Urban Exploration

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Urban Exploration

Inläggav Lars-Gunnar » 04 sep 2010, 21:59

Urban exploration har kommit på modet. Det är folk som fotar och tipsar varandra om objekt såsom övergivna industrier, gamla last- och personbilar, gamla grävskopor och bandtraktorer och järnvägsrelaterat. Jag har nyss blivit medlem där mycket p.g.a det Sanatorium som finns i min hemby.

En sak är att de som hittar gamla lastbilar eller andra objekt men inte avslöjar var de hittar det. Det är ju bra på det sättet att objekten skyddas mot förstörning och grafitti. Jag tänker på alla som behöver delar till sina bilar eller vill ta hand om en bil att renovera. Det måste finnas mycket att ta från dessa bilar eller varför inte hela? Då kan man montera lös det man vill ha och mer därtill i lugn och ro. För att få veta var dessa bilar finns får man gå med i forumet och E-maila den som fotograferat om exakt position. Då kan man själv fara och titta på objektet. Vem som äger fordonen är väl en annan 5:a.

Anders Ason kanske är en UE? Du har visat oss bilkyrkogårdar men tror inte du sagt var de ligger.

Här lite länkar från forumet http://28dagarsenare.se/forumdisplay.php?f=13

http://www.pixbox.se/pic_show_id26406664.html

Scania-Vabis 8-cylindriga motor i en lokomotor

http://28dagarsenare.se/showthread.php?t=125&page=44

Scania vid sågverk

http://www.pixbox.se/pic_show_id28758855.html

Skåpförsedd 2-axlig Bilspedititionssläpvagn/påhäng

http://28dagarsenare.se/showthread.php?t=125&page=86

Mossig Viking eller Titan med HIAB-kran

http://28dagarsenare.se/showthread.php?t=125&page=94

Volvo N88 som kört för Sundfrakt, Sundsvall. Möjlig att rädda?

http://28dagarsenare.se/showthread.php?t=125&page=99

Gammal Volvo rundnos bärgare

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar

Re: Urban Exploration

Inläggav Anders » 05 sep 2010, 13:31

Smugit runt och kikat på vrak efter lastbilar och grävmaskiner och industrier etc. har man ju pysslat med sen långt tillbaka. Men förra året eller så fick man reda på att det tydligen var en "organiserad hobby" och inte nåt som en annan suspekt typ pysslade med! :mrgreen:
Men det blir ju inte mindre intressant bara för det!

Anders
Användarvisningsbild
Anders

Inläggav Anders Ason » 05 sep 2010, 19:23

Märklig sida denna pixbox då vissa länkar funkar och andra säger att min IP-adress är bannlyst. Mig veterligen har jag aldrig besök sidan förut så det kanske är något rykte som skenat iväg :mrgreen:

Hur som helst så har jag alltid kameran med mig och får i bland napp. Men jag har fler bilder än jag kan visa då jag frågar om det är OK att visa dom (om det är möjligt och utan risk för ägaren, om det nu finns någon) och i ett fall med ett nej gällde det en bil så ovanlig att det utan vidare hade gått att spåra var den fanns. Ett annat likande exempel är bilder på en FWD 1917.

I några fall blev det OK om jag maskade bort bakgrunden.

Jag respekterar givetvis de synpunkter jag får. Är dock inte med i något "underjordiskt" sällskap men letar en hel del på nätet och fynd kan dyka upp där man minst anar det. Har t o m annonserat i tidningar. :)

Ett roligt exempel: var på ett bibliotek och tittade på gamla konfirmationsbilder för att se om det kommit med någon bil på bilderna av "misstag" och visst hade de det. Likaså har jag "härjat" inom hembygdsföreningar, åkt hem till folk med skanner o s v.

Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav Lasse Hsand » 05 sep 2010, 19:35

Det där med bilder på nätet som man inte vet om kan vara både positivt och negativt. Alla kommer ju inte i dags ljus för att titta vad man har stående. Lars
MVH Lars .J
Användarvisningsbild
Lasse Hsand

Inläggav Kjell T » 05 sep 2010, 21:19

Anders Ason nämner FWD 1917, kan det finnas mer än en av dessa bevarade i Norden? Jag känner till en som finns i ganska tätbefolkad del av Sverige, om den nu inte "flyttat".
Kjell T

Inläggav Lars-Gunnar » 05 sep 2010, 21:52

Anders Ason skrev:Märklig sida denna pixbox då vissa länkar funkar och andra säger att min IP-adress är bannlyst. Mig veterligen har jag aldrig besök sidan förut så det kanske är något rykte som skenat iväg :mrgreen:

Hur som helst så har jag alltid kameran med mig och får i bland napp. Men jag har fler bilder än jag kan visa då jag frågar om det är OK att visa dom (om det är möjligt och utan risk för ägaren, om det nu finns någon) och i ett fall med ett nej gällde det en bil så ovanlig att det utan vidare hade gått att spåra var den fanns. Ett annat likande exempel är bilder på en FWD 1917.

I några fall blev det OK om jag maskade bort bakgrunden.

Jag respekterar givetvis de synpunkter jag får. Är dock inte med i något "underjordiskt" sällskap men letar en hel del på nätet och fynd kan dyka upp där man minst anar det. Har t o m annonserat i tidningar. :)

Ett roligt exempel: var på ett bibliotek och tittade på gamla konfirmationsbilder för att se om det kommit med någon bil på bilderna av "misstag" och visst hade de det. Likaså har jag "härjat" inom hembygdsföreningar, åkt hem till folk med skanner o s v.

Nej, Du är inte bannlyst Anders. Du måste registrera dig så har du tillgång till allt. En mycket gammal hytt som är mycket välbevarad och passar kanske till din bil gamla bil. Den har fungerat som jaktstuga och är liksom snärjd runt en tall.

Lars-Gunnar

Inläggav Anders Ason » 05 sep 2010, 22:12

Kjell T skrev:Anders Ason nämner FWD 1917, kan det finnas mer än en av dessa bevarade i Norden? Jag känner till en som finns i ganska tätbefolkad del av Sverige, om den nu inte "flyttat".

Jag känner till två lika dana så möjligen kan en av dom vara den du menar.
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav Anders Ason » 05 sep 2010, 22:14

Lars-Gunnar skrev:
Nej, Du är inte bannlyst Anders. Du måste registrera dig så har du tillgång till allt. En mycket gammal hytt som är mycket välbevarad och passar kanske till din bil gamla bil. Den har fungerat som jaktstuga och är liksom snärjd runt en tall.

Tack, då ska jag göra ett nytt försök.
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav Lars-Gunnar » 05 sep 2010, 23:54

Anders Ason skrev:
Lars-Gunnar skrev:

Tack, då ska jag göra ett nytt försök.

Nu råkade jag på det här med Pixbox även om jag är inloggad i forumet. Man måste alltså vara medlem i Pixbox. Hade inte träffat på mdetta förut.

Så jag ber om ursäkt att jag lurades.

Lars-Gunnar :oops:
Lars-Gunnar

Inläggav jonas a » 06 sep 2010, 13:16

Kan vara så enkelt att dessa "paranoida" typer har höjt sekretessen efter denna tråd, personerna bakom rörelsen är Otroligt rädda att avslöja prylarna, dom skyddar sakerna som om de vore deras egna.

Läs själva här(om det nu fungerar)
http://28dagarsenare.se/showthread.php?t=210

Så om ni registrerar er för att snoka info så lär ni absolut inte få svar, det garanterar jag.
Jonas A
jonas a

Inläggav Lars-Gunnar » 06 sep 2010, 21:40

Nejdå, inte alls. Det är helt enkelt så att om man är medlem i forumet kan man se mycket, även pixboxlänkar. Men en del har lagt en spärr i pixbox så att om du vill se dennes bilder får du ansluta dig till pixbox. De säger ju inte var de hittar sakerna, husen, fabrikerna eller bilarna. Är man medlem och frågar så kan man få vägbeskrivningen men då förväntar de nog att man skall UE:a själv och smyga omkring i halvdunkla gångar och ta kort och visa upp.

Till syvende og sidst så äger dessa typer inte det de fotar eller hittar lika lite som en från forumet gör. Det är ju ägaren som kan vara vad som helst. Skulle man få tag i ägaren för att man vill köpa ett vrak och ägaren säger OK kan dessa UE:ar inget säga. Annars syns det att de vill att sakerna skall få förfalla hur mycket som det bara går. Jag såg en gammal hederlig kaffeflaska i en öde affär och snus i papperspaket och kakao i kartonger som var moderna för 30 år sedan. Magiskt må jag säga.

Så hittar man dit utan deras hjälp är det ett + och då omfattas man inte av deras "Regler" och kan ta något man behöver. Man behöver nog inte fråga ägaren för denne kan vara avliden. Vem som sedan köpt det kan man få leta 1länge efter. Dock vet man aldrig om dessa kusar dyker upp för de är många och är ute när andra är inne.

Lars-Gunnar

Inläggav jonas a » 06 sep 2010, 22:27

Lars-Gunnar skrev:Nejdå, inte alls. Det är helt enkelt så att om man är medlem i forumet kan man se mycket, även pixboxlänkar. Men en del har lagt en spärr i pixbox så att om du vill se dennes bilder får du ansluta dig till pixbox. De säger ju inte var de hittar sakerna, husen, fabrikerna eller bilarna. Är man medlem och frågar så kan man få vägbeskrivningen men då förväntar de nog att man skall UE:a själv och smyga omkring i halvdunkla gångar och ta kort och visa upp.

Till syvende og sidst så äger dessa typer inte det de fotar eller hittar lika lite som en från forumet gör. Det är ju ägaren som kan vara vad som helst. Skulle man få tag i ägaren för att man vill köpa ett vrak och ägaren säger OK kan dessa UE:ar inget säga. Annars syns det att de vill att sakerna skall få förfalla hur mycket som det bara går. Jag såg en gammal hederlig kaffeflaska i en öde affär och snus i papperspaket och kakao i kartonger som var moderna för 30 år sedan. Magiskt må jag säga.

Så hittar man dit utan deras hjälp är det ett + och då omfattas man inte av deras "Regler" och kan ta något man behöver. Man behöver nog inte fråga ägaren för denne kan vara avliden. Vem som sedan köpt det kan man få leta 1länge efter. Dock vet man aldrig om dessa kusar dyker upp för de är många och är ute när andra är inne.

Då tycker jag du skall ta upp det till diskussion där och då framförallt med moderatorn "Benkar" så kommer du få höra att man ska ge fan i sakerna för nästa person skall få uppleva det som vederbörande gjorde innan.
Plus att denna person har i ett inlägg i nån tråd där sagt att "skrotsamlare" och veteranfolk ska hålla sig väck från Urban Exploration sakerna.

Men kör hårt och meddela gärna om ni får "napp".
Jonas A
jonas a

Inläggav Fmek Eriksson » 06 sep 2010, 23:47

Lars-Gunnar skrev:Så hittar man dit utan deras hjälp är det ett + och då omfattas man inte av deras "Regler" och kan ta något man behöver. Man behöver nog inte fråga ägaren för denne kan vara avliden. Vem som sedan köpt det kan man få leta 1länge efter. Dock vet man aldrig om dessa kusar dyker upp för de är många och är ute när andra är inne.

Nä stopp nu! Nu får vi nog komma ihåg att man ska skilja på mitt och ditt...
/Anders
Fmek Eriksson

Inläggav Lars-Gunnar » 07 sep 2010, 21:37

Fmek Eriksson skrev:
Lars-Gunnar skrev:Så hittar man dit utan deras hjälp är det ett + och då omfattas man inte av deras "Regler" och kan ta något man behöver. Man behöver nog inte fråga ägaren för denne kan vara avliden. Vem som sedan köpt det kan man få leta 1länge efter. Dock vet man aldrig om dessa kusar dyker upp för de är många och är ute när andra är inne.

Nä stopp nu! Nu får vi nog komma ihåg att man ska skilja på mitt och ditt...
/Anders

Jovisst men är alla så skrupelfria? Jag har absolut inget att fika efter men det finns ju folk som har en annan syn. Om man tar ett kylarlock från en bil som redan är vandaliserad hur ställer man sig till det?

Lars-Gunnar :D
Lars-Gunnar

Inläggav Anders » 07 sep 2010, 21:59

Lars-Gunnar skrev:Jovisst men är alla så skrupelfria? Jag har absolut inget att fika efter men det finns ju folk som har en annan syn. Om man tar ett kylarlock från en bil som redan är vandaliserad hur ställer man sig till det?

Stöld är väl stöld oavsett?
Användarvisningsbild
Anders

Återgå till Allmänt Veteransnack