Vad kan det vara för bilmärke och åkare? Det enda som står i texten är att det är en linjebil som gick mellan Göteborg och Västerås 1937.

/Stellan
Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer
Stellan skrev:Satt häromkvällen och bläddrade i en bok som ASG gav ut 1985, och hittade den här bilden. Den kanske är lite onödigt stor, men detaljerna kanske syns lite bättre.
Vad kan det vara för bilmärke och åkare? Det enda som står i texten är att det är en linjebil som gick mellan Göteborg och Västerås 1937.
/Stellan
Stellan skrev:Bilden är tagen 1937, så bilen är nog några år där. Hade engelsmännen "fula" kylare på den tiden? Hur vanlig var tandemdrift på den tiden förresten?
Jag gillar lastförankringen i alla fall![]()
/Stellan
Lars-Gunnar skrev:På Hanks Picture finns bilder på FARGO men ingen med boggie. De var 2,5 och 3,5 tons bilar. Det som finns är 2-axlad FARGO med boggiekärra för timmertransporter.
Och att importera Lastbilar från USA så tidigt låter tveksamt.
Lars-Gunnar
Böll skrev:Jobbade för Randviks transport 5 år mellan 82-87,satt en kväll å prata med Stig Randvik.Han sa att Randviks trp hade en av kanske rent av den första boggi bilen i linjetrafik på ASG,de var en Dodge,dom var med å startade ASG på tidigt stadium,Sellmans trp var också tidigt ute,Stig hade gamla kort på åkeriet typ de vi ser här,kolla med han,han har mkt å berätt..han bor på sin ö Tvestjärten utanför Orust numera.........
Stellan skrev:Lars-Gunnar skrev:På Hanks Picture finns bilder på FARGO men ingen med boggie. De var 2,5 och 3,5 tons bilar. Det som finns är 2-axlad FARGO med boggiekärra för timmertransporter.
Och att importera Lastbilar från USA så tidigt låter tveksamt.
Lars-Gunnar
Var det inte vanligt att man byggde på boggie efteråt på den tiden?
/Stellan
Stellan skrev:Böll skrev:Jobbade för Randviks transport 5 år mellan 82-87,satt en kväll å prata med Stig Randvik.Han sa att Randviks trp hade en av kanske rent av den första boggi bilen i linjetrafik på ASG,de var en Dodge,dom var med å startade ASG på tidigt stadium,Sellmans trp var också tidigt ute,Stig hade gamla kort på åkeriet typ de vi ser här,kolla med han,han har mkt å berätt..han bor på sin ö Tvestjärten utanför Orust numera.........
Jag ska faktiskt försöka få tag på Stig Randvik och kolla vad han har att berätta. Trots att jag aldrig kört för ASG så är jag intresserad av dess historia. Det är ju en del av allas vår transporthistoria.
För några år sedan fick jag ett telefonsamtal från en kvinna på Swebus som visste att jag höll på med transporthistoria. De höll på att röja ur alla förråd de hade, och skulle slänga allt från GDG:s gamla huvudkontor. Jag åkte dit och bar så mycket jag hann och orkade i lösvikt. Sedan fick jag kontakt med landsarkivet här i Göteborg, och de tog emot det mesta utan kostnad.
En lite utvikning från ämnet, men vi håller på att bli historielösa om alla företag håller på så här. Så man känner ju att man vill dra sitt strå till stacken.
/Stellan
Återgå till Allmänt Veteransnack
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster