Anders Ason skrev:Gillar också, men ... vad i jesse namn finns det under huven? En rak tolva eller luft?
Antingen en 8,7 liters VDB på 130 kusar eller en 150hk VDF på 9,6 liter

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer
Anders Ason skrev:Gillar också, men ... vad i jesse namn finns det under huven? En rak tolva eller luft?
swedishbrasscar skrev:Förmodligen VDB-dieseln (6:a) som Anders skriver, för det här är väl en bil ur "C2-serien".
Anders skrev:Det troligaste är väl att det är en VDB på 130 kusar i den här. Mycket imponerande ekipage!![]()
Vad jag har förstått så var VDF motorn avsedd för Titanen, men några av de sista LV290 bilarna fick ju den motorn.
Vad menar du med att det skulle ha varit en misslyckad modell? Menar du VDF-motorn nu? Den var väl i princip samma motor som D96.
Anders
Anders skrev:swedishbrasscar skrev:Förmodligen VDB-dieseln (6:a) som Anders skriver, för det här är väl en bil ur "C2-serien".
Ja, det bör väl vara en C2, för V1/V2/V3 var väl någon form av vägverksbilar om jag inte minns fel? och det var väl egentligen bara VX-bilarna som fick VDF-motorn?
Undrar bara vad C2 står för? Fanns det någon C1;a?
Volvos modellbeteckningar är ju inte helt enkla att komma underfund med, i alla fall inte de äldre från 50-talet och bakåt.
Anders
carlevert skrev:Det fanns 2 st LV 290 i mina trakter (som jag känner till ) Den ena vet jag genom pappa att det var mycket problem med.
Den ställdes undan nån gång 53-54 och skrotades några år senare. Jag minns mycket väl när den skars ned med skärbrännare.
Redan då som lillpojke hade man känsla för veteranfordon och tyckte att det var bedrövligt att förstöra en så mäktig bil.
swedishbrasscar skrev:Förmodligen VDB-dieseln (6:a) som Anders skriver, för det här är väl en bil ur "C2-serien".Anders Ason skrev:Gillar också, men ... vad i jesse namn finns det under huven? En rak tolva eller luft?
Stellan skrev:Jag kollade i en lista från 1955, och där står det att LV 290 - 293 kunde ha FA, FAH, FBH. Det tillverkades 1960 exemplar mellan 1937 och 1949.
/Stellan
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster