Motorn i L10/F10/2L10/2F10 är en D402, med, som Lars-Gunnar också skriver, en slaglängd av 136 mm och en cylinderdiameter på 115 mm. Cylindervolymen blir därmed 5.65 liter och det är en förkammardiesel med en effekt på 90 hk. De fyrhjulsdrivna modellerna F10/2F10 kunde också förses med en bensinmotor typ B402. Motorspecifikationerna var samma med dieselmotorn utom effekten som var något högre.
Blocket hängde med även till motortyp D420 som återfinns i efterföljaren L40/F40 som producerades mellan 1950-1953. Denna motor är dock direktinsprutad.
Motorn i L51 benämns D442 och är något större, 6.23 liter p.g.a en större slaglängd, 160 mm. Effekten höjdes då också till 100 hk.
Observera också att motorerna i Scania-Vabis L36/AL36 och Scania L50 inte har något gemensamt med de som finns i de traditionella skakfyrorna.
Skillnaden mellan L10/F10 och 2L10/2F10 är främst ett kraftigare chassi, uppgraderade bromsar (vakuumhydrauliska) och också ett annat material i motorblocket. Det förekommer också en del smärre skillnader i karossen, bl.a. pressningen av framskärmarna och motortorpedens sidoplåtar.
De tidiga modellerna (L10/F10) hade ett motorblock som var tillverkat av ett material kallat Silumin (en aluminium-kisel-legering). Detta material visade sig ge stora kvalitetsproblem, så man övergick därefter till att tillverka motorblock i traditionellt material, gjutjärn. Dessa gjutjärnsblock finns i 2L10/2F10 och efterföljande modeller.
Stellan har presenterat en utmärkt tabell här
viewtopic.php?f=11&t=2072Vad beteckningarna L, M, H, HS, S5 efter den ordinarie modellbeteckningen står för vet jag egentligen inte helt säkert, men jag kan gissa att det har med viss chassiutrustning och totalvikt att göra.
Det förekom även beteckningen E (står för Export) och VV (står för Vägverksutförande).
Beträffande totalvikten höjdes denna i omgångar från först 7500 kg för L10/F10 via 8000 kg och 8500 kg till 9000 kg för 2L10. 2F10 hade nog 8500 kg totalvikt som högst.
Även L40 och L51 fick sina totalvikter höjda i omgångar.
Om hytten beställdes med chassit från fabrik så blev det en Åtvidabergshytt till L10/F10 och en Nyström stålhytt till 2L10/2F10. Fr.o.m L40 blev det Be-Ge-hytter även om Nyström-hytter kunde specialbeställas.
Våra hytter på 2F10:orna med snöslunga är sannolikt tillverkade av Be-Ge eftersom snöslungeaggregatet är tillverkat vid Oskarshamns varv. Min hytt har tyvärr ingen skylt som visar hyttillverkaren.
Jag har en hel del litteratur om dessa bilar från lite varierande årgångar, bl.a. broschyrer, reservdelshandböcker, instruktionsböcker, etc.. och kan scanna in valda delar vid behov.
// S-V L44