- Scania-Vabis 2F12 - 1949 - Snöslunga.JPG (235.71 KiB) Visad 13737 gånger
Just hemkommen.
Bilen har bara rullat 8249 km (OBS. Inte mil utan km).
Låga miltal säger ju egentligen inget om det egentliga skicket, men bilen inklusive hytt är i mitt tycke förvånansvärt frisk.
Bilen är tillverkad bara någon månad senare än min 2L12, så det ligger precis samma mekanik i bägge fordonen förutom framaxlarna. Perfekt för mig. Nu kan jag nog snart bygga ihop en förhoppningsvis fin bil av de två men ändå försöka behålla bägge (hur det nu skall gå till? - men det får lösa sig).
För cirka fyra år sedan såg jag förresten en annan snöslunga i Emmabodatrakten som var aningen äldre.

- Scania-Vabis F12 - 1948 - Snöslunga .JPG (236.47 KiB) Visad 13737 gånger
Denna hade i alla fall en äkta D802 rak åtta i snöslungeaggregatet. Killen som ägde den då startade upp den för mig. Det gick rejäla rysningar genom kroppen precis som när en gammal P51 Mustang flyger på låg höjd rakt över en. Riktigt härligt. Undrar förresten vart den bilen tog vägen då den var ute på Blocket strax efter.
Tyvärr har min snöslunga inte denna raka åtta, annars hade jag nog monterat in den i mitt uterum och startat upp den då och då bara för att kunna lyssna på det sköna ljudet.
// S-V L44