FaceBook

Läs inläggen här innan du registrerar dig.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

FaceBook

Inläggav Per Thomson » 07 nov 2011, 23:29

FaceBook har blivit mycket populärt inte bara för yngre personer. Mycket "skrämsel" över att använda FB är enligt min mening överdrivet. Du väljer själv vilka "vänner" du godkänner som får läsa din sida. Du kan se FB som din egen hemsida fast med en restriktion som du styr över och beslutar över vilka som du godkänner att få läsa din sida - det styrs från vilka du godkänner som vänner. Oftast tänker man på FB som en privat sida för sin egen vänkrets men det går också att skapa sidor för personer eller en grupp med ett gemensamt intresse. För socialt meddelande eller "snack" kan sådana träffställen ha en viktig betydelse. Hur en sådan sida överlever i det långa loppet hänger på hur den sköts. Jag har än så länge ingen egen erfarenhet från någon publik FB-grupp sida men kan förstå att de i många fall kan vara intressanta.

Veteranlastbilar.se kan sägas vara ett FB för personer som har ett gediget intresse för vårt specifika intresse-område och de som deltar här har funnit vår organisataion tilltalande. Det kanske inte är helt passande att komma med alltför närgångna eller personliga inlägg hos oss som t ex "att nu är jag trött och svarar inte mer ikväll". På FB bestämmer du själv över din sida och den blir därefter. Vårt sammantagna intresse kan inte bli lika överskådligt om det skulle ha använt FB som plattform, det hate krävt flera publika FB-sidor. Jag ser absolut inte FB som något hot mot Veteranlastbilar.se, snarare som ett komplement.

Däremot kan en personlig FB sida passa bättre för socialt kontaktutbyte på ett sätt som inte skulle passa på Veteranlastbilar.se. Det har skett en del misshälligheter på FB som på ett överdrivet sätt skrämmer folk för att testa. Oftast har detta berott på brist på sunt förnuft eller oförstånd hos den drabbade användaren. Kom ihåg att den som sätter upp en egen sida själv bestämmer över vilka "vänner" som skall accepteras (vänner=medlemmar). Deltar du i en publik FB-sida där alla får se det som läggs in, ja då får du skylla dig själv om du där öppet har kritiserat din arbetsgivare, här kan hela världen se vad du går för.

Själv finner jag att FB är ett trevligt sätt att meddela mig med släktingar och vänner som många gånger aldrig skulle ha blivit av annars. Jag har dock inte blivit drabbad av något "FB-virus", dvs att för mycket tid skulle bli ägnad åt FB, jag änvänder FB ytterst restriktivt, inte mer än någon gång per vecka.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: FaceBook

Inläggav Lars-Gunnar » 08 nov 2011, 03:43

Tack Per som alltid!

Jag tillhör både den döva/hörande världen och jag vet att jag har kusiner som simmar där uppe och har blivit inviterad men tackat nej. Man har inte det intresset och så känns det inte så nödvändigt. Jag vet att man kan styra sina sidor och välja sina medFacebookare precis som man gör i det vanliga livet. Man väljer ju inte fiende. Men jag tror också att många inte förstår hur man skall handskas med Facebook. Min Marie till exempel spelar mest kort på datorn och läser webtidningar. Hon skulle få problem om hom joinade Facebook då hon inte är datavan och jag tänker inte hjälpa henne och jag vet att intresset inte finns. Vi har vare sig barn eller barnbarn så Facebook kan fara och flyga.

Det som känns som ett mindre hot är att man personligen blir akterseglad och inte följer med trenden. För självklart rör det sig ju på Facebook och så vet man attmaninte 64 % av Sweriges befolkning var med 2010 alltså 5 miljoner, 760 000 tusen Svenskar. 36 % är inte med men många kommer att ansluta sig. Det är ingat att förvånas över att 70-åringar lånar bibliotekets PC och så loggar de in på facebook. Nej jag tror inte att Facebook bara är av godo. Vad vet vi om alla tradgedier och självmord som har hänt tack vare anslutningen till Fasan. Inget alls och vi bryr oss inte. Går bra för regimerna som USA att hålla koll på världens befolkning för ingen inbillar sig väl att de inte söker efter terrorister?
Förlåt Per men jag måste få säga mitt. Kalla mig gärna bakåtsträvare men jag är som jag är och har mitt hjärta på rätta stället. Jag använder Stayfriend och det är min Facebook.

Lars-Gunnar
Lars-Gunnar
 

Re: FaceBook

Inläggav Bo Norvinge » 08 nov 2011, 22:56

Facebook är nog perfekt som en möjlighet att hålla viss kontakt med gamla vänner och bekanta som man i vanliga fall inte skulle ha någon närmare kontakt med.
Baksidan är nog att man kan få svart att inte "godkänna" en vänförfrågan vilket kan innebära att personer som man helst vill undvika kommer en inpå livet.
Personligen vägrar jag Facebook och hittade en bra t-shirt i Turkiet med texten (översatt från engelska) : Jag behöver inte Facebook för jag har riktiga vänner!
Däremot är jag med i Scanias motsvarighet, Kings Club men där händer inte mycket.
Volvos heter Truckers World eller liknande.
Med vänlig hälsning
Bo Norvinge

Hemsida: www.norvinge.se * Mail: bosse@norvinge.se * Tel: 070-587 38 67
Användarvisningsbild
Bo Norvinge
 
Inlägg: 2825
Blev medlem: 23 mar 2007, 13:03
Ort: Brålanda, Hedekas

Re: FaceBook

Inläggav Thomas Almen » 09 nov 2011, 17:18

Om man som jag har spritt barna över flera kontinenter, så är Facebook nästan ett måste. Ok, man kan både ge och få mer information än nödvändigt. Men personligen godkänner jag bara vänner jag vill ha på Fb. Även jag är registrerad på Scanias KC, och Volvos Worldtrucker. Tycker nog aktiviteten på KC är lite högre än på Worldtrucker, men den senare har en väldigt välfylld bildbank, inom olika kategorier. Av de forum jag besöker, står norska Bergli Truckstop högt på listan.. Mycket god stämning, och intressanta fakta inom bl.a transporthistoria. Min inställning till Internet är att det är ett väldigt brukbart bibliotek, om man använder det rätt.
Thomas Almen
 

Re: FaceBook

Inläggav Lars-Gunnar » 10 nov 2011, 01:45

Thomas Almen skrev:Om man som jag har spritt barna över flera kontinenter, så är Facebook nästan ett måste. Ok, man kan både ge och få mer information än nödvändigt. Men personligen godkänner jag bara vänner jag vill ha på Fb. Även jag är registrerad på Scanias KC, och Volvos Worldtrucker. Tycker nog aktiviteten på KC är lite högre än på Worldtrucker, men den senare har en väldigt välfylld bildbank, inom olika kategorier. Av de forum jag besöker, står norska Bergli Truckstop högt på listan.. Mycket god stämning, och intressanta fakta inom bl.a transporthistoria. Min inställning till Internet är att det är ett väldigt brukbart bibliotek, om man använder det rätt.


Ja, ingen skall oroa sig för sneda blickar utan här kör vi med raka rör och den ärlighet som är ndvändig och du Thomas vad har du gjort som har så fina barn och så spännande resemål eller är det så att resorna kostar skjortan så att Facebook är rena rean? Kommer barnen hem och hälsar på? Du vet svenskarna som emigrerade och sedan alldrig besökte sin gamle far och mor, inte ens kom på begravningen. Idag kommer andra eller tredje generationen och söker efter var de var barndomsfödda. I bästa fall finns grunden kvar. Kör på och gläds med oss andra som gläder sig över att du har flerkontinentbarn om jag får raljera så. Hur många barn har du och sedan barnbarn?

Facebook är absolut bra för de som gillar den ocg behöver bryta ensamheten,

Lars-Gunnar :D
Lars-Gunnar
 

Re: FaceBook

Inläggav Thomas Almen » 10 nov 2011, 20:35

Mja du, Lars Gunnar. Jag håller som bäst på att panta tomglas för fullt, eftersom det stundar bröllop i Australien, och då bör jag väl infinna mig för överlämnandet.... :wink: . Annars så håller vi kontakt, ibland ofta, andra tider mer sällan. Eftersom dom envisas med att bo i länder med annan dygnsrytm, får vi anpassa oss lite. 3 barn, inga barnbarn ännu.
Thomas Almen
 

Re: FaceBook

Inläggav Lars-Gunnar » 11 nov 2011, 00:38

Thomas Almen skrev:Mja du, Lars Gunnar. Jag håller som bäst på att panta tomglas för fullt, eftersom det stundar bröllop i Australien, och då bör jag väl infinna mig för överlämnandet.... :wink: . Annars så håller vi kontakt, ibland ofta, andra tider mer sällan. Eftersom dom envisas med att bo i länder med annan dygnsrytm, får vi anpassa oss lite. 3 barn, inga barnbarn ännu.


Det var som sjutton, jag ar en mailvän som bor i Sidney och jag fick idag en länk till Sidney Morning Herald och den verkar trevlig. Jaha, det blir ju trevligt att få överlämna lite tomglas hrmp, var det bruden du skulle avhända dig. Tänk om hon inte släpper iväg dig hem? Ä, Den australiska polisen bär ut dig med fötterna i riktning mot old Sweden. Ta kompassen med dig för alla eventualiteter. Autopiloten kan vilja somna och planets magnet komma över ett hjärnhaltigt berg. Nä nu får jag sluta raljera men det är bara det att jag är så glad, Nejdå har inte tagit någon nubbe inte heller rökt mirjuana.

Ok, Lars-Gunnar heter jag! :wink:
Lars-Gunnar
 


Återgå till Allmän information

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster