Hilding Carlssons Mek.Verkstad AB Umeå

Här finns mycket att berätta då det tycks ha funnits flak och karosseritillverkare i nästan varje ort.
Målet med denna kategori är att vi hjälps åt att få en så fullständig förteckning som möjligt.

Moderator: flak

Hilding Carlssons Mek.Verkstad AB Umeå

Inläggav carlevert » 03 jan 2010, 23:56

Kan det vara så att Ilsbo övertog HC i Umeå ?
För på den här broschyren är det övertejpat med Ilsbo Industrier AB på framsidan.
Bild
Bild
Bild
carlevert
 
Inlägg: 95
Blev medlem: 28 dec 2008, 13:08

Re: Hilding Carlssons Mek.Verkstad AB Umeå

Inläggav Anders » 04 jan 2010, 00:06

Är det en Titan TipTop? Hur som helst var även släpen finare förr! :mrgreen:

Anders
Användarvisningsbild
Anders
 
Inlägg: 2331
Blev medlem: 09 maj 2007, 01:43
Ort: Oxelösund

Re: Hilding Carlssons Mek.Verkstad AB Umeå

Inläggav Lars-Gunnar » 04 jan 2010, 01:02

carlevert, var får du allt ifrån! Tack för att du skannat och lagt upp denna fina brochyr.

Denna brochyr ger en hög nostalgifaktor.

Det är så här att vintern 1964 for min far till Umeå och lämnade in den Viking Turbo som han hade kört för att i stället ta sig an en Volvo Titan Turbo 230 hk och en treaxlig släpvagn från HC och jag tror av typen PL - 13S. Han blev borta länge och när han så kom förbi Hällnäs och vårt hus stannade han för att äta. Det småsnöade och var mörkt. Både bil och släp hade bankar med stöttor i rörformigt material. Inga balkar att tala om. Han skulle köra timmer och massaved med ekipaget. Vi körde till sågen som låg 6 km hemifrån och kopplade ifrån släpet och så åkte vi hem så han kunde parkera bilen på infarten som var lång och bred.

Efter tänker jag 1 år så beslutades det att flispåbyggnad skulle göras så Sågverket som ägde bilen skickade med några paket och en lokal verkstad fick bygga den när min far hade sem. Det blev nog en tung bur helt bestående av trä. Allt målades Volvogrönt som bilen. Den blev sedan satt att köra mellan Hällnäs och Obbola med flis. Vet inte om totalvikten var 52 eller 56 ton men, jag åkte med honom och denna Volvo var en verkligt kraftfull lastbil.

Jo du Anders, de kunde göra släp förr också och då verkligen stiliga ekipage. Rundade metallskärmar med gummilapp där H C var tryckt i sirliga bokstäver.

Hilding Carlsson avled 1961 och hade då varit med om att tillverka "Paprikatåget".

Ja, jag har undrat vad det blev av Hilding Carlsson Mekaniska Verkstad AB och det måste nog vara så att ILSBO Industrier AB köpte upp dem. Det har ju varit ett flertal fusioner genom åren. Frågan är vad som hände med deras produkter? Använde ILSBO dessa eller förädlade de dem ytterligare så de skulle bli lättare?

Lars-Gunnar :D
Lars-Gunnar
 

Re: Hilding Carlssons Mek.Verkstad AB Umeå

Inläggav Anders » 04 jan 2010, 01:24

Måste ju uppmärksamma att detta blev tråd nummer 2000 på forumet!
Knappt två år efter lanseringen. Hoppas nu att forumet fortsätter växa i samma takt som hittils!

Anders
Användarvisningsbild
Anders
 
Inlägg: 2331
Blev medlem: 09 maj 2007, 01:43
Ort: Oxelösund

Re: Hilding Carlssons Mek.Verkstad AB Umeå

Inläggav ufe 64 » 25 feb 2010, 15:30

Vad kul med denna tråd min far Bo Lindqvist var säljare hos dom slutet 60 början 70 har en del dokument hemma som kund bok mm samt lite ritningar tror jag . minns han pratade om en del tåg och dresiner som dom gjorde.
Användarvisningsbild
ufe 64
 
Inlägg: 31
Blev medlem: 23 okt 2009, 12:53
Ort: Täfteå

Re: Hilding Carlssons Mek.Verkstad AB Umeå

Inläggav Bengt Dahlberg » 25 feb 2010, 21:56

Lars-Gunnar skrev:
Ja, jag har undrat vad det blev av Hilding Carlsson Mekaniska Verkstad AB och det måste nog vara så att ILSBO Industrier AB köpte upp dem. Det har ju varit ett flertal fusioner genom åren. Frågan är vad som hände med deras produkter? Använde ILSBO dessa eller förädlade de dem ytterligare så de skulle bli lättare?

Lars-Gunnar :D


Tror det var ett Sundsvallsbanken närstående företag, Tulve, som tog över HC. Tulve kanske bara var ett "avvecklingsbolag" som sålde ut produktionen.
Bengt Dahlberg
 
Inlägg: 510
Blev medlem: 29 dec 2007, 14:54

Re: Hilding Carlssons Mek.Verkstad AB Umeå

Inläggav ufe 64 » 26 feb 2010, 12:06

Har hittat ett svar i en bok som heter Ilsbo 75 År fina bilder i den ska försöka scnna in och lägga ut dom senare 1967 går dom 3 tulwe företagen Br Höglunds H C Umeå Samt Trima Enånger samman och får Ilsbo som säte . 1968 tar Sundsvalls banken över och säljer ut trima och H C pga av ekonmiska bekymmer står en del del mer också men jag ska försöka lägga ut detta under helgen .. lägger in bild på ett H C Bygge [img]
[/img][IMG]http://i228.photobucket.com/albums/ee172/cooper-69/26.jpg
[/IMG]
Användarvisningsbild
ufe 64
 
Inlägg: 31
Blev medlem: 23 okt 2009, 12:53
Ort: Täfteå

Re: Hilding Carlssons Mek.Verkstad AB Umeå

Inläggav ufe 64 » 26 feb 2010, 12:07

Bild
Användarvisningsbild
ufe 64
 
Inlägg: 31
Blev medlem: 23 okt 2009, 12:53
Ort: Täfteå

Re: Hilding Carlssons Mek.Verkstad AB Umeå

Inläggav ufe 64 » 26 feb 2010, 12:08

Bild
Användarvisningsbild
ufe 64
 
Inlägg: 31
Blev medlem: 23 okt 2009, 12:53
Ort: Täfteå

Re: Hilding Carlssons Mek.Verkstad AB Umeå

Inläggav Åkarns Kalle » 27 feb 2010, 20:34

Nä men kolla är det inte den bil jag hittade ett kort av här hemma i en låda iförrgår ?

Jo det är det fast då med Renaulter som last.

/Kalle
Den enda form av sport som intresserar mej är transport

Åkeriet har kört för Bilspedition, Linjegods, ASG, Fraktarna, X-Trafik, numera kör vi mest beställningstrafik med buss & lastbil.
Åkarns Kalle
 
Inlägg: 820
Blev medlem: 15 aug 2007, 12:36
Ort: Gnarp

Re: Hilding Carlssons Mek.Verkstad AB Umeå

Inläggav stefanohn » 28 feb 2010, 07:41

Hilding Carlsson var en föregångsman för utvecklingen av rälsbussarna i vårt land, och ses ofta som uppfinnare av rälsbussen i vårt land. Han är så intimt förknippad med sina fordon att de trärälsbussar han tillverkade helt enkelt brukar benämnas ”Hildingar”. Han var samtida med Gösta Nyström, en annan Umeåprofil som på 1930-talet i Umeå startade Böle Snickeri där han började tillverka lastbilshytter enligt samma princip som HC tillverkade rälsbusskarosser, dvs stomme av trä vilken kläddes med plåt. Ungefär samtidigt som HC övergick till självbärande stålkarosser till rälsbussarna gick GN över till hytter av stål. Gösta Nyströms företag köptes senare av Volvo och blev på så vis föregångare till Volvos lastbilshyttfabrik i Umeå.
Hilding Carlsson dog 1961. Året efter omvandlades företaget till aktiebolag och företagsledningen började leta efter alternativ/kompletterande tillverkning pga ökad konkurrens på rälsbussidan. 1963 tillverkades sista "Paprikatåget", littera Yoa2, senare X9. 1965 flyttade man från Västerslätt i Umeå till grannkommunen Holmsund, till en ny anläggning på Lövön. Senare samma år såldes företaget till AB TULWE, ett investmentbolag som stod Sundsvallsbanken nära. Det sammanfördes med ett annat företag, Bröderna Höglunds Verkstads AB från Sundsvall till Ilsbo Industrier och HC försvann i firmanamnet. Ytterligare företag knöts till gruppen. Affärerna gick dåligt och många verkar anse att företagsgruppen missköttes. Dec 1968 tog Sundsvallsbanken i egenskap av kreditgivare över AB TULWE´s aktier i Ilsbo för att skydda sin fordran. 1969 gjordes flera försök att sälja HC-delen av företaget. Senare samma år togs företaget över av Lars Hansson som återgav företaget sitt gamla namn Hilding Carlssons Mekaniska Verkstad AB. Trots den erfarenhet Lars Hansson hade skaffat sig sedan början av 1950-talet lyckades han inte rädda detta. 1971 sattes det i likvidation, d v s inte i konkurs som ibland nämns.
A-trans fanns i närheten men är inte samma företag. Det startades däremot 1969 i en byggnad på samma industriområde, av Anders Diehl som året innan lämnat Ilsbo där han sedan 1965 fungerat som platschef i Holmsundsanläggningen inom Ilsbo, dvs f d HC, och dessförinnan som försäljningschef.
Efter 1963 tillverkades vid HC-företaget ett antal småfordon till järnvägen, främst dressiner, samt reservdelar till rälsbussar och motorvagnar. Tillverkningen under Holmsundsåren dominerades istället av landsvägsfordon och lastbilspåbyggnader.

Mer om Hilding Carlsson och hans företag kommer senare detta år i den bok som jag skrivit på under ett par tre år.
Tyngdpunkten i boken ligger visserligen på HC och rälsbussarna men jag efterlyser trots det mer fakta kring landsvägsfordonen från HC. Har någon siffror på hur många som tillverkades eller förteckning över de olika typerna? Alla fakta välkomnas.
Vill någon se HC:s elektriska lastbil rulla, gå till min hemsida http://www.123minsida.se/stefanohn där du förutom lite mer fakta kring HC hittar en länk till filmen men även andra HC-länkar.
Hör av dig till mig om du har något att berätta om lastbilsdelen av företaget!
stefanohn
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 08 apr 2009, 13:01

Re: Hilding Carlssons Mek.Verkstad AB Umeå

Inläggav Anders Ason » 28 feb 2010, 11:29

Mycket intressant då "biografier" på den här typen av verksamheter förekommer mycket sparsamt. I det här fallet är det ju dessutom en verksamhet som satte prägel på hela vårt land. En numera avliden morbror var en av de som körde de gula rälsbussarna och som jag själv har åkt i en del som liten. Om jag nu mins rätt - för det är smalspår jag pratar om. Jag funderar på om det faktiskt inte kan finnas kvar någon "guling" i Småland.

http://www.smalsparet.nu/sh/index.htm

Ett självporträtt taget på nämnda bana vid Verkebäcks station och visst väntar jag på tåget!:
      pasparetlag.jpg
      pasparetlag.jpg (151.03 KiB) Visad 40634 gånger

Lycka tll med boken som vi ser fram mot!

Tips: Köpte en mycket intressant bok (stor och påkostad) om A.S.J. på rea för bara 99 kr. Handlar också om både räls- och vägfordon.

Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5608
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Hilding Carlssons Mek.Verkstad AB Umeå

Inläggav Stellan » 02 mar 2010, 00:06

Kanske detta blir lite OT, men jag chansar. :wink:
Hilding Carlsson tillverkade ju även järnvägsfordon, kan detta vara en av Carlssons järnvägsbussar tro? Det är från Lelångebanans smalspåriga bangård i Uddevalla 1962, två år innan banan lades ner.

Bild

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Hilding Carlssons Mek.Verkstad AB Umeå

Inläggav Lars-Gunnar » 02 mar 2010, 00:45

Japp, Stellan det är en H.C-rälsbuss. En gul bredspårs finns i Karlsvik utanför Luleå som jag jar åkt med till Luleå gammelstad.

Lars-Gunnar :D
Lars-Gunnar
 

Re: Hilding Carlssons Mek.Verkstad AB Umeå

Inläggav stefanohn » 02 mar 2010, 21:14

"Avvikelse från ämnet" är inte tillåtet i "På minuten" men det är glädjande att detta forum tillåter denna lilla utvikning.
HC blev tidigt känd för sina gräddgula rälsbussar. Den som finns hos Malmbanans vänner i Luleå har denna klassiska färg. Bild på den finns på http://www.123minsida.se/stefanohn/14072644.
Orsaken till att Lelångerbanans fordon var röda är att de togs över från Gotland när järnvägen där lades ner 1 oktober 1960. De Gotländska bussarna var målade i rött och fick behålla den färgen trots att SJ tog över järnvägen på ön 1948.
stefanohn
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 08 apr 2009, 13:01

Nästa

Återgå till Fabrikörer av Påbyggnader och Hytter

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster