OT Reserapport 19 feb 2010

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

OT Reserapport 19 feb 2010

Inläggav Per Thomson » 19 feb 2010, 21:57

Jag ursäktar mig själv att denna tråd har inte mycket samband med veteranlastbilar annat än att resans ändamål var deltagande i styrelsemöte för ÅHS. Bilderna visar lite observationer under hemfärden från Stockholm till Helsingborg.

IMG_2748.JPG
Inte ens till Södertälje ännu. Av spåren att döma har personbilen först överraskats av glashalka och snömodd som resulterade i att den krockade med mitträcket och därefter slungades över samtliga filer till höger vägkant och därmed kolliderat med långtradaren. Ännu en långtradare noterad för olycka.
IMG_2748.JPG (105.53 KiB) Visad 4961 gånger

IMG_2750.JPG
Snö och modd-röjningen var effektiv efter mina iaktagelser under hela färden från Stockholm till Helsingborg. Att det sedan fattades lite förstånd i en och annan bilförares huvud är ett annat kapitel . . .
IMG_2750.JPG (107.93 KiB) Visad 4961 gånger

IMG_2751.JPG
Inte ens framme i Nyköping ännu . . .
IMG_2751.JPG (78.23 KiB) Visad 4961 gånger

IMG_2752.JPG
I höjd med Mjölby var det lite modd och med piloter vana med medelhavs-klimat hamnar man lätt på fel sida av motorvägens mittacskiljare.
IMG_2752.JPG (81.81 KiB) Visad 4961 gånger

IMG_2752 Del.jpg
Tur i oturen var att ingen råkade möta denna skenande italienare i fel färdriktning - vilken fruktansvärd olycka hade inte detta kunnat resultera i?
IMG_2752 Del.jpg (57.67 KiB) Visad 4961 gånger
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Re: OT Reserapport 19 feb 2010

Inläggav Anders Ason » 19 feb 2010, 22:44

Så här skriver Corren om "långtradare i fel körriktning":

http://www.corren.se/ostergotland/mjolb ... =&menuids=

och här en annan:

http://www.corren.se/ostergotland/?arti ... =&menuids=

vad jag funderade på är hur den nya lagen om minst 5 mm mönsterdjup efterlevs och kontrolleras vad gäller även för utrikes kommande bilar ?
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav Per Thomson » 19 feb 2010, 23:02

Kanske det förutom krav på däckens mönsterdjup också skulle införas ett krav på IQ-test av förarna vid svenska färje-hamnar :?:
Detta sagt under förutsättning av att chaufförens yttrande skildrats sanningsenligt enligt den senare artikel-länken. Har man hamnat på fel sida på en motorväg och haft den otroliga turen att man inte kolliderat med någon mötande så försöker man väl stanna på vägrenen och nöd-ringa 112 (bilen hade tydligen redan kommit över mot vägrenen innan föraren fick kontroll).

Dessa fordon av typ Europa-trailers är särskilt känsliga för snömodd beroende på två orsaker, dels den korta hjulbasen och dels vändskivans friktion mot trailern. Har det väl blivit ett kast i snömodden som vinklat dragbilen ytterst lite i förhållande till trailern så är det kört. En korrigerande rattrörelse hjälper inte på grund av att vändskivans friktion behåller den vinkel som uppstått. Detta borde inte vara så svårt att förklara genom att ett informationsblad på olika språk delas till alla inkommande chaufförer från andra länder. :idea: :arrow:

Vid överraskande snöväder uppstår det nästan alltid mycket snömodd i den vänstra filen och våra trailer-förare från sydligare nejder älskar ju att hålla till i den filen och köra förbi de svenska 60-tons ekipagen. Däremot är det inte ovanligt att 60 tons ekipagen kör om stillastående trailers i hala uppförsbackar.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav Anders Ason » 20 feb 2010, 11:05

Hmm ... en annan överraskning inträffar också då och då när den sydländska föraren kliver ur bilen i t-shirt i vårt vinterklimat. Andra har för mig beskrivit att många sydbilar kommer totalt oförberedda utan vare sig mönster på däcken, vinterkläder eller erfarenhet och kunskap om vårt klimat. Så, vad är annat att vänta?

E4 förbi Mjölby - Linköping är nog an av de mest olycksdrabbade sträckorna Malmö - Stockholm. I stort sett dagligen läser vi ortsbor om detta i tidningen och det är inte alltid att detta uppmärksamma i riksmedia. Det vanligaste ordet i detta sammanhang är "voltade"!

Kommer möjligen de nya mönsterdjupsbestämmelserna för i år att utvärderas när det gäller bilar kommande in över gränsen?

Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Återgå till Allmänt Veteransnack