Mål : Resturera en bakelitratt till schysst skick, eller nära orginalskick.
Att göra lista - [X] = Gjort, [/] = Påbörjat, [ ] = Ej påbörjat :
[x] Slipa ner sprickor
[x] Fylla igen sprickor (Ej säker på hur jag ska göra, ska jag fylla med plast, eller ska jag köra på spackel? Hjälp mig bestämma mig!
[x] Få den lackerad
Updateringar, här kan ni följa vad som hänt med projektet, nyast hamnar längst ner.
Klicka på bilderna för att få de i större storlek.
15/6/09
Då har jag börjat lite med renoveringen av ratten, idag tog jag och slipade rent sprickorna på ratten, och även ringen under tutkåpan. Tog tyvär inga bilder, men var inget större att se.
1/7/09
Valde glasfiberspackel då en kompis i tyskland använde det då han fixade sin ratt så jag kör också på det. Så jag har börjat spackla och grundslipa nu, tycker det blir rätt så bra då jag inte har spacklat förut. Klicka på bilderna för större storlek, notera att det endast är grovslipat!

5/7/09
Update igen! Har spacklat det sista nu och slipat ner, så nu är det finspackling kvar, sen ska hela ratten slipas i riktigt fint papper.

11/7/09
Jahapp, har finspacklat och slipat, så den är nästan klar för lack nu! Bara lite små små finspacklingar kvar och lite extra slipning!

Och en bild taget bakom tutknappen som visar clips och orginalfärgen.

14/7/09
Slipat vidare på finspacklet och gjort klar "ringen" man håller i på ratten, bara någon liten grop att fixa där, annars helt klar!

22/7/09
Har slipat vidare på ratten och tagit bort lite små ojämnheter, ett par kvar att fixa. Tog inga bilder då de inte hade visat något speciellt.

1/8/09
Skickade iväg ett mail till Scania idag och frågade om de visste färgkoden för den gräddvita färgen rattarna hade runt 1964.

2/7/09
Slipat vidare, snart är det 100% klart med spacklet! Ska bara slänga på någon liten klick finspackel på något enstaka ställe där det behövs, sen ska man bara vänta tills skolan börjar så man kan få den lackad!

23/8/09
Nu är tutknappen nerplockad och navkåpan slipad!! Idag tog jag och plockadebort tutknappen från navkåpan och slipade kåpan, det blev riktigt tjustigt om man får säga det själv.
Knappen sitter fast med hjälp av kromringen som sitter med clips i kåpan, för att få loss ringen så tog jag en liten plattmejsel och försiktigt böjde in clipsen samtidigt som jag tröck ut ringen, se bilder för ordningen.

Ordningen på hur det monteras ihop, vänster till höger. Loggan går över den lilla skålen och de tillsammans går under kromringen som sedan går in i kåpan.

Slipad! Slipade först med 600papper och sen med 1200papper.

40årig skit satt under knappen, ringens clips går in i de tre hålen.

Och en bild då den är monterad på ratten igen.

27/8/09
Vart inne på lackering på skolan idag och diskuterat lite om lackeringen med läraren, ska lämna in ratten på Måndag och få första lagret klarlack.

3/9/09
Hämtat ut ratten från lackering! Den är nu grundlackerad och i helgen ska jag ta och slipa ner grundlacken och lämna in ratten igen för färgen.

5/9/09
Slipat ner grundlacken på ratten.
6/9/09
Slipade lite extra på grundlacken.
7/9/09
Lämnat in ratten på lack igen. Den ska nu bli fyllnadslackerad.
9/9/09
Hämtat ut ratten igen, den har blivit lackad med svartfärg för att fylla ut alla ojämnheter. Har även slipat ner fyllnadslacken så den blev len.
När jag precis fått hem den.

Rattstången är loss, tror det syns var den har suttit i dessa 44år.

Rattstången och splines själv med tillhörande mutter.

Slipat, lent och fint nu!

10/9/09
Lämnat in ratten på lack igen.
23/10/09
Börjar bli lite irriterad på skolan nu, vi slutade tidigt idag så jag gick in på lack och pushade lite och lyckades snacka ihop mig med en elev i 3:an så han kunde lackera (de har bara 2 lacktimmar i veckan, andra dagarna har de APU dessutom), så jag gick till läraren och sa att han kunde lackera. Då går läraren och börjar mixa färg och märker då att de saknar en komponent för att göra vitfärg (gäller alla vita färger, jag skulle ha gräddvit) så de kan inte lackera. Så nu måste han ha ett möte med skolan för att se om han får beställa in rätt komponent för 4500kr. Varför har de inte kollat det här tidigare?! Så jag kanske kommer att få nöja mig med vanlig vitfärg och klarlack på det, blir iallafall snyggare än innan.

6/10/09
ÄNTLIGEN! Nu har en fått sitt första lager med vitfärg! Får se om man måste ta hem ratten och slipa innan de kan slänga på nästa lager. Grymt skönt att veta att första lagret är på iallafall!

13/10/09
Hoho! Nu är ratten mattad och klarlackerad! Äntligen! Nu ska den bara lufttorka under helgen i skolans lackbås, sen kan jag montera ihop den och den är klar!

Nermattad, tyvär gick jag igenom färgen på ett par fläckr på toppen, men de märks väl inte så mycket.

Lackering pågår!

Lackering klar, lacken har inte härdat klart på bilderna.

16/11/09
Idag hämtade jag ut ratten från skolans lackering, och monterade sedan ihop tutknappen då jag kom hem, riktigt nöjd med resultatet.

Vad tyckes gott folk?
Hoppas ni följer mitt projekt och ger mig råd!