Hamn

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Hamn

Inläggav Stellan » 30 nov 2009, 17:16

En liten bildgåta till vår engelske vän :wink:
Bild

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Re: Hamn

Inläggav joherl » 30 nov 2009, 17:40

Hej!
Ser ut som en Johnsare längst ner, Rio-serien ? Kan det vara i frihamnen/ Skandiahamnen i Göteborg. Akter om den ligger väl någon av Johnsons containerbåter, tyvärr är jag inte helt hemma på dom. På tvären ligger nog en av de tidiga ACL-båtarna (hette dom G2?)ex .vis Atlantic Crown(Smal akterramp och enkel stor skorsten och inte minst ett maskineri bestående av 4 ångturbiner).
Som övrigt värdelöst vetande kan jag nämna att om min teori om platsen är korrekt så förtöjer min båt Transtimber i bildens övre högra hörn 1 gång i veckan. Det är ganska stora förändringar sedan bilden togs. Tiden kan väl vara någon på 70-talet

Johan E
Inte engelsk, men förhoppningsvis vän :D
joherl

Inläggav Anders » 30 nov 2009, 17:41

Nu hann ju Johan före :D
Men jag hade tänkt gissa på samma serier :mrgreen:

Anders
Användarvisningsbild
Anders

Inläggav Stellan » 30 nov 2009, 18:10

Det är en bild över Skandiahmanen skannad ur SJ-nytt 1971, så både plats och tidsangivelse är helt korrekt...men det var ju egentligen en gåta för Nick :P :mrgreen:

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Inläggav Anders » 30 nov 2009, 21:26

Men om det går bra så kan nog både jag och Johan fixa till ett par till hamngåtor? :mrgreen:

Anders
Användarvisningsbild
Anders

Inläggav Stellan » 30 nov 2009, 23:22

Hmm...man kanske skulle ha lagt till att sjöfolk måste vänta med att svara :lol: :P

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Inläggav joherl » 30 nov 2009, 23:43

Skepp o´ hoj!
Förlåt, kunde inte låta bli att svara på Johnsonbåtarna. Skyller på arvet då pappa gjorde en kort sejour på Johnsons Rosario..... :D
Fantastiskt fin bild på Skandiahamnen, det är något otroligt vad de har fyllt ut i det området. Visst kan Anders och jag säkert ha det stående tävlingsinslaget "Gissa landrampen" där vinnaren kan få komma och smörja rampvajrar på TransTimber. :wink:

Johan E
Som har 14 dagar kvar tills jag är ombord på TransTimber
joherl

Inläggav Stellan » 30 nov 2009, 23:48

Det är inget för mig, jag får så lätt rampfeber 8) :lol:

Jag har funderat lite på båten långst upp i hörnet, det ser ut som om det skulle kunna vara en passagerarbåt...har de lagt till där ute någon gång?

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Inläggav Anders » 01 dec 2009, 00:21

Stellan skrev:Det är inget för mig, jag får så lätt rampfeber 8) :lol:

Jag har funderat lite på båten långst upp i hörnet, det ser ut som om det skulle kunna vara en passagerarbåt...har de lagt till där ute någon gång?

/Stellan

Jag vet inte riktigt vad det är för passagerarfartyg, men lägg ut bilden på landgangen.se så kommer du att få precis alla svar som bara går att tänka sig :D

joherl skrev:Skepp o´ hoj!
Förlåt, kunde inte låta bli att svara på Johnsonbåtarna. Skyller på arvet då pappa gjorde en kort sejour på Johnsons Rosario..... :D
Fantastiskt fin bild på Skandiahamnen, det är något otroligt vad de har fyllt ut i det området. Visst kan Anders och jag säkert ha det stående tävlingsinslaget "Gissa landrampen" där vinnaren kan få komma och smörja rampvajrar på TransTimber. :wink:

Johan E
Som har 14 dagar kvar tills jag är ombord på TransTimber

Johnsonbåtar är väl inget som man har någon större koll på sådär, men man får ju dagligen höra om dem på fikarasterna(seglar ihop med ett antal exjohnsare :roll: ). Men det är ju alltid trevligt att se äldre bilder från hamnar!
Användarvisningsbild
Anders

Inläggav skandiahamn » 01 dec 2009, 00:36

Mycket skrämmande .......

Innan jag loggat jag visade min dotter en karta över Skandiahamnen och Ringön, när jag loggade in på hittade jag det första meddelandet var det frågesport.

Denna bild var 1980, min lastbil är nära fartyget, jag tror det är där passagerarfartyg är i bilden. Mittemot TOR färjan fanns det alltid små Esso tankfartyg lossning / lastning.

Nick :shock:
Bild
Användarvisningsbild
skandiahamn

Återgå till Allmänt Veteransnack