Semi-trailerbussen, VOLVO LV290

Här presenteras, visas och kommenteras modell historik.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Inläggav Lars-Gunnar » 24 feb 2008, 17:32

Denna lastbilsbuss är en Volvo. Om man ser på hjulhuset på bakaxeln så är det platt som på Volvobilarna. Scania-Vabis och Scania har ju ett hjulhus som går längre ut och är smalt.

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar
 

Inläggav Lars-Gunnar » 24 feb 2008, 17:41

En sak att tänka på är att Scanias lastbilar och bussar alltid hade fabrikatets märke "Scania-Vabis" på stötfångaren. Finns inte det så är det ingen Scania. Då ligger Volvo närmast till.

Lars-Gunnar :wink:
Lars-Gunnar
 

Inläggav Per Thomson » 25 feb 2008, 00:34

Lars-Gunnar skrev:Denna lastbilsbuss är en Volvo. Om man ser på hjulhuset på bakaxeln så är det platt som på Volvobilarna. Scania-Vabis och Scania har ju ett hjulhus som går längre ut och är smalt.

Lars-Gunnar :)


Hej Lars-Gunnar!
Jag förstod inte först vad du avsåg men efter lite studerande av tidigare bilder så förstod jag att du studerat färgbilden från skroten och du menar drivaxelns infästning i hjulet. Det är nog rätt som du påstår beträffande den detaljen, dvs att det är en Volvo.

Men det finns undantag, Scania L55:ans drivaxeländar var också platta men då är vi uppskattningsvis minst 15 år senare i tiden jämfört med "lastbilsbussen". Jag tror att även Scania 4:an hade platt fläns men hur det var med övriga samtida Scania modeller vet jag inte.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Inläggav Lars-Gunnar » 25 feb 2008, 00:47

Anders, jag förstorade upp Stellans svartvita bild och tittade då på bakaxeln.

Jag visste inte hur jag bäst skulle beskriva vad jag såg och klämde till med vad jag skrivit i tron att alla skulle haja men tydligen var det lite konfuserande.

Bra att du kunde klura ut det till slut.

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar
 

Inläggav Stellan » 25 feb 2008, 16:11

Den blå dragbilen är med i Christer Olssons bok "Lastbilarna under 60 År" på sidan 59.

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Inläggav Per Thomson » 25 feb 2008, 23:20

OK, såg det, då är i alla fall minst en av dessa Volvo - det fanns flera och enligt en LinjeBuss-chaufför som var med då, 1945 - 1953, så mindes han bara Scania.

Dessa bussar lär ha gått på linjer Luleå - Piteå och liknande innan de sattes in på kontinenttrafik upplyste han. När jag sa att den buss vi hade bild på hade länsbeteckning "A" så trodde han inte på det, "AC" skall det vara sa han :? Årsmodeller skulle vara 1945-46.

Det var i alla fall fantastiskt att få kontakt med en person som var med vid den tiden.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Inläggav peter fra danmark » 25 feb 2008, 23:30

Hej

Undskyld mig :? :? I am confused! jeg er forviret!

Den blå ledbus, det er en :?: :?:
:oops: volvo :?: :oops:
Fra smilets by

Peter
Användarvisningsbild
peter fra danmark
 
Inlägg: 144
Blev medlem: 20 feb 2008, 12:53
Ort: Århus

Inläggav Lars-Gunnar » 25 feb 2008, 23:32

I "Lastbilarna Igår och idag" av Christer Olsson finns en bild på en Lastbilsbuss på sid. 59. Men den ser lite annorlunda ut om man ser på kylaren som är mer kvadratisk d.v.s hårdare skurna linjer med ett gengasaggregat. Talar vi om samma bok eller har han givit ut en annan bok som heter "Lastbilarna under 60 år"? Isåfall var finns denna bok att tillgå? Biblioteket?

Lars-Gunnar :wink:
Lars-Gunnar
 

Inläggav Stellan » 25 feb 2008, 23:33

Per Thomson skrev:Det var i alla fall fantastiskt att få kontakt med en person som var med vid den tiden.


Absolut! Ändå tills i fjol somras så var en av "originalförarna" på en av Röda korsets "Vita bussar" med och berättade när vi var ute på olika evenemang. De var med om fantastiska äventyr och upplevelser under veckorna under våren -45. Att sitta brevid en sådan man och höra honom berätta med egna ord, se kartor och fotografier de tog är en stor upplevelse.

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Inläggav Lars-Gunnar » 25 feb 2008, 23:35

Per Thomson skrev:OK, såg det, då är i alla fall minst en av dessa Volvo - det fanns flera och enligt en LinjeBuss-chaufför som var med då, 1945 - 1953, så mindes han bara Scania.

Dessa bussar lär ha gått på linjer Luleå - Piteå och liknande innan de sattes in på kontinenttrafik upplyste han. När jag sa att den buss vi hade bild på hade länsbeteckning "A" så trodde han inte på det, "AC" skall det vara sa han :? Årsmodeller skulle vara 1945-46.

Det var i alla fall fantastiskt att få kontakt med en person som var med vid den tiden.


Om det skulle ha varit AC skulle det ha varit en Lastbilsbuss som var hemmanhörande i landskapet Västerbotten som jag kommer ifrån :mrgreen:

Lars-Gunnar :wink:
Lars-Gunnar
 

Inläggav Per Thomson » 26 feb 2008, 22:27

Per Thomson skrev:I denna bok finns en bild tagen uppifrån ett kontor och man ser förmodligen densamma bil. Platsen var Vetlanda tror jag. Alla smålänningar uppmanas att fråga äldre inom branschen, vem ägde bilen och vilket märke var det?

Det hände förr att man byggde om en fd buss till lastbil. Jag minns en åkare, Artur Larsson från Krylbo som hade en sådan ombygd Skaniabuss i trafik så sent som mitten på 60-talet. Den hade släp och transporterade mestadels snickerier till Stockholm.

Här kommer uppgifter om boken:
(Boken återlämnad till bibl.)

författare: Edström, Rune, 1930-
titel: Från tågexpedition och lastbilscentral : hågkomster från 30 år i transportbranschen och andra minnesbilder / av Rune Edström
förlag/år: Vadstena : Museiföreningen Wadstena-Fogelsta Järnväg, 2006
omfång: 88 s. : ill.
serie: WFJ-skrift, , ISSN 1103-6273 ; 6

Här kommer bilden, båda är Scania, den högra en 4:a, obs kärran efter 4:an, omgjord bakände från lastbil. Den vänstra bilen har Bilspedition skylt på taket samt 2-axligt släp. Fotot taget i Vetlanda. Någon som bor i närheten kanske kan vara detektiv och få mer info om bilarna. Har sökt författaren men fick det tråkiga beskedet att han ej finns längre. En kontaktperson från museiföreningen skannade bilden åt mig.
Bild
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Inläggav Lars-Gunnar » 26 feb 2008, 22:47

Stellan, läste du mitt inlägg från 25 februari? Jag ställde en fråga!

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar
 

Inläggav Stellan » 26 feb 2008, 22:58

Lars-Gunnar skrev:I "Lastbilarna Igår och idag" av Christer Olsson finns en bild på en Lastbilsbuss på sid. 59. Men den ser lite annorlunda ut om man ser på kylaren som är mer kvadratisk d.v.s hårdare skurna linjer med ett gengasaggregat. Talar vi om samma bok eller har han givit ut en annan bok som heter "Lastbilarna under 60 år"? Isåfall var finns denna bok att tillgå? Biblioteket?

Lars-Gunnar :wink:


Ahh, den här missade jag :oops:

Undrar om det inte är samma bok..."Lastbilarna under 60 år" har en F16 på omslaget, och trailerbussen på sidan 59. Om den finns på biblioteket vet jag inte, men den kan finnas hos Volvo.

Bussen i boken tillhörde i alla fall Linjebuss i Göteborg, och gick på Europa. Bilden jag scannat in har många likeheter med den i boken...kan de har renoverat eller byggt om den senare om gengasaggregatet togs bort?

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Inläggav Bo Norvinge » 26 feb 2008, 23:23

Stellan skrev:
Lars-Gunnar skrev:I "Lastbilarna Igår och idag" av Christer Olsson finns en bild på en Lastbilsbuss på sid. 59. Men den ser lite annorlunda ut om man ser på kylaren som är mer kvadratisk d.v.s hårdare skurna linjer med ett gengasaggregat. Talar vi om samma bok eller har han givit ut en annan bok som heter "Lastbilarna under 60 år"? Isåfall var finns denna bok att tillgå? Biblioteket?

Lars-Gunnar :wink:


Ahh, den här missade jag :oops:

Undrar om det inte är samma bok..."Lastbilarna under 60 år" har en F16 på omslaget, och trailerbussen på sidan 59. Om den finns på biblioteket vet jag inte, men den kan finnas hos Volvo.

Bussen i boken tillhörde i alla fall Linjebuss i Göteborg, och gick på Europa. Bilden jag scannat in har många likeheter med den i boken...kan de har renoverat eller byggt om den senare om gengasaggregatet togs bort?

/Stellan


Lugn, det är i princip samma bok. Volvo lastbilarna igår och idag är en reviderad upplaga av Volvo lastbilarna under 60 år som var den första utgåvan. Något stycke med modern modell lades till i den andra upplagan.
Med vänlig hälsning
Bo Norvinge

Hemsida: www.norvinge.se * Mail: bosse@norvinge.se * Tel: 070-587 38 67
Användarvisningsbild
Bo Norvinge
 
Inlägg: 2825
Blev medlem: 23 mar 2007, 13:03
Ort: Brålanda, Hedekas

Inläggav Per Thomson » 27 feb 2008, 00:48

Seventy years of Volvo Trucks (engelsk upplaga och ytterligare ett decennium) är titeln på min bok.

Även i denna upplaga finns bussen på sid 59.

På tal om att bussen tillhörde LB i Gbg, LB hade ju sitt huvudsäte i Gbg och även om bussarna först använts uppe i norr (av LB) så var det kanske inte konstigt om de blev "bokförda" i Gbg när de senare skulle användas i kontinenttrafik. Bara en hypotes :wink:
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

FöregåendeNästa

Återgå till Volvo Historik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster