Otäckt...

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Otäckt...

Inläggav Stellan » 09 dec 2009, 18:46

...eller inte. Jag satt och bläddrade en i en pärm om förarutbildning från 1971, och fann det här. Att täcka med presenning och förankra med rep är något som dagens chaufförer slipper att lära sig :-P

Bild

Bild

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Re: Otäckt...

Inläggav Anders » 09 dec 2009, 19:15

Hur länge sedan är det egentligen som det var vanligt att täcka lasten med pressening?

Anders
Användarvisningsbild
Anders

Inläggav Thomas Almen » 09 dec 2009, 19:19

Förekommer än idag, dock inte i samma utsträckning som för bara 10-15 år sedan. Jag, som har en svaghet för öppna kranbilar, har klättrat en hel del på lass för att täcka.
Thomas Almen

Inläggav Lars-Gunnar » 09 dec 2009, 19:29

Jag hjälpte min far att täcka virkeslasten med presenning både på lastbil och järnvägsvagn och det var bra att vara två. Lärde mig knyta knutar som enkelt kunde lossas och knyta i plankorna baktill. För 50 år sedan var presenningarna gjorda av ett starkt men lätt tyg och inte som senare med armerad plast som ju är tung att hantera och bära. Det var brun färg på presenningstyget minns jag. Fladdrade lite när man körde så det gällde att kryssa framtill. Riktiga rep var det också.

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar

Inläggav Pickos » 09 dec 2009, 23:54

Jag fick faktiskt lära mig att täcka med pressening i gymnasiet (gick Fordonsprogrammet - Gren Transport, som det hette då i alla fall.). Gick ut -97, så detta måste ha varit -95 eller -96. Senare fick vi prova på det i lumpen, också. Men det betyder ju inte att jag behärskar tekniken..... :lol:
1:a Korinthierbrevet 10:15
Pickos

Inläggav Bo Abrahamsson » 10 dec 2009, 23:30

Tycker nog att moderna pressar är mer lätthanterliga än dom gamla av tyg, efter ett regn hade dom ökat bra många kilo hade det sen varit minusgrader när man skulle vika dom hade man att göra, då föredrar jag dom moderna.
Hälsningar Bosse.
Bo Abrahamsson

Inläggav Stellan » 10 dec 2009, 23:35

De gamla tygpresenningarna var hemska när de var våta, och ändå värre när frosten hade krypit in i dem. De dubblade sin vikt när de var våta, och skulle man täcka bil och släp så gick det i regel åt minst fem presenningar...och det var tungt. Så när plasten kom var vi nog många som var tacksamma för det, även om de inte tålde lika mycket som de gamla av tyg.

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Inläggav Anders Ason » 11 dec 2009, 08:38

Minns med fasa de pressar farsan hade när han körde asfalt!
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav Lars-Gunnar » 11 dec 2009, 23:46

Anders Ason skrev:Minns med fasa de pressar farsan hade när han körde asfalt!

Utveckla Anders: Menar du att då asfalten var het så låg tygpresenningen an mot "bulan" på flaket och asfalt brändes fast. Måste den rengöras sedan eller vad hände?

Lars-Gunnar

Inläggav Stellan » 11 dec 2009, 23:50

Materialet i de presenningarna var i regel lite tjockare, och asfalten hade en förmåga att häfta vid på pressen så att den blev tyngre och tyngre med tiden. Nu när man har minskat ner lastbilskörningen så är inte den fasan så stark längre, eller hur anders? :P

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Inläggav Lars-Gunnar » 11 dec 2009, 23:57

Stellan skrev:Materialet i de presenningarna var i regel lite tjockare, och asfalten hade en förmåga att häfta vid på pressen så att den blev tyngre och tyngre med tiden. Nu när man har minskat ner lastbilskörningen så är inte den fasan så stark längre, eller hur anders? :P

/Stellan

Tack för förklaringen. Ja tvi vad tung den skulle bli. Men hade man inte så den var fastgjord i framstammen och rullades över lasset och tillbaka om man körde mycket så man inte behövde slita med den alltför mycket?

Lars-Gunnar

Inläggav Bo Abrahamsson » 12 dec 2009, 00:13

Täckningen låg direkt på asfalten för att hålla värmen bättre, inte uppe över lämmarna, sådet var bara att dra täckningen bakåt med handkraft.Lite skillnad mot dagens blanka baljor där det räcker med knapptryckning. Ja allt var ju inte bättre förr, men mycket.
Hälsningar Bosse.
Bo Abrahamsson

Inläggav Stellan » 12 dec 2009, 21:16

På tal om att surra med rep, så går det fortfarande att köpa riktigt hamparep hos repslageriet i Älvängen utanför Göteborg...

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Inläggav Thomas Almen » 12 dec 2009, 21:59

Stellan skrev:På tal om att surra med rep, så går det fortfarande att köpa riktigt hamparep hos repslageriet i Älvängen utanför Göteborg...

/Stellan
Står den långa repslagarbanan kvar?. För det är väl musèum där nu?.
Thomas Almen

Inläggav Stellan » 12 dec 2009, 22:17

Det är ett levande museum, men de slår även rep till försäljning.

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Nästa

Återgå till Allmänt Veteransnack