Anders skrev:Varbergshus var väl en av de första 30´000-tonnarna under svensk flagg?
Vad seglade du som?
Har läst tråden om T/T Malmöhus på landgången, måste ha varit en tämligen omtumlande händelse!
Anders
Hon var, efter Si Ragne av Västervik, Sveriges snabbaste tankbåt med 18000 hk men normalt användes endast 13000 hk. Pannorna, av typ Wagner, var i det närmaste identiska med de i Tirpitz.
Kommer väl ihåg hur vi bl a körde om och ifrån en av Salens snabba bananbåtar när det var lite sjöigt och hur vi körde ifatt den norska tankern Vav som var på jungfruresa från Götaverken.
Dom ökade farten och drog ifrån till dess att vi, efter att ha startat en till hjälpkärra (turbogeneratoraggregat på 650 kVA) så att båda pannfläktarna kunde köras på högfart och pannorna därigenom kunde lämna mer ånga, forsade förbi Vav.
Vid normalfart var förbrukades 89 ton tjockolja per dygn.
I henne seglade jag 3:e-, 2:e- och 1:e-maskinist.