Dubbla framaxlar

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Re: Dubbla framaxlar

Inläggav skandiahamn » 18 nov 2009, 01:51

Per Thomson skrev:
Hi "skandiahamn" and welcome to this forum!
I must take the opportunity ask about the GB truck regulations from the old days. Now days it's common with semi-trailers but if you look at old truck photos from England it looks like they never used trailer or even semi-trailers. I think it was very hard regulations to use trailers, can you verify this?

I remember I have seen an English Volvo FB88 with trailer in vestGermany at the midle of 60:th. As such a combination was very rare I asked the drivers, yes they were two, why it's so rare with real trailers. If I remember right they told me that the regulations state that they hade to be two drivers of such a combination and the truck has to be equipped with an extra set of brake regulations in front of the passenger seat. That truck operator was specialised on continent transports so that was the reason for this special combination design. Is this anything you have heard about?



1971 Volvo FB.88 wagon & drag ( bil och släp)

Bild

Hej Per Thomson
Tack för välkomnandet, jag ska försöka besvara din fråga Onsdag.

Men det kanske på Engelska. :oops:

Hälsningar
Nick
Senast redigerad av skandiahamn 18 nov 2009, 02:33, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
skandiahamn
 
Inlägg: 101
Blev medlem: 12 nov 2009, 00:00

Re: Dubbla framaxlar

Inläggav skandiahamn » 18 nov 2009, 02:16

Stellan skrev:Ytterligare en fyraxling, med största sannolikhet byggd i Scotland.
/Stellan


It is quite possible your F.86 was built in Scotland, the F.86 4-axle lorry was very popular in the 70s. it was identified by the four headlights in the grille, the lights were also mounted lower than the Swedish built F.86.

Nick

Bild
Bild
Användarvisningsbild
skandiahamn
 
Inlägg: 101
Blev medlem: 12 nov 2009, 00:00

Re: Dubbla framaxlar

Inläggav skandiahamn » 18 nov 2009, 02:28

Lars-Gunnar skrev:Nick!

Here in Sweden we build small houses perhaps 7,0 x 2,6 x 2,5 metres vith flat roof as kan be carryed by trucks (see 2,60 m wide) like the maximum breadth for a truck. This house is called bod and trucks bil as is a Swedish name so togheter it will be bodbil. In these bodar can they as build houses be in for food intage, rest and the foreman has his office into a special room. These bodar can be piled on each other to a high of 3 bodar togheter.

Hope I have explained all right.
Lars-Gunnar :)


Perfection :)
I think it is what we know as a 'Portakabin' .........portable - kabin, we also use them on construction sites, temporary classrooms for schools etc.

Cheers,
Nick
Användarvisningsbild
skandiahamn
 
Inlägg: 101
Blev medlem: 12 nov 2009, 00:00

Re: Dubbla framaxlar

Inläggav Thomas Almen » 18 nov 2009, 08:44

Anders W skrev:
Stellan skrev:Ytterligare en fyraxling, med största sannolikhet byggd i Scotland.

Bild

/Stellan


Länge sen man såg en Björnkran, sist var nog när jag jobbade åt Kraftbyggarna 94-95.
Vattenfall/Kraftbyggarna hade Björnbyggen som kran eller med fast korg för personal.
Ofta på Faunchassie 4x4.
Tyvärr vet jag inte så mycket om företaget, måste väl försöka få tag i fakta om det.
Intressant är hytten som ser ut att likna en baklastares, den kanske är tillverkad i Skellefteå.

Mvh Anders
Björnkranar höll till i Lidköping. Har faktiskt en smideskunnig svåger som jobbat där. Ska försöka få lite info. av honom.
Thomas Almen
 

Re: Dubbla framaxlar

Inläggav Lars-Gunnar » 18 nov 2009, 19:33

skandiahamn skrev:
Lars-Gunnar skrev:Nick!

Here in Sweden we build small houses perhaps 7,0 x 2,6 x 2,5 metres vith flat roof as kan be carryed by trucks (see 2,60 m wide) like the maximum breadth for a truck. This house is called bod and trucks bil as is a Swedish name so togheter it will be bodbil. In these bodar can they as build houses be in for food intage, rest and the foreman has his office into a special room. These bodar can be piled on each other to a high of 3 bodar togheter.

Hope I have explained all right.
Lars-Gunnar :)


Perfection :)
I think it is what we know as a 'Portakabin' .........portable - kabin, we also use them on construction sites, temporary classrooms for schools etc.

Cheers,
Nick


Yes, we use it also as a temporary classrom and when large ways are under construction.

Lars-Gunnar :D
Lars-Gunnar
 

Re: Dubbla framaxlar

Inläggav Stellan » 04 dec 2009, 21:14

Jag hittade en diabild till med en fyraxling :D

Bild

Bild

Kanske Nick kan säga var detta är?

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Dubbla framaxlar

Inläggav skandiahamn » 04 dec 2009, 23:11

Stellan skrev:Jag hittade en diabild till med en fyraxling :D
Bild
Kanske Nick kan säga var detta är?
/Stellan


Telefonnumret antyder att det kan komma från södra London, det finns en enorm mängd avfall som transporteras till deponier utanför London på väg och järnväg.

Volvo F.86 var ett mycket populärt val för tipper operatörer.

Nick
Användarvisningsbild
skandiahamn
 
Inlägg: 101
Blev medlem: 12 nov 2009, 00:00

Re: Dubbla framaxlar

Inläggav Anders » 05 dec 2009, 00:21

Hur länge var F86;an en vanlig bil på vägarna i England? Här försvann de rätt snabbt på 80-talet.

Anders
Användarvisningsbild
Anders
 
Inlägg: 2332
Blev medlem: 09 maj 2007, 01:43
Ort: Oxelösund

Re: Dubbla framaxlar

Inläggav Lars-Gunnar » 05 dec 2009, 00:30

Nick, the Volvo F86 come to the England as a 3-axle lorry. Was it transported to Scotland for a fourth axle to be fitted or was this job made in England? How about the wheelbase? It seems as it longer than normal. Have the chassis been lenghtened?

Am I wrong if I say the front wheel arrangement in England is called "Chinese six"? If, so where come this name from?


Nick, Volvo F86 kom till England som en 3-axlig lastbil. Blev den transporterad till Skottland för att få en 4:e axel monterad eller blev detta jobb gjort i England? Hur är det meed hjulbasen? Den verkar längre än normalt. Har chessiet blivit förlängt?

Har jag fel om jag säger att det främre axelarrangemanget kallas för "Chinese six" i England? Om så är varifrån kommer detta namn?

Lars-Gunnar :D
Lars-Gunnar
 

Re: Dubbla framaxlar

Inläggav skandiahamn » 05 dec 2009, 14:45

Anders skrev:Hur länge var F86;an en vanlig bil på vägarna i England? Här försvann de rätt snabbt på 80-talet.

Anders



Anders,

Vi tenderar att köra lastbilar i England tills de dör av naturliga orsaker :shock: , så F.86 var på brittiska vägar långt in på 90-talet, jag tror att det någonstans det kommer att bli bonde fortfarande använder en...canhända. :o

Vi kan avgöra det år då en lastbil genom sin nummerskylt, och det finns några gamla lastbilar på vägarna

Nick
Användarvisningsbild
skandiahamn
 
Inlägg: 101
Blev medlem: 12 nov 2009, 00:00

Re: Dubbla framaxlar

Inläggav skandiahamn » 05 dec 2009, 14:57

Lars-Gunnar skrev:Nick, the Volvo F86 come to the England as a 3-axle lorry. Was it transported to Scotland for a fourth axle to be fitted or was this job made in England? How about the wheelbase? It seems as it longer than normal. Have the chassis been lenghtened?
Am I wrong if I say the front wheel arrangement in England is called "Chinese six"? If, so where come this name from?
Nick, Volvo F86 kom till England som en 3-axlig lastbil. Blev den transporterad till Skottland för att få en 4:e axel monterad eller blev detta jobb gjort i England? Hur är det meed hjulbasen? Den verkar längre än normalt. Har chessiet blivit förlängt?
Har jag fel om jag säger att det främre axelarrangemanget kallas för "Chinese six" i England? Om så är varifrån kommer detta namn?
Lars-Gunnar :D


Lars-Gunnar,

I think all 4-axle F.86 (&F.7) were made in Scotland, I have a road test article I'll post soon, it has all the dimensions.
most were long chassis, even for tippers :o

The Chinese six is a 3-axle lorry with 2 steering axles.

Nick

Chinese six F.7 dragbil
Bild
Användarvisningsbild
skandiahamn
 
Inlägg: 101
Blev medlem: 12 nov 2009, 00:00

Re: Dubbla framaxlar

Inläggav Stellan » 05 dec 2009, 17:49

En favorit i repris...en kines från Tyskland :P

Bild

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Dubbla framaxlar

Inläggav Stellan » 05 dec 2009, 18:06

Dubbla framaxlar var tydligen vanligare än jag trodde till att börja med, här är en finsk variant...eller rättare sagt, från Schweiz

Bild

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Dubbla framaxlar

Inläggav Anders » 05 dec 2009, 18:36

Det har funnits en hel del med dubbla framaxlar ändå. En Chinese Six, är det en bil med dubbla framaxlar eller med pusheraxel?
Men LBFS111;an måste väl ändå vara en av de ovanligare bilarna som Scania byggt?

Anders
Användarvisningsbild
Anders
 
Inlägg: 2332
Blev medlem: 09 maj 2007, 01:43
Ort: Oxelösund

Re: Dubbla framaxlar

Inläggav Kjell T » 05 dec 2009, 21:36

Vet inte med säkerhet om jag förstått uttrycket rätt men "chinese six" har jag förstått som en treaxlad lastbil med dubbla framaxlar. Varifrån kommer uttrycket "chinese six" ? Någon som vet?
Kjell T
 
Inlägg: 2277
Blev medlem: 14 apr 2007, 18:40
Ort: Österbotten

FöregåendeNästa

Återgå till Allmänt Veteransnack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster