Släp och trailrar??

Här presenteras, visas och kommenteras modell historik.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Släp och trailrar??

Inläggav jonas a » 21 jul 2010, 09:19

Har funderat lite och jag undrar hur veteranvänner egentligen värderar gamla släp och trailrar från 60-70 tal?

Jag kan direkt se ett problem som avskräcker, en 12 meters skåptrailer. Den tar ju sin plats på gården, mycket mer än en 5 m lång L50 tex..

Men finns det någon som lägger tid på att spara släp, det tillhör ju även dem transporthistorian.

Har ni bilder på gamla släp så lägg gärna upp.
Jonas A
jonas a

Re: Släp och trailrar??

Inläggav Anders Ason » 21 jul 2010, 10:01

Bra fråga.

Parkering av veteranlastbilar och dito släp kan ju vara riktigt stora bekymmer och speciellt för de som inte har haft eller har någon anknytning till näringen. Det är stora grejer som ska förvaras och helst under tak, vintrarna och regn tar hårt på åkdonen. En villatomt kan vara ganska liten i förhållande och grannarna kanske inte delar intresset? Bor man på landet kan det ju ändå inte se ut som en "skrotgård". En bil med stort släp som bara går några hundra mil per år och hur stor risk är det att ägodelen blir föremål för kreativa ungdomar som "inte har något att göra eller någonstans att vara"?

Bygga en hall för åkdonet med mekplats?

Som sagt, hur gör man?
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav Lars-Gunnar » 21 jul 2010, 18:57

Kan man söka EU-bidrag för vårdande av kulturhistoriskt värderade åkdon?

Alltså så att man kan bygga en hangarliknande sak för 10-12 bilar? Nä, det går inte då vi inte har någon Veteranförening för lastbilar. Kanske genom länstyrelsens försorg?

Hur gör tyskarna som har många lastbilar med släp under tak? Hyr de befintlig byggnad och var i så fall? Finns något liknande i Sverige? Gamla spårvägshallar kunde väl vara något men då kanske politikerna har andra planer för detta område.

Lars-Gunnar :D
Lars-Gunnar

Inläggav Per Thomson » 21 jul 2010, 22:59

Visst finns det ett intresse för släp och trailers, de första man tänker på är Björn Nilssons båda mönsterekipage. Flera nyligen iordningställda släp och trailers finns hos Erlandssons (Ängelholm) och Ulf Jönsson (Helsingborg). Bröderna Eliassons (Mölndal) inte att förglömma. Men gemensamt för dessa är ju att att de har avundsvärda resurser genom aktiva åkerier som tillhandahåller såväl plats som verkstad, åtminstone de två först nämnda.

Stefan Bengtssons LBS76:a med 12 meters trailer är ett exempel från någon utan aktivt åkeri i ryggen och här skall kanske också bröderna Eliasson räknas in.

När det gäller släpvagnar så måste dessa skattas även fast de är 30 år eller äldre. Trailers är däremot inte skattepliktiga vare sig för nya eller äldre. Skatten på släpvagnar utgör ett hinder för att bevara veteransläpvagnar. Just bil + släp var väl den kombination som kraftigt bidrog till att den industriella utvecklingen kunde baseras på effektiva transporter.

Åkerihistoriska Sällskapet har nyligen lämnat en skrivelse till finansdepartementet för att uppnå skattebefrielse för veteransläp - vi får se hur det går.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav jonas a » 22 jul 2010, 02:34

Har Jönsson börjat renovera skåptrailern som stod på gården för en ca 2 år sedan?
Hade varit intressant att se den igen.

Det står ett intressant objekt på Triangeln här i Helsingborg. Och det står ett contchassi från -78 inne på Kemiras område längs staketet bakom Unilever.

Bild
Jonas A
jonas a

Inläggav Per Thomson » 23 jul 2010, 11:26

Hej Jonas!
Den vid Triangeln, är det den det står Nordisk transport på samt har margarinreklam?
Hittade den på Kemira-området också, nere vid hamnområdet. Båda har långboggie och längd på ca 12 m. I mitt tycke är långboggie-försedda släp/trailers lite för moderna, då tänker jag främst på 70-talsbyggen. Däremot de som gjordes under 60-talet och hade hjulbaser på ca 3,5 m (Rynge) och hade någon form av styrande eller medspårande funktion tycker jag är intressanta ur ett bevarandeperspektiv.

Vid 70-talets inträde hade bruttovikts-bestämmelserna blivit relativt gynnsamma (10/16) så man behövde inte anstränga på det sätt som gjordes med t ex Rynge-konstruktionen (50/60-talet) för uppnå axeltryck (8 ton) på varje axel i stället för boggie-tryck (12 ton). Man vann alltså 4 ton minus vad styr-konstruktionen orsakade i högre tjänstevikt.

Men jag skulle inte säga nej till av dessa trailers som du hittat om jag själv hade en LS141 dragbil då jag alltid tyckt att det är intressant att visa transportutvecklingen över tiden. Lastbilarna användes ju för att transportera gods, det där med truck-racing och tractor-pulling har jag aldrig förstått.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav jonas a » 23 jul 2010, 12:29

Just precis den vita Nordisk Transport borde verkligen någon lägga vantarna på.
Tror den bara agerar reservdelslager för bilverkstaden som ligger där för den stod på verkstadens gamla adress på Gåsebäck tidigare.
Ska bort över helgen men försöker fixa nån bild nästa vecka.
Jonas A
jonas a

Återgå till Släp- och påhängsvagnar