Lösenordsfiske Varning

Läs inläggen här innan du registrerar dig.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Lösenordsfiske Varning

Inläggav Per Thomson » 22 dec 2014, 09:48

Fick mail från någon som försökte utge sig för att vara Visa/Mastercard, kom ihåg att banken har dina uppgifter och skulle aldrig be om dessa på detta sätt. Textinnehållet i mailet löd så här (länken borttagen av mig):

Privat Visa/MasterCard@login <sw.client.nordiclogin1@notif...
Hej,
Vi har märkt att på grund av ett tekniskt fel, en av din senaste betalning fakturerades två gånger.
Du måste bekräfta dina uppgifter för att kunna återbetalas.
Sida återbetalning:

Klicka här

OBS! :Detta är en obligatorisk åtgärd. Underlåtenhet att uppdatera dina uppgifter kommer att leda till kreditkort suspension och bedrägeri varning.
Visa Europe - Copyright 2014
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Lösenordsfiske Varning

Inläggav Bo Norvinge » 22 dec 2014, 21:00

Sådana förekommer i många olika skepnader. Kontokortsföretag, banker, bränslebolag m.m.
Jag brukar få en del från Swedbank och OK-Q8.
Trillar ner en del om att man kan få 8 000 om man är med i en undersökning om Tradera och liknande.
De som tror att någon pyntar 8 000 kr för att man är med i en enkätundersökning är kanske värda att åka på det.

Synd att folk inte kan skaffa sig riktiga jobb istället.
Med vänlig hälsning
Bo Norvinge

Hemsida: www.norvinge.se * Mail: bosse@norvinge.se * Tel: 070-587 38 67
Användarvisningsbild
Bo Norvinge
 
Inlägg: 2825
Blev medlem: 23 mar 2007, 13:03
Ort: Brålanda, Hedekas

Re: Lösenordsfiske Varning

Inläggav Lars-Gunnar » 29 dec 2014, 23:49

Även PayPal figurerar via E-post och jag har betalt via PayPal 1 gång men då via deras egen hemsida. När jag så får ett mail där de utgör sig för att vara det riktiga PayPal så klickar jag bort det omedelbart. Man är ju inte dum men det finns ju andra stackare som går på det.

Med vänlig hälsning. Lars-Gunnar
Lars-Gunnar
 

Re: Lösenordsfiske Varning

Inläggav Noxcania » 30 dec 2014, 15:02

Man e ju inte ensam om att få knepiga mails när man ska sälja... "Jag är ute på en båt men om du vill så fixar jag transport & betalar via paypal" - jo tjena! ...utan att ens ha vart å sett bilen!
Det kryllar nog dessvärre av folk som inte tänker på att det e rejält dumt å ens låssas betala innan man sett varan.

Jag funkar tvärt om - åker & tittar FØRST!
Sedan får man se hur det verkar.
Noxcania
 
Inlägg: 1299
Blev medlem: 08 dec 2014, 01:16
Ort: Skåne

Re: Lösenordsfiske Varning

Inläggav Per Thomson » 30 dec 2014, 19:33

Jag vet inte om Paypal är sämre än något annat betalalternativ över nätet. Vid ett tillfälle hade jag lite för bråttom att beställa ett nytt batteri till en Laptop ifrån ett företag registrerat med .se -domän. Jag hade dock hunnit läsa på hemsidan att det var full ångerrätt och utnyttjade det kanske 15 minuter efter det att jag gjort beställningen. I den efterföljande mailkonversationen förstod jag att de inte visste vad ångerrätt ens betydde. Paypal har ett bra system för att anmäla oseriösa kunder, efter någon månad, inte enbart beroende på Paypal utan även Mastercard, så var pengarna tillbaks på mitt konto. Vid ungefär samma tid kom även ett paket att hämta ut på posten men det fick gå i retur. Kanske det även innehöll det avsedda batteriet, vad vet jag. Förmodligen sändes leveransen i ett försök från företaget att inte bli avstängda från Paypal.

Däremot går det lätt att som privatperson att öppna ett Paypalkonto och det kan vara praktiskt. Vid ett flertal tillfällen har jag skänkt mindre summor till programmerare i andra länder som hjälpt mig med lösningar. Dessa personer har då haft Paypalkonton. Skulle jag använda mig av en bank för skänka ett mindre belopp så kan enbart bankkostnaden komma att överstiga det belopp jag tänkt mig.

Nyligen läste jag om en person från Jönköpingstrakten som lurat ett tio-tal bilägare genom att köpa deras bilar, på de flesta bankers saldo-listor syns belopp på förestående transaktioner, det utnyttjar många skojare. Detta belopp återtas av skojaren om tidpunkten för betalningen inte uppnåtts. Det säkraste vid bilaffärer är att absolut inte sända in regbeviset till Trp-styrelsen förrän man erhållit bankens fulla försäkran om att betalningen är säkrad. Kanske man inte heller bör uppge sitt bankkonto nr? Då återstår endast att båda parter gemensamt besöker banken.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå


Återgå till Allmän information

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster