mercedes i fjärrtrafik

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Re: mercedes i fjärrtrafik

Inläggav han1964 » 16 jun 2010, 21:51

Hej
Jag undra om det finns någon som har bild på trailern ? , tro ni man kan fråga på gdl helsingborg om bild ?
Mvh Hasse.s
han1964

Inläggav Per Thomson » 17 jun 2010, 17:54

Det kostar inget att fråga - sannolikheten att få napp brukar vara liten - förklara vad det gäller och om det finns någon äldre kvar på företaget som du kan få tala med.
Kanske det är större möjlighet om du kontaktar Briab?
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav Stellan » 17 jun 2010, 19:42

han1964 skrev:Hej
I tidningen klassiska lastbilar på sidan 53 kan man läsa om henry lindgrens mercedes med släp med styrbar boggi som kunde lasta tre continers?
Nu undra jag om någon kan berätta mer om detta fordon eller har bilder ? detta hade varit kul att bygga i modell .

Mvh Hasse :D

Det verkar vara några stycken här på forumet som bygger modeller, kanske man kunde ha en egen "sida" för det? Själv är jag hopplös på det, men uppskattar att se fina modeller av svenska ekipage. Ta gärna några kort på era modeller och visa upp dem här, de är ju också veteranlastbilar på sitt sätt :D

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Inläggav Lars-Gunnar » 17 jun 2010, 21:39

Hur många är det? Flak vet jag och Norvinge har några modeller men om han bygger aktivt vet jag inte. På Internet brukar det finnas forum för modellbyggare av bilar och flygplan samt militära fordon.

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar

Inläggav Lars-Gunnar » 18 jun 2010, 01:15

Bild

Uploaded with ImageShack.us

Trailer Renders, årsmodell 2002, pris 85,000 kr. Summan kan väl inte anses vara hutlös. Den är billigare än somliga veteranbilar men är det något fel med den? Den har 4 nya däck. Blir det mycket däckskrap med denna typ av tvångsstyrda vagnar?

16 meter, Öppningsbart tak, Lastar 32,500 kg, Nybesiktad, 4 nya däck, Mycket bra skick
I en annan tråd var det ju på tal om dessa styrbara påhängsvagnar som någon var speciellt glad i om han fick se en bild av.

Lars-Gunnar :D
Lars-Gunnar

Inläggav Bo Norvinge » 18 jun 2010, 16:31

Lars-Gunnar skrev:Hur många är det? Flak vet jag och Norvinge har några modeller men om han bygger aktivt vet jag inte. På Internet brukar det finnas forum för modellbyggare av bilar och flygplan samt militära fordon.

Lars-Gunnar :)

Jag ska nog inte titulera mig som modellbyggare.
Visst fogade man samman några objekt på den tiden man var ung (yngre) och hade tid och ork.
Det var på den tiden optimismen var på topp och man skulle göra ALLT. Bygga modeller, renovera lastbilar m.m.
Idag gör man nästan ingenting...och bara det är fullt upp!
Jag har fortfarande några halvt- och kvartsfärdiga plastbyggsatser. Därtill några helt obyggda. Metallbyggsatser satte jag också ihop några.
Ett annat stort bekymmer är att man är för ivrig. Att slänga ihop en modell på några kvällar är inte att rekommendera.

Beträffande trailern med styrbar axel så gissar jag på att priset inte stämmer. Kan vara ett "feltryck".
Med vänlig hälsning
Bo Norvinge

Hemsida: www.norvinge.se * Mail: bosse@norvinge.se * Tel: 070-587 38 67
Användarvisningsbild
Bo Norvinge

Inläggav Sudde52 » 18 jun 2010, 17:31

Eftersom vi halkat in på modellspåret bifogar jag en bild på ett bygge som jag själv inte byggt men ändå är i min ägo!
Bild 878 (Small).jpg
Bild 878 (Small).jpg (54.94 KiB) Visad 14709 gånger
mvh Sudde
Användarvisningsbild
Sudde52

Inläggav Anders » 18 jun 2010, 18:53

Mitt modellbyggande, vad gäller lastbilar, består av en ännu inte färdig Scania LS71 från Heavy Goods. Inköpt någon gång tidigt 90-tal. Men får väl försöka att få den klar nu då :wink:

Anders
Användarvisningsbild
Anders

Inläggav han1964 » 22 jun 2010, 07:08

Hej
Nu börja bygget ta form , brekina hade dragbilen merceds 2032 släpen gör jag i evergreen plast . men nu kommer det svåra .
Hur långt var det mellan de styrbara axlarna på denna tralier tro ? Är det någon som vet ? jag har skrivit till GDL om denna tralier men jag har ej fått svar .

MVh Hasse ,s :)
han1964

Inläggav flak » 22 jun 2010, 10:43

Jag får väl titulera mig modellbyggare, och oavsett material så är det otroligt roligt att studera vad andra knåpar ihop i stugorna, fast Lasse Hoberg, min gode vän har knåpat ihop 3161 modeller så jag ligger lite efter med mina 100......
fast lite skillnad på skala 1:40 mot mina 1:25, tänk 3000 modeller huvaligen vilken herrgård man skulle behövt då.
Fast innan 1999 byggde jag lite skalfritt om man så säger så somliga bilar är i "mindre" skala som denna LS 140 i skala 1:35? ungefär på en höft men visst snygg är han iallafall.
Den byggdes som hyllningsmodell när Scania 100 års jubilerade 1991.
Fast denna tråden handlade ju om Mercedes så då frågar sig vän av ordning hur många "fullskalemodeller" av MB jag byggt så blir svaret en styck, inte mycket men man håller sig helst till svenska förebilder men har gett sig ut på utmaningar på senare år med amerikaner, och en Hanomag.
301.jpg
301.jpg (65.18 KiB) Visad 14639 gånger
Flak
Användarvisningsbild
flak

Inläggav Lars-Gunnar » 22 jun 2010, 21:59

Varför förstöra tråden med dessa modelluppvisningar?

Vad handlade tråden om från början?

Lars-Gunnar
Lars-Gunnar

Inläggav Anders » 22 jun 2010, 22:12

I tidningen klassiska lastbilar på sidan 53 kan man läsa om henry lindgrens mercedes med släp med styrbar boggi som kunde lasta tre continers?
Nu undra jag om någon kan berätta mer om detta fordon eller har bilder ? detta hade varit kul att bygga i modell .

Mvh Hasse :D

Faktum är ju att den handlade om modellbygge från början.

Anders
Användarvisningsbild
Anders

Inläggav Per Thomson » 24 jun 2010, 13:00

Nu börja bygget ta form , brekina hade dragbilen merceds 2032 släpen gör jag i evergreen plast . men nu kommer det svåra .
Hur långt var det mellan de styrbara axlarna på denna tralier tro ? Är det någon som vet ? jag har skrivit till GDL om denna tralier men jag har ej fått svar .

MVh Hasse ,s :)

För att få fullt axeltryck, det vill säga 10 ton som fanns på en del av vägnätet då, måste det vara minst 2 m mellan axlarna och därför valde påbyggarna axelavståndet 2,05 meter. Vissa påbyggare nöjde sig med 1,7 meter av någon anledning vilket gav något mer än 16 ton. Jag skulle kunna rita en skiss hur boggien såg ut och om jag har tur hittar jag ett besiktningsinstrument till den trailern som anger måtten exakt.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav han1964 » 09 jul 2010, 22:16

Hej
jag undra vilken färg henry hade på sin dragbil merceds 2023 från 1969 , har skrivit till gdl men ej fått svar
Hasse.s :)
han1964

Inläggav Per Thomson » 10 jul 2010, 10:17

Hör med Stefan Bengtsson FOMA Ängelholm - hälsa från mig.

Jag har inte lyckats hitta det besiktningsinstrument som jag trodde skulle finnas.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

FöregåendeNästa

Återgå till Allmänt Veteransnack