Registreringsbevis

Här förmedlar du tips om objekt som kanske är till salu var de kan hittas.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Registreringsbevis

Inläggav Häggblad » 06 apr 2010, 10:51

Jag blir hårt ekonomiskt ansatt av Transportstyrelsen för mitt innehav av många fordon. Nu kommer det räkning på räkning i lådan. -Jag har ett flertal papper som saknar bilar efter uppköp av bla. dödsbo

Vad ska man hitta på med sådana?

Volvo F4 -79
Ford A0609 -75
Scania Vabis L3642112 -65
Släp Br Höglund -62 Timmervagn

Jag har några flera papper på Scania/Volvolastbilar om jag söker lite.

Tips? -Tänkte skriva ett brev till transportstyrelsen!

/Magnus
I trafik: Ford 0910 -78, Bakom väggen: L36 -67, N86 -6X, Rundnos 4x4 -4X
Häggblad

Re: Registreringsbevis

Inläggav kringlan » 06 apr 2010, 11:45

Hej. jag ställde en fråga till transportstyrelsen inför export av ett fordon, frågan var om det fortfaarande existerar administrativ skrotning? "ja om fordonet har varit avställt i mer än tre år utan uppehåll så kan man skriva till transportstyrelsen & begära det" Så löd svaret jag fick för 2 månader sedan
//Kringlan
Ja e inte dömm!! ja har bara otur när ja tänker... ;-)
Användarvisningsbild
kringlan

Inläggav Lasse Hsand » 06 apr 2010, 15:09

Tjena Hårt ekonomiskt ansatt är det några andra räkningar utöver avställningsavgift man behöver oroa sig för. Hälsn Lars
MVH Lars .J
Användarvisningsbild
Lasse Hsand

Inläggav Häggblad » 06 apr 2010, 16:42

Det blir ekonomiskt kännbart om man har 25 fordon som det ramlar in 65:-/år på. ~1600:-/år bara för att vägverket har så dyr datamaskin.

Är det något regpapper som är extra värdefullt att spara? -Jag menar, rätt vad det är så hittar jag ramen som pappren tillhör och har således ett legitimt renoveringsobjekt. Skulle i sådant fall pappren ha något värde i samlarkretsar. Jag skulle hellre se dem komma till pass än avskrivas hos vägverket.

/Magnus
Häggblad

Inläggav Lasse Hsand » 06 apr 2010, 18:08

Tjena Ett mycket lugnande svar jag trodde dom hade hittat på någon ny avgift. Äger även själv en del fordon dock inte 25. Skulle ju inte bli brydd om det ska in mer pengar till kassan på något vis. Hälsn Lars
MVH Lars .J
Användarvisningsbild
Lasse Hsand

Inläggav F7 Ljungskile » 06 apr 2010, 23:10

Bilismen är en tacksam mjölk-ko, och vi är aldeles för snälla!!!

Det vore väldigt bra om någon kunde göra som man från motorpressen gjorde för ca 10-20 år sedan eller något sånt
då man satte ansvariga från ALLA partier mot väggen, och ställde ca 20 frågor som man krävde svar på inför valet!

Då får vi ALLA sveriges fordons intresserade reda på VILKET parti som VI ska rösta på! :twisted:

Miljö i all ära, men det måste vara REALISTISKT!!!! Sverige står för ca 2-3 PROMILLE av jordens totala koldioxidutsläpp
vilket innebär att om vi stängde hela sverige inklusive industri,flyg,fartyg,trafik osv, i ett år,så skulle detta inte märkas på väldsklimatet!!!!!!! :shock:

USA,KINA,INDIEN och RYSSLAND är de största bovarna!!! :x

Och var tar skiten vägen som man tar bort för att tillverka sk "city diesel" ??? Jo, det hamnar i fartygsbränslet,som i sin tur släpps ut i samma atmosfär!!! :evil:

Snacka om euro 2,3,4,5,6,????? Jo,jo, snacka går ju, men snacka så det går??!?

Och sist men inte minst FLYGBRÄNSLET, Flygbolagen betalar inte EN ENDA KRONA i skatt på sitt bränsle!!!!!! :evil: Som tur är finns vi vanliga dödliga
som de kan behandla hur de vill?????? (Våra makthavare altså)

Tack för mej, och använd eran röst i valet, och låt inte Miljö-flum-tomtarna och deras allierade lura er!!

