Trevlig semester och sommar

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Trevlig semester och sommar

Inläggav Per Thomson » 06 jul 2010, 13:43

Jag önskar alla som deltar här på forumet en trevlig fortsättning på sommaren som nu äntligen kommit på allvar!

Samtidigt påminner jag om den ökade trafikintensiteten som nu infinner sig på våra vägar och allt vad den kan föra med sig som ovana förare, trötta förare och förare. Det är därför läge att hålla än mer uppsikt och framförhållning an vad som man gör annars samt också att man kanske måste räkna med lite längre tid än vad det normalt brukar ta.

Igår (måndag 5/7) mötte jag denna syn på E6 norr om Markaryd. Orsaken till olyckan är ännu inte utredd enligt länspolisen i Kronobergs län även fast ett och annat kan läsas på nätet.

IMG_3552 (Medium).JPG
IMG_3552 (Medium).JPG (76.85 KiB) Visad 4472 gånger
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Re: Trevlig semester och sommar

Inläggav Lars-Gunnar » 07 jul 2010, 00:35

Tack detsamma!

Du förare som känner dig sömning när du kör, svänga av och ta en promenad. Om du alltid blir sömnig, är korpulent och snarkar lever du farligt. Du kan ha andningsuppehåll på natten och därmed vara dagtrött eller ha lätt för att bli sömnig framför ratten. Om du är korpulent, snarkar och känner dig ej utvilad, gå till doktorn!

Min sambo har sömnuppehåll och sover nu med en mask med näsmunstycke som är kopplad till en apparat som tar rummets syre och blåser in i näshålan så att hon får nog med syre. Sämnapne är just att man får för lite syre vilket kan orsaka icke önskvärda sjukdomar.

Skriv gärna till mig via PM om du undrar över något för apne är inget att leka med.

Lars-Gunnar
Lars-Gunnar

Inläggav Per Thomson » 09 jul 2010, 16:35

Jag har nu fått lite information om händelseförloppet till olyckan på bilden:
Personbilen som var under omkörning "hakade i" lastbilen mellan bil och släp vilket ledde till en manöver av lastbilsföraren som slutade med att lastbilen gick av vägen. Under det händelseförloppet "släppte" personbilen från lastbilen och kastades runt framför lastbilen. Personbilens motordel låg under lastbilen. Två personer färdades i personbilen. Chauffören använde säkerhetsbälte. Ingen person blev allvarligt skadad. Chauffören anses inte vållande till olyckan.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav herrstina- » 13 jul 2010, 19:01

En lite bisarr effekt av de gällande kör och vilotiderna är att man får räkna med ett större antal trötta förare på vägarna. Du kan tex. inte alltid ta en liten lur på eftermiddagen om du skulle känna dig trött. Nästa bekymmer är att vägverket gräver upp de parkeringsplatser som använts av lastbilar, nya vägsträckor byggs utan parkeringsplatser.
I vissa områden vill vägverket begränsa tiden då man får använda de parkeringsplatser som finns kvar till 6 tim, samtidigt som lagen föreskriver dygnsvila på 10 tim!

Nitiska konstaplar rapporterar överträdelser där man arbetat 3 min för mycket på en vecka. Förnuftiga regler, skrivna av förnuftiga människor hade varit enklare och troligen mer lockande att efterleva.

Vi ska nog vara tacksamma att inte fler sömnrelaterade olyckor händer med dessa förutsättningar.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-

Återgå till Allmänt Veteransnack