Hilding Carlsson var en föregångsman för utvecklingen av rälsbussarna i vårt land, och ses ofta som uppfinnare av rälsbussen i vårt land. Han är så intimt förknippad med sina fordon att de trärälsbussar han tillverkade helt enkelt brukar benämnas ”Hildingar”. Han var samtida med Gösta Nyström, en annan Umeåprofil som på 1930-talet i Umeå startade Böle Snickeri där han började tillverka lastbilshytter enligt samma princip som HC tillverkade rälsbusskarosser, dvs stomme av trä vilken kläddes med plåt. Ungefär samtidigt som HC övergick till självbärande stålkarosser till rälsbussarna gick GN över till hytter av stål. Gösta Nyströms företag köptes senare av Volvo och blev på så vis föregångare till Volvos lastbilshyttfabrik i Umeå.
Hilding Carlsson dog 1961. Året efter omvandlades företaget till aktiebolag och företagsledningen började leta efter alternativ/kompletterande tillverkning pga ökad konkurrens på rälsbussidan. 1963 tillverkades sista "Paprikatåget", littera Yoa2, senare X9. 1965 flyttade man från Västerslätt i Umeå till grannkommunen Holmsund, till en ny anläggning på Lövön. Senare samma år såldes företaget till AB TULWE, ett investmentbolag som stod Sundsvallsbanken nära. Det sammanfördes med ett annat företag, Bröderna Höglunds Verkstads AB från Sundsvall till Ilsbo Industrier och HC försvann i firmanamnet. Ytterligare företag knöts till gruppen. Affärerna gick dåligt och många verkar anse att företagsgruppen missköttes. Dec 1968 tog Sundsvallsbanken i egenskap av kreditgivare över AB TULWE´s aktier i Ilsbo för att skydda sin fordran. 1969 gjordes flera försök att sälja HC-delen av företaget. Senare samma år togs företaget över av Lars Hansson som återgav företaget sitt gamla namn Hilding Carlssons Mekaniska Verkstad AB. Trots den erfarenhet Lars Hansson hade skaffat sig sedan början av 1950-talet lyckades han inte rädda detta. 1971 sattes det i likvidation, d v s inte i konkurs som ibland nämns.
A-trans fanns i närheten men är inte samma företag. Det startades däremot 1969 i en byggnad på samma industriområde, av Anders Diehl som året innan lämnat Ilsbo där han sedan 1965 fungerat som platschef i Holmsundsanläggningen inom Ilsbo, dvs f d HC, och dessförinnan som försäljningschef.
Efter 1963 tillverkades vid HC-företaget ett antal småfordon till järnvägen, främst dressiner, samt reservdelar till rälsbussar och motorvagnar. Tillverkningen under Holmsundsåren dominerades istället av landsvägsfordon och lastbilspåbyggnader.
Mer om Hilding Carlsson och hans företag kommer senare detta år i den bok som jag skrivit på under ett par tre år.
Tyngdpunkten i boken ligger visserligen på HC och rälsbussarna men jag efterlyser trots det mer fakta kring landsvägsfordonen från HC. Har någon siffror på hur många som tillverkades eller förteckning över de olika typerna? Alla fakta välkomnas.
Vill någon se HC:s elektriska lastbil rulla, gå till min hemsida
http://www.123minsida.se/stefanohn där du förutom lite mer fakta kring HC hittar en länk till filmen men även andra HC-länkar.
Hör av dig till mig om du har något att berätta om lastbilsdelen av företaget!