Bilspedition

Här diskuterar vi Åkerier, Transportförmedlingsföretag och även Industriföretag som har betydande egen transportverksamhet.

Moderator: Anders Ason

Bilspedition

Inläggav Stellan » 03 feb 2010, 21:36

Jag har börjat att fritidsforska lite om Bilspedition och dess ursprung, det har ju varit en hel del olika konstellationer med deras företag under åren. Alla årtal och de olika företagen har förbryllat mig ett tag, så nu tänkte jag att jag skulle försöka få lite ordning på det :P

Detta är det allra första jag fått fram, men det ska självklart utvecklas och förbättras med tiden. Är det någon som har information och/eller bilder att bidra med så vore det mycket trevligt. :D

13 November 1918, startade Ivar Fallenius och Leopold Leffler AB Göteborgs Skeppselevator.
1926 inrättas första ordercentralen av Fallenius
1928 bildas Fallenius Godstrafik
1942 gick transportörerna in som delägare i Fallenius Godstrafik
1944 ändras namnet till AB Godstrafik och Bilspedition
1957 bildas Bilspeditions Transportörförening, som blir den dominerande ägaren.
1957 bildas Auto-Transit för den gränsöverskridande lastbilstrafiken
1972 bildas Coldsped, ett samägt företag mellan Bilspedition och Cold Stores.
1972 knyts även Scandinavian Garment Service (SGS) till Bilspedition
1972 inleds samarbete med Hungarocamion
1982 tillförs Wilson & Co, som startades 1843, till Bilspedition
1983 övertar Bilspedition ägandet av Wilson & Co helt

1985 köptes Scansped som skapades 1970 genom sammanslagning av
1. Fallenius och Leffler, grundat 1891
2. NTS, Nordisk Transport och Spedition, grundat av Louis Hanell i Trelleborg 1919
3. Skandiatransport grundat av Nils Flyckt i Trelleborg. Slogs samman med Fallenius & Leffler till
SkandiaFallenius 1985
4. Transportkompaniet, bildat 1918 av major J. Lindnér genom övertagande av Stockholms Expressbyrå, Göteborgs
Expeditionsbyrå samt Malmö Förenade Stuveri AB

1986 blev Scansped ett helägt dotterbolag till Bilspedition AB.


/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Bilspedition

Inläggav swedishbrasscar » 03 feb 2010, 22:56

Den här tråden verkar verkligen lovande, själv hade jag inte någon aning att "Bilspedition" hade så gamla anor

Själv köpte jag för en sådan här modellscania med Bilspedionfärger:
http://www.hobbykoppen.e-butik.se/show_product_pictures.asp?artnr=9997C
Har väl varit lite skeptisk till till färgen och märkningen, men det kanske kan vara rätt när du skriver att Bilspeditionnamnet började användas 1944.
Användarvisningsbild
swedishbrasscar
 
Inlägg: 256
Blev medlem: 22 dec 2009, 21:48
Ort: norr Västerås

Re: Bilspedition

Inläggav Stellan » 03 feb 2010, 23:50

Märket på dörren är helt autentiskt, men färgsättningen på bilen har jag inte klurat ut ännu. Jag undrar om den inte kom någon gång i början av -60 talet, men det kanske någon av medlemmarna på forumet kan svara på?

Det var ganska kul att få reda på när Auto-Transit kom till i och med att jag körde för dem i ett antal år. Men det finns säkert en hel del företag som var knutna till Bilspedition på ett eller annat sätt under åren som man hittar frampå.

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Bilspedition

Inläggav Anders » 04 feb 2010, 00:13

Det var en riktigt fin LV292LF på bilden!
Undrar vad den mörka bilen närmast är för något? De andra två ser ut att vara rundnosar.

Anders
Användarvisningsbild
Anders
 
Inlägg: 2331
Blev medlem: 09 maj 2007, 01:43
Ort: Oxelösund

Re: Bilspedition

Inläggav Åkarns Kalle » 04 feb 2010, 12:36

När jag fick praktik på ett Bilsped/Schenker åkeri så visste åkarn vem jag var (han hade fått uppgifter från skolan vilka som skulle ha praktik)
eller rättare sagt vem min far var men det var som han kände mig också.

Iallafall så frågade jag en massa saker bla annat när det slutade heta Bilspedition han berättade det och sa även att det hade varit ett jubileum som dom hade varit på
och att det snart skulle komma en bok om Bilsped/Schenker jag vet inte hur det gick för jag fick då inte se den men men
Det måste ha varit 07/08

/Kalle
Senast redigerad av Åkarns Kalle 06 feb 2010, 23:12, redigerad totalt 1 gång.
Den enda form av sport som intresserar mej är transport

Åkeriet har kört för Bilspedition, Linjegods, ASG, Fraktarna, X-Trafik, numera kör vi mest beställningstrafik med buss & lastbil.
Åkarns Kalle
 
Inlägg: 820
Blev medlem: 15 aug 2007, 12:36
Ort: Gnarp

Re: Bilspedition

Inläggav Bengt Dahlberg » 04 feb 2010, 17:21

swedishbrasscar skrev:Själv köpte jag för en sådan här modellscania med Bilspedionfärger:
http://www.hobbykoppen.e-butik.se/show_product_pictures.asp?artnr=9997C
Har väl varit lite skeptisk till till färgen och märkningen, men det kanske kan vara rätt när du skriver att Bilspeditionnamnet började användas 1944.

Omkring 1950 fanns stora bokstäverna GBS och med mycket mindre grad (storlek) GODSBILSPEDITION på hyttdörrarna. Mer fanns nog inte att läsa och, men nu kanske minnet sviker, allt var nog bara en och samma färg.
Bengt Dahlberg
 
Inlägg: 510
Blev medlem: 29 dec 2007, 14:54

Re: Bilspedition

Inläggav Stellan » 04 feb 2010, 21:26

Namnet Godstrafik & Bilspedition kom redan 1944, och från 1977 hette det bara Bilspedition.

Den här logotypen satt ju på dörrarna, men när Bilspeditionfärgen kom på fordonen är jag väldigt osäker på. Den svarta ringen försvann ju senare, och blev den logotyp som de allra flesta förknippar med Bilspedition.
Bild

En annan sak som jag hittade idag var att när Bilspedtion förvärvade samtliga aktier Flyttningsbyrån i Göteborg AB så följde dotterföretagen Trailer Express i Göteborg AB, Samtransport i Hälsingborg, Gamla Dragarlaget i Hälsingborg och Örebro Ilexpress med i affären.

Så det dyker upp nya företag hela tiden som man inte har kopplat till Bilspedition tidigare...förutom Trailer Express som jag trodde var engelskt från början, men så var det från Göteborg :P

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Bilspedition

Inläggav Bengt Dahlberg » 05 feb 2010, 07:24

Stellan skrev:Namnet Godstrafik & Bilspedition kom redan 1944, och från 1977 hette det bara Bilspedition.

Den här logotypen satt ju på dörrarna, men när Bilspeditionfärgen kom på fordonen är jag väldigt osäker på. Den svarta ringen försvann ju senare, och blev den logotyp som de allra flesta förknippar med Bilspedition.
Bild
/Stellan

Men den eller en liknande logotyp kom på hyttdörrarna först en bit in på 50-talet.
Bengt Dahlberg
 
Inlägg: 510
Blev medlem: 29 dec 2007, 14:54

Re: Bilspedition

Inläggav Stellan » 05 feb 2010, 22:44

Jag har varit på Landsarkivet några timmar idag, och det blir mer och mer invecklat med alla företag som har varit inblandade i Bilspedition. Men det kan nog äga sin riktighet att dekaler och annat inte kom förrän efter några år, men vem vet...kanske man får reda på det också med tiden :D

Auto-Transit startade som Aktiebolaget Samtransport i Hälsingborg innan det bytte namn 20/01 1966...är det någon som känner till det företaget?

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Bilspedition

Inläggav kringlan » 05 feb 2010, 23:13

På tal om bilspedition så håller jag på att försöka låta bli att ringa på den här
Bild
Önska mig lycka till :oops:
Ja e inte dömm!! ja har bara otur när ja tänker... ;-)
Användarvisningsbild
kringlan
 
Inlägg: 76
Blev medlem: 31 aug 2008, 22:49

Re: Bilspedition

Inläggav Stellan » 05 feb 2010, 23:45

Dumheter, bara kasta dig på luren...löp och köp :D
Det verkar ju vara en liten pärla, så om priset är ok är det bara att slå till. Det finns egentligen inte så värst många veteranbilar i den här storleken, vilket är lite synd tycker jag.

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Bilspedition

Inläggav Lasse Hsand » 06 feb 2010, 10:14

Tjena Kringlan . Geografiskt sett så har väl köp chanserna ökat dom senaste veckorna? Köp nu så vi kan ha träffar på den tunga sidan. På kronholmen där bilspedition hade sitt magasin förr. Jag tror jag har några dekaler kvar sen den tiden som ligger i källaren. Hör av dig om du behöver hjälp med att ta beslutet. Hälsn Lars
MVH Lars .J
Användarvisningsbild
Lasse Hsand
 
Inlägg: 2217
Blev medlem: 12 jan 2010, 15:54
Ort: Härnösand

Re: Bilspedition

Inläggav Åkarns Kalle » 06 feb 2010, 23:23

Kringlan: Låt bli att låta bli

Finns den i din närhet?

/Kalle
Den enda form av sport som intresserar mej är transport

Åkeriet har kört för Bilspedition, Linjegods, ASG, Fraktarna, X-Trafik, numera kör vi mest beställningstrafik med buss & lastbil.
Åkarns Kalle
 
Inlägg: 820
Blev medlem: 15 aug 2007, 12:36
Ort: Gnarp

Re: Bilspedition

Inläggav Nor1 » 08 feb 2010, 21:06

Stellan skrev:Jag har börjat att fritidsforska lite om Bilspedition och dess ursprung, det har ju varit en hel del olika konstellationer med deras företag under åren. Alla årtal och de olika företagen har förbryllat mig ett tag, så nu tänkte jag att jag skulle försöka få lite ordning på det :P

Detta är det allra första jag fått fram, men det ska självklart utvecklas och förbättras med tiden. Är det någon som har information och/eller bilder att bidra med så vore det mycket trevligt. :D

13 November 1918, startade Ivar Fallenius och Leopold Leffler AB Göteborgs Skeppselevator.
1926 inrättas första ordercentralen av Fallenius
1928 bildas Fallenius Godstrafik
1942 gick transportörerna in som delägare i Fallenius Godstrafik
1944 ändras namnet till AB Godstrafik och Bilspedition
1957 bildas Bilspeditions Transportörförening, som blir den dominerande ägaren.
1957 bildas Auto-Transit för den gränsöverskridande lastbilstrafiken
1972 bildas Coldsped, ett samägt företag mellan Bilspedition och Cold Stores.
1972 knyts även Scandinavian Garment Service (SGS) till Bilspedition
1972 inleds samarbete med Hungarocamion
1982 tillförs Wilson & Co, som startades 1843, till Bilspedition
1983 övertar Bilspedition ägandet av Wilson & Co helt

1985 köptes Scansped som skapades 1970 genom sammanslagning av
1. Fallenius och Leffler, grundat 1891
2. NTS, Nordisk Transport och Spedition, grundat av Louis Hanell i Trelleborg 1919
3. Skandiatransport grundat av Nils Flyckt i Trelleborg. Slogs samman med Fallenius & Leffler till
SkandiaFallenius 1985
4. Transportkompaniet, bildat 1918 av major J. Lindnér genom övertagande av Stockholms Expressbyrå, Göteborgs
Expeditionsbyrå samt Malmö Förenade Stuveri AB

1986 blev Scansped ett helägt dotterbolag till Bilspedition AB.


/Stellan


Mycket roligt du har hittat Stellan. SkandiaFallenius kommer man ju ihåg, men Skandiatransport har ju inget med Schenker att göra idag, men namnet lever kvar.
Samma sak med NTS, det är ju en nostalgitripp :) Det roliga här är ju att NTS levde upp flera år senare som en uppstickare till Bilspedition, och ägs numera av DSV efter en tid som DFDS Nordisk Transport.
TransportKompaniet dök ju upp igen som Åkerinamn i slutet av 90 talet, och var du en sammanslagning av anrika Adamssons i Jönköping, Godsservice i Växjö och Bilspedition i Norra Halland bl.a innan det namnändardes till Schenker Åkeri AB
Wilson & Co heter ju numera bara Wilson och tillhör väl inte Schenker överhuvudtaget. Undrar om inte namnet GeodisWilson har figurerat en stund oxå :?
Har du hittat något om Alpen & Forselius då som vi har disskuterat här på forumet tidigare?

Terminalen som syns på bilden borde ju ligga på den plats där Renova Ligger idag, dvs Falutorget granne med gasklockan på Gullbergs Vass, efter Bilspedition fanns väl även GDG på denna plats eller iaf GDG Tappen, som numera är en lunchrestaurang.

Som lite onödigt vetande kan jag säga att vårat, HML:s Lager, numera finns i Mölndal men innan flytten i höstas låg det på Kolgruvegatan på Ringön i Bilspeditions gamla lokaler. :D

/Stefan
Nor1
 
Inlägg: 107
Blev medlem: 30 dec 2007, 22:40
Ort: Utanför Göteborg

Re: Bilspedition

Inläggav Stellan » 08 feb 2010, 22:46

Skandiatransport sysslar ju bara med att transportera fordon nu för tiden, men jag har inte lyckats att klura ut när de gick sin egen väg...än så länge. Att NTS var så pass gammalt var en annan nyhet för mig, jag trodde att det var ett mycket yngre företag. Någon gång i framtiden kanske man får kolla upp hur DSV har vuxit också, det har ju ätit upp Frans Maas som i sin tur åt upp BVT.

Vad gäller Wilson så är det mer modern tid, och jag har bestämt mig för att stanna vid tiden för alla namnbyten på Bilspedition. Det är tjugofem företag, än så länge, att gå igenom...och flera av dem är helt nytt för mig att de ingick i koncernen. Alpen & Forselius har jag inte sett någonstans ännu, men de kanske dyker upp. En möjlighet är också att de inte ingått i koncernen och att namnet kan ha varit Parelius & Alpen, Parelius finns ju med i "namnlistan" :?

Jag hade lite problem med att placera terminalen på bilden ovan, jag fick för mig att den låg på andra sidan av Mårten Krakowsgatan. Nu när du beskriver det så ser jag hur den låg, du har ingen aning om vad gatan kan ha haft för namn på den tiden? Att HML har flyttat in där är absolut inte ointressant, det är ju en del av den blivande transporthistorien.

De här företagen tänkte jag skulle försöka att kolla igenom, men det dyker säkert upp fler :P
Bild

Jag passar på att fråga forumet om det är någon som har mer information och/eller bilder från den tiden fram till namnbytena...

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Nästa

Återgå till Åkerihistoria

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster