Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer
Lars-Gunnar skrev:Jag kopierade av bilden och klist5rade in den i "Mina bilder". Där förstorade jag upp bilden och la märke till en konstig sak eller det är kanske inte så konstigt. Fjäderpaketet sticker ut framför drivhjulet och verkar vara upp och nedvänt mot vad som är gängse normer men det kanske var den lösning de hade 1947. Att fjäderpaketet är upp och ner är ju vad som förekommer vid tandemdrivning idag.
Lars-Gunnar
H2892 har sitt ursprung i Ankarsrum senare Västervik
Per Thomson skrev:Lars-Gunnar skrev:Jag kopierade av bilden och klist5rade in den i "Mina bilder". Där förstorade jag upp bilden och la märke till en konstig sak eller det är kanske inte så konstigt. Fjäderpaketet sticker ut framför drivhjulet och verkar vara upp och nedvänt mot vad som är gängse normer men det kanske var den lösning de hade 1947. Att fjäderpaketet är upp och ner är ju vad som förekommer vid tandemdrivning idag.
Lars-Gunnar
Lars-Gunnar, kolla bilden en gång till - under flaket ihopbyggt med främre stänkskärm ser jag en låda. Under lådan syns nedre delen på stänkskärmen. Låt vara att lådan verkar lite besynnerlig. Direkt innanför stänkskärmen ser man främre ordinarie fjäderfäste. Jag tror inte några 4-cylindriga S-V modeller hade fabriksmonterad boggier - de hade i stället eftermonterade boggier av Ryhds fabrikat vilka utnyttjade den 2-axliga bilens ordinarie fjäderpaket. S-V:s boggier hade ett längre fjäderpaket fäst mot bakaxelns undersida vilket krävde en rätt kraftig konsol för fjäderpaketets lägre infästning i framkant. Av bilden framgår att det inte handlar om en S-V boggie.
Återgå till Scania-Vabis Historik
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster