lastbilen Nr 12-1952 - RLR.JPG (60.98 KiB) Visad 22210 gånger
Bilen på bilden har centrumplacerat bromsljus ovanför nummerplåten. Kommer jag rätt ihåg ändrades det 1957-58. Det var när bakljusglasen var fastsatta med kromsarg fäst med två skruvar, de tidigare var fastskruvade med hjälp av en bygel från insidan. Årsmodellstänkandet var inte infört ännu vid den här tiden.
Hade den bakljus och blinkers i gemensamt på varje sida bak då eller? Det verkar ha hänt en hel massa inom regelverket vad gäller ljus och annat på fodonen vid den här tiden, var det inte något med hastigheten också i mitten av -50 talet?
Ahh...så det var i princip tre olika placeringar på de olika "ljusen" då? Men började inte myndigheterna att standardisera placeringen lite mer då i mitten av -50 talet?
Som så mycket annat är det troligen amerikanska marknaden som påverkat detta med blinkers. Minns jag rätt var det så att i kopplingsschemat för Chevrolet 1955 finns inget blinkerssystem med, utan det är på en tilläggssida. From 1956 var det däremot blinkers med på kopplingsschemat. Var det inte så att det i USA blev obligatoriskt med blinkers 1956, åtminstone i någon delstat.