Rapport från Dalarna

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Rapport från Dalarna

Inläggav Per Thomson » 29 jul 2009, 15:17

Bild 1
Efter Classic Car i Rättvik så fick jag prya (eller vad det nu heter) som chaufför på en lastbil av idag. FH12:an nedan, den med röda burkar på, skulle hämtas hem från Volvo i Karlstad där den fått ny kardan (haveri). Först fick jag inte igång bilen och en kille från verkstaden släpade ut batterier. Nja, det är nog inte strömmen som saknas, har du blåst i alkotestet? :mrgreen: , sade han.
Nåväl, efter många blåsförsök, du blåser för hårt, du blåser för löst, du blåser inte tillräckligt länge etc så fick jag till slut godkänt. Så skulle bara släpet kopplas, ja ja, hur tolkar man man beskrivningen för manöverapparaten till VBG kopplingen - en gul spak, en röd spak - till slut lyckades även det.

Så iväg, ingen kopplingspedal, I-shift, som tur var kunde jag åtminstone det. Väl igenom krångliga rondeller och otillräckliga filutrymmen lyckades jag krångla mig ut på E18 utan att ha rivit ner något trafikljus. Måste erkänna att det inte var många centimetrar tillgodo. Väl ute på vägen så sköter farthållaren det hela och jag tänker att snart behövs inte chaufförer längre, det hels sköter sig ju självt. Snart blir det kallt om baken, f.n hur stänger man av kylan i stolen? Jag lyckas plocka fram min jacka och stoppa emellan bak och stol. Det tar ju bara 3 timmar till Avesta så det får klara sig. Så här kan det gå när en veterabchaufför plötsligt skall ut på ett riktigt uppdrag.

Bild 2
Vid Volvo i Karlstad kunde en något kvaddad visirvagn ses. Eller har de bara försökt öppna den med våld? (Släpet har inget samband med det åkeri jag körde för.)

Bild 3
Väl framme i Avesta fångade jag denna pampiga bild. Semestertider.

IMG_1588.jpg
IMG_1588.jpg (72.46 KiB) Visad 2773 gånger

IMG_1586.jpg
IMG_1586.jpg (51.45 KiB) Visad 2773 gånger

IMG_1579.jpg
IMG_1579.jpg (72.9 KiB) Visad 2773 gånger
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Återgå till Allmänt Veteransnack