Bilar på export

Här förmedlar du tips om objekt som kanske är till salu var de kan hittas.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Bilar på export

Inläggav S-V L44 » 12 dec 2009, 16:41

Av en händelse råkade jag se denna annons var en Scania-Vabis LS63 från 1952 (en av de ytterst få kvarvarande 60-serieboggiebilarna i landet, även just denna är en A-traktor) bjuds ut till försäljning.
Eftersom annonsen var skriven på finska och jag inte sett någon motsvarande annons på svenska för samma bil så är det uppenbart att man vänder sig till den finska marknaden.
Scania-Vabis LS63 - 1952 - Annons.JPG
Scania-Vabis LS63 - 1952 - Annons.JPG (159.31 KiB) Visad 12587 gånger

Man kan ju ställa sig frågan varför?
- Är intresset svalt i det här landet för bilar äldre än 1960-års modell (enligt undersökning här i Forumet är de allra flesta medlemmarna mest intresserade av bilar från 1970 och framåt).
- Har de få entusiaster som värnar om sådan här fordon köpt på sig tillräckligt med bilar så att de redan har sina förråd fulla?
- Är den svenska kronan för svag så att man får bättre betalt utomlands?
- För just denna bil föreligger bara en minimal risk att den slaktas eller kapas till traktorvagn eftersom den är relativt nyrenoverad. Det är ju trots allt bättre om bilen försvinner till Finland än att den går ner till kontinenten, men ändå tråkigt för oss i Sverige.

Jag har ett annat exempel som belyser köpkraften in Euro-zonen.
Denna Scania-Vabis L51 från 1958 bjöds ut till försäljning för 3-4 år sedan. Den dåvarande ägaren i Värmland begärde SEK 15,000.- för den, vilket med svenska ögon sett kanske var i mesta laget för de allra flesta.
Scania-Vabis L5142 A1 - 1958 - Ex militär - Värmland.JPG
Scania-Vabis L5142 A1 - 1958 - Ex militär - Värmland.JPG (113.33 KiB) Visad 12587 gånger

Ett knappt år senare bjöds den ut på en holländsk annonssite för den nätta summan av EUR 10,000.- (då motsvarande lite drygt SEK 90,000.-). Bilen var då i stort sett samma skick, dock nylackad men kanske t.o.m. inte avtvättad innan dess av jordmärket på framdäcket att döma.
Scania-Vabis L5142 A1 - 1958 - Ex militär - Holland.JPG
Scania-Vabis L5142 A1 - 1958 - Ex militär - Holland.JPG (37.35 KiB) Visad 12587 gånger

Eftersom det blev en holländsk köpare av bilen kan man ju förmoda att han prutat ned den minst några tusen, kanske t.o.m. så mycket som femtusen?
Sedan kostar naturligtvis transporten en hel del, men om holländaren nu i sin tur fick sålt bilen för EUR 10,000.-, vilket jag betvivlar, men säg EUR 8,000.-, så gjorde han sig förmodligen en bra hacka i alla fall.

// S-V L44
Användarvisningsbild
S-V L44

Re: Bilar på export

Inläggav Anders » 12 dec 2009, 17:11

Vet inte riktigt vad man ska säga om det hela.
Visst, å ena sidan är det ju väldigt tråkigt att så pass fina bilar löpr risk att försvinna ut ur landet, som många andra innan gjort.
Men, om alternativet är skrot så är det ju bättre att den säljs till någon som kan ge den rätt omvårdnad.
Att ens fundera på att slakta en nyrenoverad Scania, borde vara belagt med gatlopp, minst. :evil:

Själv tycker jag att den absolut intressantaste tidsperioden är ca. 1930-50. Dels för den tekniska utvecklingen under de åren, men även för att det finns så få bilar bevarade från den här epoken.

Dock undrar jag varför denna LS63 bjuds ut i en annons på finska?

Finns det inte en till likadan LS6X i stockholmsområdet? Såg en alldeles nyrenoverad i Järfälla för 5-6 år sedan. Det kanske rentav är samma bil som i annonsen?

Anders
Användarvisningsbild
Anders

Inläggav S-V L44 » 12 dec 2009, 17:40

Anders skrev:
Finns det inte en till likadan LS6X i stockholmsområdet? Såg en alldeles nyrenoverad i Järfälla för 5-6 år sedan. Det kanske rentav är samma bil som i annonsen?

Det är nog samma bil du avser.

// S-V L44
Användarvisningsbild
S-V L44

Inläggav Lars-Gunnar » 13 dec 2009, 21:17

Hej!

Googleöversatt:

Övrigt:
Fullt återställd fint skick Scania Vabis LS63 -1.952. Hela bilen gått helt igenom pengar över, mm. sand-blästrat och målat en ram och en helt ny stuga. Motor: Sex-D622 direkt diesel Växellåda: G651 5-växlad Axlar: 4 ton framaxeln, 11 ton bakaxeln nostotelillä. Cabin: BeGe Oskarshamn på helt nya Axelavstånd: 4,20 1,20. Längd: 7,90 m Kippilava. Bakaxel avsändande: 1-5,11 Bränsletank: 135 liter Däck: 10,00-20 Alla nya Bromsar: Trumbroms fram och bak Fjädring: Bladfjädrar fram och bak Collector Sällsynthet! En av de få kvarvarande kippilavamalleista de nordiska länderna. LS60-serien bilar tillverkade totalt 1124kpl. Här är ett unikt tillfälle för samlare. Bilen i Stockholm. Säljs på grundval av anbud

Hej!
Jag såg på annonsborsen.se att ni säljer en Scania-Vabis LS63 som jag är intresserad av.

Kontakta mig!

Detta var fördigskrivet under intresseanmälan och på Svenska.

Tror ni inte att de kärva tiderna kan vara en orsak till att bilen säljs? Folk kan ju ha lånat pengar som de inte skulle ha lånat och nu ser att de har svårigheter betala. Det är ju anbudsförsäljning så då är Sverige inget val. Antingen Finland eller annat land. den kan mycket väl finnas på andra siter som vi inte känner till.

En anledning till att intresset är 70-tal är väl att 50 och 60-talarna inte växer på trän och att reservdelstillgången är så dålig. Det är de gamla gubbarna som har de älsta bilarna, bilar som de levt/upplevt/kört med i sina unga dar. Deras känslor för 70-talare kanske inte är över hövan god.

Lars-Gunnar :D
Lars-Gunnar

Inläggav Säters El-kvarn » 08 feb 2010, 22:51

S-V L44 skrev:Ett knappt år senare bjöds den ut på en holländsk annonssite
// S-V L44

Vilken site är det, där man kan finna veteran-lastbilar i Nederländerna?
Säters El-kvarn

Inläggav swedishbrasscar » 09 feb 2010, 08:52

Den där LS63:an fanns på ebay förra året, till ett väldans högt pris om jag minns rätt.
Tycker nog att man bör försöka annonsera inom landet först.
Vore lite tråkigt om en så fin och ovanlig lastbil försvinner ur landet... :wink:
Användarvisningsbild
swedishbrasscar

Inläggav S-V L44 » 13 feb 2010, 01:39

Säters El-kvarn skrev:
Vilken site är det, där man kan finna veteran-lastbilar i Nederländerna?

Siten var Scanian fanns i augusti 2007 är:
http://www.dijkmabv.com

När jag gick in och tittade på deras hemsida just nu (jag brukar inte titta på deras hemsida normalt sett) så såg jag till min förvåning att firman också har den Scania-Vabis L61 från Järvsö som var till salu på Blocket också under augusti 2007.
Bilen har tidigare tillhört Nygren & Nilsson i Ljusdal. Se deras hemsida även om just denna bil inte finns bland deras foton på hemsidan http://www.nygrensakeri.se/Historik.htm
Jag trodde att denna dragbil fanns hos en annan av Forummedlemmarna boende i Tyskland, men det var kanske bara tanksläpet han var ute efter och detta var då för hans del tyvärr skrotat. Nu har han ju hittat ett nytt som tur är.
http://www.dijkmabv.com/cm/prods.asp?tp=3

Priset för dragbilen är satt till (rimliga? - alla fall med holländska mått mätt med tanke på t.ex. transporter) EUR 3500.-.

Men sedan finns det ju fler firmor i Holland som bjuder ut veteranlastbilar, bl.a. t.ex. Leo Bol (http://www.leobol.nl/engels.htm samt www.leobol.nl/restored1.htm) som verkar köpa en hel del objekt i Sverige. En del har faktiskt gått tillbaks till landet också.

// S-V L44
Användarvisningsbild
S-V L44

Återgå till Objekt finns . . .