För min del var det verkligen slumpen. Jag har länge spanat efter en "yngre" veteranbil. 70-tal känns närmast till hands eftersom det är dom jag minns från min barndom.
Men jag har inte riktigt hittat rätt bil till rätt pris. Drömbilen är en LBS 140/141 flakbil. Jag ångrar fortfarande att jag inte köpte en LBS141 -79:a som låg på Blocket för 4-5 år sen, men varför gråta över spilld mjölk?!
En kamrat och jag har ett "knäck" vid sidan om, där vi har ett företag som hyr ut utryckningsfordon till film- och TV-inspelningar. Vi har ett antal polisbilar och ambulanser, och ville ta steget upp i tunga klassen med en brandbil. För 3-4 veckor hittade jag en Scania 92 -86:a på KVD som vi tänkte norpa åt oss. Men priset på den drog iväg mer än vi räknade med, och på samma dags såldes även den LB80 som vi nu köpte. Så det blev ett riktigt impuls och slump-köp eftersom "budmotståndet" var relativt mjukt.
Vi hämtade vår brandbil förra tisdagen. Vi bokade helt sonika enkel flygbiljett STHLM-Landskrona (Ängelholm), och tänkte att går det så går det, och gick gjorde det.
Vi avverkade 61 mil, inte UTAN problem, men i alla fall mycket lättare än vi trodde. Vid Gränna uppträdde ett skumt elfel som vi inte kom underfund med då, och inte sett sen dess. Men det är en annan historia.
Bilen i fråga är alltså en LB80 1974 brandbil. Släck/räddningsbil med dubbelhytt och aut-låda. Dryga 16000 mil på mätaren är ju ganska mycket för en brandbil, men den går som en dröm på vägen. Snudd på bättre än min P92 86:a jag har också. Kanske inte, men väl så bra. Kraften i maskin kan man väl inte jämföra, men styrning och väghållning är fullt i klass.
Motor & låda fungerar också utan problem.
Vi hoppas kunna komplettera med brandbilsutrustning vart efter, och vi får väl se om den dyker upp i nån film framöver. I annat fall har vi en kanonbil att åka på veteran-rallyn med