Hur man laddar upp foton till forumet

Läs inläggen här innan du registrerar dig.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Hur man laddar upp foton till forumet

Inläggav Lars-Gunnar » 03 feb 2008, 22:00

Jag använder http://img150.imageshack.us/ som fungerar fint.

1. Gå till sidan
2. Klicka den utfällbara fliken och välj 640 x 480 (for message boards)
3. Lämna ”resize image?” och “remove size/resolution bar from thumbnail?” orörda.
4. Klicka på BLÄDDRA och mina foton öppnas.
5. Har du dina foton där eller på annan plats, välj platsen du har lagrat fotona.
6. Markera det foton du vill ha.
7. Klicka på HOST IT
8. Ett litet foto kommer upp. Klicka på det så du får se hur det kommer att se ut.
9. Bläddra neråt
10. Titta efter Thumbnail mode och klicka på NO (kortet blir som du såg det).
11. Titta på de olika URL-alternativen, välj FORUM
12. Markera (skall bli blå) och kopiera länken där det står forum.
13. Öppna BESVARA eller NYTT ÄMNE
14. Kopiera in länken
15. Upprepa proceduren om du har flera foton. Kolla alltid punkt 10 och svara NO. Glömmer du får du en tumbild som om man vill se en större bild så måste man klicka på den och då går den till Imageshack vilket kan ta lång tid.
16. Du måste skriva din e-mailadress för varje nedladdning. Det går fort om Windows kommer ihåg så behöver du bara skriva 1:a bokstaven så får du hela e-posten i ett nafs.

Skulle det krångla starta upp Imageshack på nytt. UPPLOAD ANOTHER PHOTO kan användas om du vill ladda fler bilder men det brukar räcka med det jag har beskrivit.

Skulle du få en tumbnailbild, ta bort det från där du klistrade in den, gå tillbaka till Imageshack och kolla TUMBNAIL MODE och välj NO. Kopiera sedan länken och klistra in den igen och förhandsgranska.

Tips: Kopiera av det jag skrivit, klistra in det i Word och skriv ut. Då har du det framför ögonen vilket underlättar.

Frågor? Varsågod så skall jag försöka besvara dem


Lars-Gunnar :wink:
Lars-Gunnar
 

Re: Hur man laddar upp foton till forumet

Inläggav S-V L44 » 19 okt 2009, 21:18

Det verkar som om det förekommer en del problem just nu att ladda upp bilder på forumet.
Ibland får man upplysningen att bildstorleken inte känns igen trots att den är mindre än 640x480 pixlar eller så blir bilden när den väl kommer in beskuren eller delvis förvrängd.

// S-V L44
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2347
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Hur man laddar upp foton till forumet

Inläggav Lars-Gunnar » 19 okt 2009, 22:37

Det stämmer!

Det beror på vilken URL-sträng du markerar. Om du laddar upp ett foto och ser den som en tumbnail bläddra ner och välj "för forum". Om man klickar på bilden för att förstora den och sedan markerar "För forum 1" så får man 2 strängar med URL och det är då man fallererar. Du fick ju en mycket stor bild på registreringsbeviset så du verkar ha "klivit" över spärren väldigt mycket.

När jag skulle hjälpa Johan så fick jag minska ner fotona som var något på 2,000 x 1,500 pixels alltså närapå dubbelt så stort som min 19 tums skärm.

Olika forum har olika bestämmelser för bildstorlek har jag sett.

//Lars-Gunnar
Lars-Gunnar
 

Re: Hur man laddar upp foton till forumet

Inläggav Per Thomson » 21 okt 2009, 19:09

Fungerar det inte att lägga in foton direkt på forumet via "Bilaga" längst ner (nedanför textrutan) när man skriver ett inlägg?
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Hur man laddar upp foton till forumet

Inläggav S-V L44 » 21 okt 2009, 21:04

Jag har tidigare laddat upp en hel del bilder i forumet, så jag tror mig veta hur man gör.
Men de senaste veckorna har jag haft mycket strul när jag försökt ladda upp bilder till forumet.
I 99 fall av 100 står det att "Det gick inte att fastställa bildens storlek" trots att bilden jag försöker ladda upp är 640x480 pixlar eller mindre. Jag har provat med många olika bilder och försökt konvertera bilden till det rätta formatet i åtminstone tre olika bildhanteringsprogram.
Om uppladdningen trots allt "lyckas" så kommer endast delar av bilden in i inlägget medan resten av bilden antingen saknas eller blir förvrängt när man förhandsgranskar den.

Så jag har givit upp tills vidare i alla fall. (Jag har en rad bilder som ligger och väntar på att läggas in så snart jag kan göra detta.)

Jag tror "Flak" hade samma problem när han först laddade in bilden på "fängelse-Scanian", och därefter gjorde om inlägget så att man nu kan plocka upp bilden från hans egen hemsida.
Så det är nog fler än jag som har lite problem med detta.
Jag har visserligen haft en del bekymmer med web-läsaren (Mozilla Firefox) en tid också då den för vissa "uppdrag" indikerar att brandväggen är ställd med alltför hög säkerhetsnivå.
Vad jag vet har mina brandvägginställningar och säkerhetsnivå inte ändrats sedan över ett år sedan, så jag är inne på att formatera om hårddisken och lägga in alla program och filer på nytt.
Denna operation är ju oerhört trälig men kanske nödvändig då och då för att rensa ut buggar och annan skit.
Det gäller ju "bara" att se till att man har ordentlig back-up på sina arbetsfiler, kommer ihåg sina pass words, och kontrollerar alla inställningar i t.ex. Microsofts Office-program, listar ned vilka alla övriga 100 program man laddat in, inte glömma ta hand om filen med "Bokmärken" i web-läsaren, ta hand om filen med alla E-mails, osv., osv. innan man sätter igång med omformateringen. :evil: :roll: :|
Back-up gör jag regelbundet (kanske inte varje dag, men näst intill) men att ladda ned alla program och framförallt göra de personliga inställningar man vill ha tar ju sin tid eftersom man ofta glömt exakt hur man gjorde och vilken inställning man hade gjort och dessutom måste man ofta starta om datorn mellan varje ny inställning också.

Om administratören finner felet i Veteranlastbilsforumets inställningar så blir jag "glad" å mina egna vägnar :roll: , för då slipper jag att formatera hårddisken nu utan kan kanske vänta med detta till jul- och nyårshelgen då jag brukar syssla med dylikt eftersom vädret ofta är kasst och man rent allmänt har "mera tid" för inneaktiviteter.

// S-V L44
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2347
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Hur man laddar upp foton till forumet

Inläggav Anders Ason » 21 okt 2009, 21:17

Förutom en maximal bredd (640) på bilderna finns det även en storleksbegränsning på bilagor som kan laddas upp om 256 kb. Det fel som inträffar och som du beskriver kanske skulle kunna vara att dina bilder är högupplösta så att filstorleken överskrids? Just det här att inte hela bilden visas, det tar stopp när "hinken är full".

Både i ditt bildprogram och utforskaren framgår filstorleken, vilket du förmodligen känner till.

Prova att ladda upp en bild som redan tidigare använt och se om det funkar.

Hälsn. Anders Ason, moderator
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5608
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Hur man laddar upp foton till forumet

Inläggav S-V L44 » 21 okt 2009, 22:13

Jag har också varit noga med att ha bildstorleken under 256 kb, så jag tror inte att det är felet.

Det blir väl till att börja göra alla förberedelser som behövs innan jag "formaterar om" hårddisken.
Jag kör alltid mina datorer med tre hårddiskar, därav två som back-up.

Jag brukar köpa mig en ny hårddisk eller använda en gammal nyformaterad, så flyttar jag över den som varit C-drive till ett externt kabinett. Jag brukar också "oskadliggöra" Windows på den gamla hårddisken genom att t.ex. döpa om .exe-filen till .exa eller något annat så att den versionen inte försöker starta och störa det nyinstallerade Windows.
Därmed har jag den gamla hårddisken fortfarande intakt förutom att Windows oskadliggjorts och sedan kan jag ta de filer jag eventuellt behöver ifrån den. Eller återinstallera hela hårddisken igen om så behövs.

// S-V L44
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2347
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Hur man laddar upp foton till forumet

Inläggav Lars-Gunnar » 22 okt 2009, 23:00

Test via ImagesHack
Laddat upp som en tumbnail (forde.th.jpg) med storleken 480 x 480.

Bild

Med en annan URL (forde.jpg) där bilden också är 480 x 480 pixlar. Bilden var från början 800 x 799 och 203 Kb. Redigerade i Paint och förminskade bilden.

Bild

Provade orginalbilden med 800 x 799 pixlar och rezeisning vilket förminskade bilden till forumstorlek 620 x 640 men fick meddelandet: [color=#FF0000]Forumet accepterar bara en bredd på högst 640 pixlar


Bilen föreställer en 40-tals Ford lastbil någonstans bland alla ställen i Stockholm där de rev bort kulturen.

Lars-Gunnar
Lars-Gunnar
 

Re: Hur man laddar upp foton till forumet

Inläggav Per Thomson » 22 okt 2009, 23:33

Det kan ha varit att servern fick diskutrymmesproblem - partitionen där operativsystemet ligger är för liten och ständiga säkerhetsuppgraderingar från MS ställer till problem genom att de kräver ökat utrymme. Bilderna läggs dock på en annan partition. Det är inte helt lätt att få tag i rätt SCSI-diskar till vettigt pris men något mer radikalt måste göras snart. Har ikväll som temporär lösning frigjort lite utrymme genom att avlägsna några program som inte är direkt nödvändiga.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Hur man laddar upp foton till forumet

Inläggav Anders » 22 okt 2009, 23:55

Det kanske är fel tråd att skriva det i, men det kanske kan flyttas i sådana fall.
I många andra forum kan man donera en slant för att bidra till det löpande underhållet, och för ett forum som detta skulle jag gärna bidra för att hålla det igång.

Har ju sett forumet växa i 2½ år nu, och det är riktigt roligt att se medlemsantalet växa! :D

Anders
Användarvisningsbild
Anders
 
Inlägg: 2331
Blev medlem: 09 maj 2007, 01:43
Ort: Oxelösund

Re: Hur man laddar upp foton till forumet

Inläggav Per Thomson » 23 okt 2009, 07:53

Tack för det Anders!

Jo, blir det riktigt akut är det skönt att veta att det finns sådana som dig. Frågan är bara hur många som kan tänkas vara villiga att lämna ett bidrag :wink:
Sedan till det med medlemsantalet - jo det har skett en markant tillströmning av medlemmar det sista året och en önskan är att de också blir mer aktiva. Nu är det några få eldskälar som gör en stor insats - ett stort till er TACK :!:
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Hur man laddar upp foton till forumet

Inläggav Bo Abrahamsson » 23 okt 2009, 21:40

Instämmer i Anders förslag, skulle tro att de flesta av oss är villiga att bistå med ett bidrag.
Hälsningar Bosse.
Bo Abrahamsson
 
Inlägg: 543
Blev medlem: 06 dec 2008, 18:49

Re: Hur man laddar upp foton till forumet

Inläggav S-V L44 » 23 okt 2009, 22:44

Ja, varför inte ha en liten "medlemsavgift"?
Jag har i alla fall haft mycket stor glädje av forumet hittills, och även skapat många nya intressanta kontakter.
Så jag bidrar gärna med en liten slant.

Jag har som synes laddat upp ett par bilder ikväll, så det var nog inte min dator som var den "felande länken". Tur att jag inte började formatera om min hårddisk. Det är nog dags att göra det lite senare, men just nu hade det varit lite olämpligt.

// S-V L44
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2347
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp


Återgå till Allmän information

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster