En rejäl släptrailer

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

En rejäl släptrailer

Inläggav flak » 07 feb 2010, 15:59

Visst är det härligt med åsynen av en sån.
Juvel.jpg
Juvel.jpg (53.24 KiB) Visad 6293 gånger
Flak
Användarvisningsbild
flak

Re: En rejäl släptrailer

Inläggav Anders Ason » 07 feb 2010, 17:37

Absolut och ska vi gissa hur många bullar lasten kan bli?
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav Lars-Gunnar » 08 feb 2010, 23:11

Och lastbilen är ju givetvis en Volvo :mrgreen: och har alla attirajler på hytten som positionsljys och "voffla" som skall vara tänd vid körning med släp.

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar

Inläggav Stellan » 08 feb 2010, 23:22

Jag tycker det ser mycket ut med tre kulor på ett ekipage med bara tre axlar, för mjöl är ju ganska tungt...jag har burit åtskilliga ton med mjöl till de bohusländska bagerierna, så att det är tungt kan intygas :P

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Inläggav Lars-Gunnar » 08 feb 2010, 23:40

Stellan skrev:Jag tycker det ser mycket ut med tre kulor på ett ekipage med bara tre axlar, för mjöl är ju ganska tungt...jag har burit åtskilliga ton med mjöl till de bohusländska bagerierna, så att det är tungt kan intygas :P

/Stellan

Ja, det har du faktiskt rätt i Stellan, det är i de europeiska länderna man ser mycket 2-axlade dragbilar med 3-axliga påhängsvagnar där vi alltid har 3-axligt. Kanske de bara körde med halvfulla kulor. Det var väl olika sorters mjöl i. Vi har ju Korn, råg och havre och havregryn är lätt. Rå (inte tillagad) havregryn med mjölk och socker är mums, mums. Om vi tänker att bilen transporterar havregryn i alla kulor så är det nog OK med 3-axlar.

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar

Inläggav benkar » 03 jul 2012, 10:15

flak skrev:Visst är det härligt med åsynen av en sån

En härlig bild!

Råkade se bilden/tråden, och visade den för min gamla far som arbetade i många år på Kvarnholmen, och hade bland annat hand om att fylla på de "mellansilos" var innehåll sedan släpptes ned i bulkarna. Jag själv sommarjobbade också med det ett par sommrar i början av 1980-talet, men då var det betydligt större bilar.

Min fars kommentar:

-"1965 började jag att bl. annat fylla mjöltankar, de första var lösa tankar (bulkar) som stod på en vanlig lastbil. Det var då bara San Remo (bageriet) kunde ta emot mjöl i lösvikt. Trailern på bilden var den första renodlade tank (bulk) -bilen . Den lastade 9 ton, tre lass gick varje dag till San Remo"

/B
benkar

Återgå till Allmänt Veteransnack