Mvh Peter F7 Ljungskile, Född fri, skattad till döds! :evil:
Användarvisningsbild
F7 Ljungskile

Inläggav fiskare » 24 apr 2010, 09:31

När registreringsavgiften infördes sa man att det var en engångsavgift, men den är ännu kvar.
Det är skandal att bilägare tvingas betala för ett dataregister som är praktiskt taget gratis.
Vilka andra dataregister kostar 65 kr per uppgiftspost?
Starta en protest mot lurendrejeriet.
fiskare

Inläggav Häggblad » 04 apr 2011, 03:28

Bortskänkes: ATM645 - Papper på Ilsbo Br Höglund Släpvagn 1962

Håller på att författa brev till Transportstyrelsen för att avföra diverse fordon som inte finns kvar, vid intresse PM eller svara i tråden.

/Magnus
Häggblad

Inläggav gunnilse » 04 apr 2011, 09:12

Jag har skrotat åtskilliga bilar själv skriver ett intyg på att fordonet inte finns kvar å nummerplåtar e fördärvade sen e det klart. Har de ändrat dessa rutiner?
gunnilse

Inläggav Anders Ason » 04 apr 2011, 09:58

gunnilse skrev:Jag har skrotat åtskilliga bilar själv skriver ett intyg på att fordonet inte finns kvar å nummerplåtar e fördärvade sen e det klart. Har de ändrat dessa rutiner?

Den här frågan har jag kollat upp helt nyligen och det är inte ändrat utan det besked jag fick (och fått tidigare) var att det går bra att skriva ett "skrotintyg" själv. Miljöaspekten är viktigt och att man anger att alla vätskor, batteri m m är omhändertagna på rätt sätt
    Kraven i övrigt är ganska små, det räcker att plocka ut motorn så anses bilen som skrotad/obrukbar för all framtid! Hur det är med släp vet jag inte.
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav Reid Hulting » 04 apr 2011, 11:00

Betr. släp har jag skrivit på reg.beviset: användes som jordbruksredskap, skyltar förstörda eller bortkomna
Reid.
Reid Hulting

Inläggav nickebg » 17 apr 2011, 20:46

Hej har du något reg bevis till fb86 -72
nickebg

Inläggav Reid Hulting » 17 apr 2011, 21:34

Hej. Nej ngt reg.bevis till en FB86:a har jag inte. Har bara reg.bevis till de bilar jag har, och det räcker att hålla reda på dom :) .
Mvh Reid.
Reid Hulting

Inläggav nickebg » 18 apr 2011, 05:35

Ok tack för att du kollade får söka vidare mvh nickebg
nickebg

Inläggav S-V L44 » 18 apr 2011, 20:49

Nickebg skrev:
Hej har du något reg bevis till fb86 -72

Vad är anledningen till att du söker regbevis?
Har du bilen, men inget regbevis?
Har du något gammalt registreringsnummer?
Har du chassinumret på din bil?

I de allra flesta fall behöver man inte "stjäla" en annan bils identitet utan det går oftast att få fram de riktiga identitetshandlingarna på fordonet om man har vissa "fragment av uppgifter".
Jag har själv lyckats göra det med fyra egna bilar och även andra bilar som varit av intresse, t.ex. min fars bilar som jag inte tidigare känt till.
Det är riktigt skojigt att söka efter informationen, och det kostar nästan ingenting men det kan ju ta lite tid.

Det är ju i princip illegalt att "fuska" och döpa om en bil till en annan identitet.
Man ser då och då uppenbart fusk och jag skulle vara mycket restriktiv med att köpa ett sådant fordon.
Tänk om man hittar ett objekt och plötsligt upptäcker att chassinumret redan är upptaget av en annan likadan bil? Det hade ju inte varit så skojigt.

Då det gäller riktigt gamla fordon var alla möjligheter till identifiering saknas så är myndigheterna lite mer toleranta och ger bilen ett helt nytt chassinummer. Men detta går nog inte med fordon som inte är åtminstone 60-70-80 år gamla.

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44

Nästa

Återgå till Objekt finns . . .