av Per Thomson » 01 jul 2010, 12:01
Jag hade för avsikt att skriva något om Duo-Matic för en tid sedan och lyckades få kontakt med en person som var insatt i ämnet men de anteckningarna har jag inte tillgång till just nu. Här sammanfattar jag kort den information jag bär med mig i minnet:
Duo-Matic-en tillverkades i Hova från början. Innan tryckluften blev allmänt vanlig i slutet på 50-talet (standard på S-V 75 serien 1958) fanns det en "Singel-Matic" (vet ej benämningen, mitt påhitt) avsedd för vacum, dvs en enkel-koppling av samma konstruktion som Duo-Matic-en. Duo-Matic-en blev en vidareutveckling av den ursprungliga enkelkopplingen.
Många var till en början skeptiska kring hur Duo-Matic-en skulle ge en tillförlitlig tätning då man hade erfarenhet från föregångaren som genom ledningens undertryck i princip var själv-tätande. Principen bakom denna kopplingstyp visade sig mycket tillförlitlig även för tryckluft och i samband med modifiering av kopplingen till tryckluft passade man på att i samma koppling ha såväl matar som manöver-ledning. Kopplingsarbetet blev därmed dubbelt rationellt och risken för felkoppling helt eliminerad. S-V hade inte Duo-Matic som standard på 75:an men när kopplingen väl hade visat sig så effektiv valde nog så gott som alla denna extra-utrustning vid nybils-anskaffning.
Vad jag vet så ser man Duo-Matic-en endast på skandinaviska och finska fordon. Men i övriga världen och för EU-trailers används fortfarande det gamla systemet. Anledningen till att Duo-Matic-en inte blev accepterad som internationell standard misstänker jag beror på myndighetsbyråkrati, kanske främst från dåvarande Västtyskland. Vår skandinaviska "VBG-standard" med 55 mm ögla har säkert blivit överkörd på motsvarande sätt av sk "DIN-standard."
Hälsningar
Per Thomson