Bildgåta...igen

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Bildgåta...igen

Inläggav Stellan » 15 nov 2010, 22:14

I vilket fordon utförde man daglig tillsyn på detta sätt? :P
Bild

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Re: Bildgåta...igen

Inläggav Kjell T » 15 nov 2010, 22:46

Min gissning är något utförande av Ford Custom.
Kjell T

Inläggav Stellan » 15 nov 2010, 23:21

Visst är den en Custom Cab, eller D-serien som den kallades. Fast jag borde nog ha begripit att det skulle vara för lätt :mrgreen:

Man har klagat på volvos F86 att det var bökigt att hålla på med vatten och olja i hytten, men att klämma sig in bakom soffan i en Custom Cab är inte ett dugg bättre. F85 och F85 hade v'l något liknade som forden hade?

Här är svaret i alla fall: viewtopic.php?f=26&t=2301&p=20629#p20629
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Inläggav herrstina- » 16 nov 2010, 00:39

Det där med vätskor och bilar är inte enkelt. Det finns en tillverkare på Sveriges ostsida, dom har tillverkat en enda frambyggd bil där det går att fylla på vatten med kanna och den upphörde 1968. En annan tillverkare håller till på västkusten där måste man idag 2010 lyfta hytten för att fylla på vatten. Jag vet inte vilket som är värst!
Och så vill man hävda att svenska bilar leder utvecklingen???

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-

Inläggav Nor1 » 16 nov 2010, 21:36

herrstina- skrev:Det där med vätskor och bilar är inte enkelt. Det finns en tillverkare på Sveriges ostsida, dom har tillverkat en enda frambyggd bil där det går att fylla på vatten med kanna och den upphörde 1968. En annan tillverkare håller till på västkusten där måste man idag 2010 lyfta hytten för att fylla på vatten. Jag vet inte vilket som är värst!
Och så vill man hävda att svenska bilar leder utvecklingen???

Stina.

Nu vet ju inte jag om du har haft nån Scania efter -68, brukar bara se nån av dina Daf:ar på vägarna :wink:
Men jag hade en 144 årsmodell -97 och där gick det alldeles utmärkt att fylla på kylarvatten med kanna :)

Sen kan jag bara hålla med om att det är helt idiotisk att behöva fälla hytten för att fylla vatten på Volvo. Men Mercedes har nog ändå rekordet där det inte går att kolla oljan "manuellt" på oljesticka utan att fälla hytten :shock:

/Stefan
Nor1

Inläggav herrstina- » 17 nov 2010, 12:12

Dafarna är som Mercorna, stickan sitter under hytten men där kan jag i viss mån förstå logiken. Genomsnittschaffören kollar oljan 1 gång i veckan i bästa fall, med elektroniken blir den kollad flera gånger om dagen så länge det funkar. Än så länge har det faktiskt gjort det.
Problemet med Scaniorna är ju att luften inte kommer ut, är motorn varm eller termostaten allmänt otät springer luften ut den vägen annars blir det dom vanliga duscharna ur påfyllningen. Drömmen är ju att byta en vattenslang på en mack och sedan försöka fylla systemet, gärna vintertid. Hur svårt hade det varit och dra små avluftningar till expansionskärlet?

Ett problem med moderna bilar är ju att konstruktörerna inte har en aning om hur eller var bilarna används, om dom tvingats att själv använda sina produkter hade sannolikt många lösningar sett annorlunda ut.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-

Återgå till Allmänt Veteransnack