Klassiska Lastbilar 4!

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Re: Klassiska Lastbilar 4!

Inläggav gunnilse » 02 aug 2010, 08:33

Ja för mycket av annonser då kan det kvitta!
Jag menade mest privat annonser kanske jag skulle noterat från start..
Vet att många ratar det mesta på dataväg så nu har de chansen att lägga in annonser i pappersform..
gunnilse

Inläggav fullrulle » 02 aug 2010, 22:02

JE JANSSONS ÅKERI där arbetade jag 1972 till 1985, som skopbils chaufför. ett mycket bra företag, som en familj. mvh janne
fullrulle

Inläggav Lars-Gunnar » 02 aug 2010, 22:46

Ja, annonser som en extra liten tidning att bifoga. Vår dagliga tidning gör så att de har en liten tidning inuti och de tänker inte sluta med det trots klagomål. Det ger helt enkelt för bra betalt så de skiter i om några slutar med tidningen. Vi är påtvingad reklam via vår dagliga tidning samt via TV och även Internet om man ser på t.ex. Aftonbladet. Ingen rolig utveckling om jag så får säga.

Lars-Gunnar :(
Lars-Gunnar

Inläggav cm_larsson » 03 aug 2010, 23:36

Mycket bra tidning var det iallafall! :)
Var även kul att se bilden på Gösta Mellqvists 141! Den står ju hemma hos kompisen i Vårgårda nu!
cm_larsson

Inläggav Fredrik Klint » 04 aug 2010, 22:35

Jag tycker mycket om denna tidning, ett bra initiativ och hoppas den fortsätter att komma ut. Men...
Hur länge kan man hålla denna takt? Är jag negativ som undrar ifall man inom två år har hunnit med mer eller mindre alla veteranare som finns i Sverige och som brukar synas på diverse rallyn. Vad händer då med tidningen?
Mest intresserad av bärgningsbilar - Har Du nya/gamla bilder på svenska bärgare? Ta gärna kontakt.
Fredrik Klint

Inläggav Åkarns Kalle » 04 aug 2010, 22:39

Vi får väl renovera nya i takt så det aldrig inträffar :wink:
att den bästa tidning som någonsin har kommit ut läggs ner

/Kalle
Den enda form av sport som intresserar mej är transport

Åkeriet har kört för Bilspedition, Linjegods, ASG, Fraktarna, X-Trafik, numera kör vi mest beställningstrafik med buss & lastbil.
Åkarns Kalle

Inläggav Anders » 04 aug 2010, 23:37

Fredrik Klint skrev:Jag tycker mycket om denna tidning, ett bra initiativ och hoppas den fortsätter att komma ut. Men...
Hur länge kan man hålla denna takt? Är jag negativ som undrar ifall man inom två år har hunnit med mer eller mindre alla veteranare som finns i Sverige och som brukar synas på diverse rallyn. Vad händer då med tidningen?

Det är nog inga större problem tror jag! :D
Tänk vad mycket lastbilar man läst om för länge sen i Lastbilen som man inte hört om på läääääänge.
Trollbäckens trä LS63;a, eller en röd Volvo LV290 trailerdragare med gengasaggregat. Den treaxliga långnosen i småland(?). Listan kan nog göras lång :D

Anders
Användarvisningsbild
Anders

Inläggav Stellan » 07 aug 2010, 22:37

jonas a skrev:"140a med rätt stuk"

Nä det tycker jag verkligen inte, men lägger väl 3 tjugor och hoppas det finns annat läsvärt i tidningen.

Vad som är original och rätt stuk kan man ha många åsikter om, men det är ju till syvende och sist den som äger bilen som har sista utlåtandet. Henkes 140:a är i ett underbart skick även om det i mina ögon inte är så speciellt tidstypisk customisering, det var väldigt få åkerier som körde för Bilspedition på den tiden som hade det stuket. De åkerier jag körde hos på -70 talet och andra bilspeditionsåkerier man såg var en hel del stramare i sin utformning...krom och lampor lyste med sin frånvaro på den tiden :P

Lite kuriosa om vänersborgsbilarna i artikeln om "Nostalgi i bildform" kan nämnas att förhöjningslämmarna på två av bilarna sattes på när det var dags för "koksrallyt" från Uddevalla till Vargön.Då var det brått att tömma båten med koks som låg vid kaj och kostade pengar, och de flesta lastbilscentraler runt Uddevalla bidrog med bilar. Det var inte alls ovanligt att se tvåaxliga bilar med enkelaxliga kärror på den här körningen. Samma hetskörning uppstod även när det kom malmbåtar med last som också skulle till Vargön...

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Inläggav jonas a » 07 aug 2010, 22:49

Stellan skrev:

Nä det tycker jag verkligen inte, men lägger väl 3 tjugor och hoppas det finns annat läsvärt i tidningen.

Vad som är original och rätt stuk kan man ha många åsikter om, men det är ju till syvende och sist den som äger bilen som har sista utlåtandet. Henkes 140:a är i ett underbart skick även om det i mina ögon inte är så speciellt tidstypisk customisering,

/Stellan

Jag tycker inte hans Scania är ful, jag tycker bara den är lite "för mycket" så att säga. Han äger ju även en LS141 med sovhytt som ska renoveras till original utförandet och den ser jag fram emot. Det var en custombil från början, hoppas bara det inte tummas på detaljerna så den avviker för mycket från sitt ursprung.
Skulle gärna länka bild men både Norvinge och Vespens sidor har copyright skydd så det går inte att länka.

För övrigt var det ett helt okej nummer, gillar läsarbilderna från för bäst. Finns tidningen om 30 år så kommer min bildsamling kanske bli kallad bildskatt om man har tur. Finns ju så många som fotar lastbilar numera.
Jonas A
jonas a

Inläggav Per Thomson » 08 aug 2010, 10:18

Stellan skrev: . . . det var väldigt få åkerier som körde för Bilspedition på den tiden som hade det stuket. De åkerier jag körde hos på -70 talet och andra bilspeditionsåkerier man såg var en hel del stramare i sin utformning...krom och lampor lyste med sin frånvaro på den tiden :P

/Stellan

Det stämmer Stellan. Bilspeditions bilarna var något som verkligen "stack ut" och kanske också ASG bilarna. Att montera en pinuppa på kylaren var något väldigt vågat. Den vita "mustasch" utsmyckningen på Scania skärmarna var heller inte särskilt vanlig på dessa bilar (Bilspedition) från början utan kom nog mest till på de sista årgångarna av dessa modeller.

Förklaringen till de höga lämmarna på någon av Uddevalla bilderna, att det handlade om koks-körning var intressant, tack!
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav Lars-Gunnar » 08 aug 2010, 20:29

Det där Stockholmsåkeriet med de många rundnosarna och Titanerna var trevligt att se.

Lars-Gunnar :D
Lars-Gunnar

Inläggav Bo Norvinge » 08 aug 2010, 21:14

jonas a skrev:
Stellan skrev:

Vad som är original och rätt stuk kan man ha många åsikter om, men det är ju till syvende och sist den som äger bilen som har sista utlåtandet. Henkes 140:a är i ett underbart skick även om det i mina ögon inte är så speciellt tidstypisk customisering,

/Stellan

Jag tycker inte hans Scania är ful, jag tycker bara den är lite "för mycket" så att säga. Han äger ju även en LS141 med sovhytt som ska renoveras till original utförandet och den ser jag fram emot. Det var en custombil från början, hoppas bara det inte tummas på detaljerna så den avviker för mycket från sitt ursprung.
Skulle gärna länka bild men både Norvinge och Vespens sidor har copyright skydd så det går inte att länka.

För övrigt var det ett helt okej nummer, gillar läsarbilderna från för bäst. Finns tidningen om 30 år så kommer min bildsamling kanske bli kallad bildskatt om man har tur. Finns ju så många som fotar lastbilar numera.

Här kommer några bilder på LS141:an Henke vill/ska renovera.

BOR_Colorod.jpg
BOR_Colorod.jpg (152.55 KiB) Visad 13111 gånger

Bilden är en del av en sida ur tidningen Colorod från 1980 då den helt nya LS141:an fanns på en customshow i Göteborg.
Hyttförlängningen beställdes av Scania-Bilar i Göteborg och gjordes av Floby...jo, Floby...inte Laxå. Diverse rostfritt m.m stod Hasse Arvsell, Hanses Truckequipment för.

BOR_Janne.jpg
BOR_Janne.jpg (84.57 KiB) Visad 13111 gånger

Janne Johansson fotade Conny Cleblads bil i mitten av 80-talet. Lite sliten hade den blivit och snart skulle den flaggas om till Halléns Transport.

BOR_Hammar.jpg
BOR_Hammar.jpg (83.87 KiB) Visad 13111 gånger

I en Hammarbroschyr kan den skymtas och skulle rulla till Olle Böll (forummedlem) skulle bli den första i raden som ville renovera den.
Själv tog jag över den 2001 och trode att jag skulle kunna återställa den till det skicket som den var 1980. Istället förföll den till nästa oigenkännlighet innan Henrik "den galde" Sjördin tog sig an rosthögen. Han lyckades sopa ihop fragmenten och skyffla upp den på en bil för transport till Växjö.
Nu har han tillfälligt (?) lappat ihop den och dessutom ställt ut den på veteranlastbilsutställning!

Beträffande LBS140 har han gjort ett fantastiskt arbete. Jag tycker att den företräder ett mer påkostat tradarekipage från åren en bit in på 80-talet. Under 80-talet rullade det fortfarande 140:or även i gott skick och truckingvågen hade hunnit breda ut sig starkt.
Med vänlig hälsning
Bo Norvinge

Hemsida: www.norvinge.se * Mail: bosse@norvinge.se * Tel: 070-587 38 67
Användarvisningsbild
Bo Norvinge

Inläggav Sudde52 » 08 aug 2010, 21:55

På tal om Henke så har han trogna fans eller "hangarounds" :D :D
Pärlrallyt 2008 063 (Medium).jpg
Pärlrallyt 2008 063 (Medium).jpg (112.98 KiB) Visad 13099 gånger
mvh Sudde
Användarvisningsbild
Sudde52

Inläggav gunnilse » 08 aug 2010, 22:26

Den Hallenarn har man sett både i trafik sen stod den väl på deras gård de hade väl även ett liknande bygge fast på en 110 med förlängd hytt vill jag minnas..
Kan vart Gbg bud med då färger e snarlika..
gunnilse

Inläggav Bo Norvinge » 09 aug 2010, 18:43

gunnilse skrev:Den Hallenarn har man sett både i trafik sen stod den väl på deras gård de hade väl även ett liknande bygge fast på en 110 med förlängd hytt vill jag minnas..
Kan vart Gbg bud med då färger e snarlika..

Göteborgs Bud har den.
Med vänlig hälsning
Bo Norvinge

Hemsida: www.norvinge.se * Mail: bosse@norvinge.se * Tel: 070-587 38 67
Användarvisningsbild
Bo Norvinge

FöregåendeNästa

Återgå till Allmänt Veteransnack