OBS viktigt - svårt att nå forumet

Läs inläggen här innan du registrerar dig.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

OBS viktigt - svårt att nå forumet

Inläggav Anders Ason » 08 jul 2008, 21:11

Det föreliger just nu svårigheter att nå forumet.

I arbetet att reda ut detta framgår det att vissa medlemmar kommer in utan problem (som jag!) medan andra får svar vid anslutning som om det inte fanns något forum alls. VI misstänker att felet kan bero på hanteringen av de olika nätverksoperatörernas IP-nummer och försöker nu ringa in var felkällan kan vara.

Ni som kan läsa det här meddelandet kommer uppenbarligen in och vi vill gärna ha lite hjälp av er. Vi vill be alla som kommer in på forumet att meddela vilken koppling ni har till nätet i denna tråd som bredbandsoperatör eller via namngivet lägenhetsnät e t c. Själv har jag Telia bredband med ADSL-modem.

Tackar på förhand
Anders Ason, moderator
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5608
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: OBS viktigt - svårt att nå forumet

Inläggav Anders Roger Larsson » 09 jul 2008, 09:51

Samma här: dvs Telia bredband med ADSL-modem. Har nekats tillträde någon gång (kommer inte ihåg vad det var för felmed. - kanske att "Sidan inte finns"?)
Det var bättre förr - ju förr dess bättre
Användarvisningsbild
Anders Roger Larsson
 
Inlägg: 663
Blev medlem: 11 jul 2007, 18:12
Ort: Arvika

Re: OBS viktigt - svårt att nå forumet

Inläggav kajo » 09 jul 2008, 15:20

Bredbandsbolaget, adsl, felmeddelande att veteranlastbilar.se inte kan hittas (dvs felet gäller inte bara forumet utan domänen)
Konsten att väcka en dam ur hennes 25-åriga Törnrosa-sömn: http://beda.info.se
Användarvisningsbild
kajo
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 08 jun 2008, 15:55

Re: OBS viktigt - svårt att nå forumet

Inläggav Per Thomson » 09 jul 2008, 18:09

Hej, jag är tillbaka och kommer åter in på forumet :D
Gissa hur det känns när man befinner sig bland alptoppar och nås av beskedet att forumet krånglar. Har inte gjort annat än att försökt lösa problemet sedan jag kom hem i lördags kväll och upptäckte att jag själv inte kunde nå forumet - inte ens från den aktuella servern. Vi får se hur pass bestående detta nu löst sig och var i kedjan av så kallade "Rot-servrar" adressen till forumet tappats lär vi aldrig få besked om.

Jag hoppas att de som drabbats skall hitta tillbaks till forumet igen och åter bidra med inlägg. Jag har skickat mail till några som inte kommit in och bett dom att testa - får jag glädjande besked så skickar jag ut ett nytt massbrev och talar om att forumet nu är igång igen.

Ha en fortsatt skön sommar :!: :D
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: OBS viktigt - svårt att nå forumet

Inläggav Lars-Gunnar » 10 jul 2008, 21:32

Hej!

Jag har Telia och ADSL-bredband på 8 Mbits. Jag hade problem förut med att jag möttes av ett meddelande som jag nu inte minns. Kom in genom att klicka på reset. Har nu rensat alla cockies, kört Ad-Aware och genomsökt hårddisken med antivirusprogrammet. Nu kommer jag in direkt men en sak är irriterande: De runda ikonerna tycks vilja visa sig godtyckligt. När jag är inne blictrar de till för att sedan försvinna så man får söka på datum om man skall vara noga. Annars kan man klicka på valfritt träd och sedan gå ur. Då brukar ofte de runda ikonerna i forumindex visa sig.

De som har en brandvägg och har problem kanske skall prova att stänga av den och ladda hemsidan. Går det bra är det brandväggen som spärrar. Då måste man gå in i br5andväggen och ge veteranlastbilar lov att gå genom väggen. Men jag tror att det mesta löser sig om man låter rensa bort alla cocies till 100%. Det bör man göra då och då och börja på ny kula. Inget större besvär och det märks knappast att man tagit bort dem.

Lars-Gunnar :wink:
Lars-Gunnar
 

Re: OBS viktigt - svårt att nå forumet

Inläggav Per Thomson » 11 jul 2008, 08:13

Kloka ord Lars-Gunnar, det där med att rensa filer i Internet Explorer under verktyg.

Om det nu är någon som fortfarande ändå inte kommer fram så kommer nog felet att rättas till när berörda sk rot-servrar på Internet fått reorganisera sina adresslistor. Det som troligtvis orskat detta finns att läsa här http://computersweden.idg.se/2.2683/1.171217.
Jag rekommenderar alla att läsa denna artikel.

Jamen jag kommer ju in på alla andra ställen kanske någon tänker - förklaringen är att de "stora" platserna på Internet har sådan koppling mot Internet som vi aldrig skulle kunna klara kostnadsmässigt. Adresspekningen till vårt forum har en något längre väg än t ex Aftonbladet och alla Internetleverantörers adresslistor kanske inte uppdateras lika ofta - därför har det fungerat hos vissa men inte hos andra.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: OBS viktigt - svårt att nå forumet

Inläggav Per Thomson » 14 jul 2008, 17:05

Nu tror jag att de flesta är med på forumet igen men det kan vara svårt att publicera bilder som finns på främmande servrar - det hänger ihop med det adresssystem som ligger bakom Internet och är inget som beror på veteranlastbilar.se. Det är nog bara att vänta ut tills olika adress servrar "reparerat sig".

Det går dock att lägga upp bilder direkt på veteranlastbilar.se numer förutsatt att bilderna inte är för stora - vanliga kamerabilder måste reduceras till ca 400 punkters bredd. När man skriver ett inlägg så utnyttjar man fliken ladda upp en bilaga. Bilden visas sedan under texten i inlägget. Vill man mixa bild och text i själva inlägget så väljer man efter det att bilden är uppladdad att placera bilden inom inlägget som kan göras med en särskild knapp. Se bara till så att bilderna inte visas i bredd om det är flera bilder, ändra genom att göra en radbrytning.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: OBS viktigt - svårt att nå forumet

Inläggav Per Thomson » 24 jul 2008, 15:12

Det skall nu fungera att lägga in externa bilder igen.

Bild
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå


Återgå till Allmän information

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster